provider

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    adviseur

provider's trofeeën

  1. Beste PaulGo Een quote kenmerkt zich door deze als geheel, en niet met redigering te vermelden! Wie ruim 80 jaar fundementeel aerodynamisch onderzoek in twijfel durft te trekken dient zich dat eerst te realiseren alvorens hij of zij zich durft te beroepen op eigen zintuigelijke waarnemeningen. De moderne WIG bevindt zich in een eindstadium van haar ontwikkeling. Alle bruikbare ontwerpen kenmerken zich door duurzame stabiliteit. Deze stabiliteit is goed vergelijkbaar met die van moderne (verkeers) vliegtuigen. Geen van deze toestellen behoeft aanpassingen in het ontwerp welke de stabiliteit kunnen verbeteren. Slechts de vermindering van turbulentie (e.g. wing tip vortices) zijn onderwerp van studie. Het concept van de musquito wil zich onderscheiden met een stabilisatiesysteem waaraan per definitie geen behoefte bestaat om dit toe te passen in een bruikbaar wigontwerp. Rhein flugzueg bau GmbH. heeft vele miljoenen geinvesteerd in onderzoek en ontwikkeling van het beste WIG ontwerp tot nu toe. Je moet wel van heel goede huize komen indien je met een budget van enkele duizenden euros dat werk kunt weerleggen. Ik spreek, met ruim 15 jaar vliegtuigontwikkeling achter me, nadrukkelijk tegen als 'D.A.T' zegt daarin verbetering te kunnen brengen. Slechts matige fantasie en zeer gebrekkige kennis staan model voor dit concept.
  2. Beste lezers van dit onderwerp, Air-foil transport is een toepassing welke gebaseerd is op het zogenoemde “Ground effect”. Iets waaraan alle, voornamelijk vliegende en varende voertuigen onderhevig zijn. De ontdekking en toepassing van dit natuurkundige verschijnsel kent zijn oorsprong ten tijde van de pionerende luchtvaart, begin vorige eeuw. De belangrijkste mensen die aan de bakermat en verdere ontwikkeling van dit principe, hebben gestaan zijn de Duiste Prof. Lippisch en de voormalige directeur van vliegtuigfabriek Rhein Flugzeugbau, Ir. Hanno Fischer. Ook ten tijde van de koude oorlog, zijn met name in Rusland vele WIG-concepten uitgewerkt. Zodoende is in de afgelopen decennia een stroom aan ontwerpen, concepten en projecten geïnitieerd. Vooral de concepten van Fischer zijn erg ver ontwikkeld en worden mede om die reden financieel ondersteund door de Duitse overheid en privé investeringen. Bovendien heeft de Germanische lloyd het W.I.G-concept aangemerkt als boot waardoor het buiten de strenge luchtvaartwetgeving kan worden gehouden. Door deze erkenning zijn de economische perspectieven dan ook zeer goed! Halverwege de jaren ‘70 is Radius Design Experimental betrokken geraakt bij het bouwen en testen van WIG-voertuigen uit de Fischer stal. Eén van deze projecten, de Airfish-8, kon mede door de inzet van RDE tot professioneel niveau worden getransformeerd. Tot op vandaag is RDE betrokken bij de moeizame ontwikkeling van nieuwe WIG concepten. De Airfish-8 is een vervoersconcept waarvoor wereldwijd brede belangstelling bestaat. Dientengevolge is om die reden in 1998 een samenwerkingsverband opgezet tussen het Duitse Air-foil Development GmbH, een Taiwanese investeerder en de Australische firma Flight-Ship Ltd. Dit project is onder leiding van Ir. Klaus Matjasic, de beoogde opvolger van Hanno Fischer, in 1998 in gang gezet en verder uitgebouwd. Helaas is Klaus in 2001 ernstig ziek geworden en in april van dat jaar op 52-jarige leeftijd overleden. Met het wegvallen van Klaus en het onverwachte faillissement van Flightship is het Air fisch-8 project vroegtijdig tot stilstand gekomen. De gefailleerde boedel is uiteindelijk verkocht aan een aziatische investeerder. Bovengenoemd verhaal is illustratief voor de vele (technische) problemen waaraan (moderne) WIG concepten bloot staan. Het concept van de Airscooter en het project er omheen zijn daar geen uitzondering op. In tegendeel! Als bedrijf zijn wij betrokken geweest bij beide projecten. Het Airscooter concept is uitgebreid onderzocht op technische en economische haalbaarheid. Gebleken is echter dat met de beste wil van de wereld geen werkbaar model kan worden afgeleid op basis van de techniek die nodig is om WIG voertuigen wel veilig te kunnen laten vliegen. Hoe bedroevend de huidige omstandigheden voor de uitvinder ook zijn, er is tegen beter weten in ingezet op een onhaalbaar concept. Die kennis is al bijna twee jaar bekend. Vallen en opstaan is onlosmakelijk verbonden met ondernemen. Zeker als je ondersteund wordt door allerlei instanties. Echter hoort bij dat proces ook de verantwoording om gemaakte (financiele) verplichtingen na te komen. Zeker wanneer de rechter je daartoe opdracht heeft gegeven, en er kansen zijn geboden om die verplichting in te lossen. Dat is bijzonder teleurstellend want die uitkomst was niet nodig geweest. De financiele nasleep van dit project zal dan ook nog lang nadreunen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.