Rick_NL

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Rick_NL's trofeeën

  1. @Hans: Je bedoelt bij controle bij de veiling en dat dan de BTW aangifte niet door mijn BV is gedaan neem ik aan? Wat is de algemene regel? Ik kwam bijvoorbeeld een aantal verhalen tegen van mensen die privé kopen op een Makro pasje. Die bon komt dan ook op naam van het bedrijf maar men betaalt privé. Zo'n pasje wordt ook nog weleens uitgeleend aan familie en vrienden. Zou in al die gevallen eigenlijk de factuur verplicht door het bedrijf heen moeten? Als de in- en verkoopprijs telkens gelijk zijn zijn is er geen sprake van een zakelijke transactie. Zou dat een vraag kunnen opwerpen dat er een voordeel in privé genoten wordt? Aangaande de auto zie ik twee mogelijkheden om te volgen: 1. Factuur is op de BV uitgeschreven, dus moet de factuur inclusief BTW aangifte door de boekhouding heen. 2. De auto is nooit op naam van de BV gezet en ook niet door de BV betaald. De naam op de factuur is ondergeschikt aan de feitelijke situatie. 1 en 2 zijn tegenstrijdig. Maar welke moet prioriteit krijgen? Bedankt voor de input zo ver!
  2. Ik ga voor optie 1: buiten de BV houden. Ik wist niet zeker of dat zomaar kon gezien de factuur door de veiling op de BV was uitgeschreven. Dank je voor het antwoord! Rick
  3. Hallo, Ik heb onlangs een auto aangeschaft op een veiling. Om daar te kunnen kopen moest ik me inschrijven via mijn eigen BV. De factuur van de auto is door het veilingbedrijf uitgeschreven op mijn BV met vermelding van de BTW. Het ging om een BTW auto dus dat is logisch. Omdat ik de auto privé wil rijden heb ik het gehele bedrag betaald vanaf mijn privé rekening, en de auto is direct vanaf de handelaar overgeschreven op mijn naam, ook privé dus. Wat betekent dit nu voor de BTW aangifte? Moet ik de auto opgeven als ingekocht en verkocht voor hetzelfde bedrag, of hoef ik dit niet op te geven omdat ik direct vanuit privé heb betaald en eigenaar ben geworden? Ik heb geprobeerd vergelijkbare zaken te vinden, maar ben ze niet tegengekomen behalve wat Makro pasjes verhalen, maar die gaven geen uitsluitsel. Financieel is er voor mij of voor mijn BV geen verschil tussen wel of niet aangeven voor de BTW, maar ik wil het graag goed doen. Alvast bedankt, Rick.
  4. Ik ben een recent gestarte ondernemer met twee BV's, een holding, met daaronder een werkmaatschappij. Er is geen éénheid VPB, dus twee seperate aangiftes. In het kader van aangifte VPB heb ik wat vragen rond de balans. Het opmaken van de verlies en winst rekening gaat vrij probleemloos. De regels daarvoor zijn vrij makkelijk te vinden op het web, onder andere bij de belastingdienst. Groot voordeel aangaande opmaken van V&W is dat ook iemand die niet primair in boekhouden thuis is, maar wel gewend is zakelijk te denken zijn denkwijze niet al te zeer hoeft om te zetten. Zodra het over de balans gaat is dit echter wel nodig. Ik heb gezien dat er een aantal relevante topics op HL staan, maar daarmee kan ik de ‘knop’ toch nog niet goed zetten. Al lezende heb het idee dat ik wat dat betreft niet de enige ben. Elke balans kent een Activa kant (debet) en een Passiva kant (credit). Ik begrijp dat activa de posten zijn waarin het vermogen vastligt, en dat passiva de posten zijn waaruit dat vermogen is opgebouwd. Het allersimpelste voorbeeldje dat ik kon vinden komt van Wikipedia. Een kleuter zou de volgende balans kunnen hebben: Activa Passiva speelgoed € 25,00 eigen vermogen € 28,15 inhoud spaarpot € 3,15 totaal € 28,15 totaal € 28,15 In dit voorbeeld wordt de post ‘eigen vermogen’ dus uitgerekend door de activa bij elkaar op te tellen. Hierdoor komt de balans in evenwicht. Dit is nog prima te volgen. Toch kom ik in de praktijk punten tegen die voor mij niet direct duidelijk zijn. Bijvoorbeeld het bedrag dat door de holding in de werkmaatschappij is gestort voor de aandelen. De werkmaatschappij heeft op dat moment € 18.000 op haar rekening staan. Komt dat dan op deze wijze op de openingsbalans?: Activa Passiva Liquide middelen € 18.000 aandelenkapitaal € 18.000 Op de balans van de holding zou dan op datzelfde moment dit staan? Activa Passiva Aandelen werkmaatschappij € 18.000 eigen vermogen € 18.000 Stel we zijn een jaartje verder en er is in de werkmaatschappij (na betaling management fee aan de holding) een bescheiden winst gemaakt van € 5.000. Dit geld staat simpelweg op de bankrekening van de werkmaatschappij. Zou de eindejaarsbalans er dan zo uitzien?: Activa Passiva Liquide middelen € 23.000 aandelenkapitaal € 18.000 eigen vermogen € 5.000 Dat roept dan een vraag op over hoeveel geld daadwerkelijk op de bankrekening staat en wat het bedrag is dat op de balans staat. Omdat eten maar voor 73,5% van het bedrijfsresultaat mag worden afgetrokken is het werkelijke bedrag op de rekening bijvoorbeeld geen € 23.000 maar € 22.500. In het aangifteprogramma vennootschapsbelasting wordt gevraagd om de ‘fiscale boekwaarde’ van de liquide middelen. Dit impliceert dat de fiscale waarde niet overeenkomst met het bedrag dat op de rekening staat. Houdt dat dan in dat je twee balansen hebt, één voor de fiscus, en één die de daadwerkelijke situatie weergeeft? Moet je überhaubt winst een plaats geven op de balans? Het komt me voor dat dit niet zo is en er alleen ruimte is voor bezittingen en schulden. Ik denk dan misschien krom vanuit een boekhoudperspectief, maar als je winst maakt dan groeit toch je vermogen? Waar blijft dat dan op de balans? Ervan uitgaande dat je slechts één balans hoeft bij te houden, en dat die de werkelijke situatie weergeeft zou dit dan een correcte weergave zijn?: Activa Passiva Liquide middelen € 22.500,00 aandelenkapitaal € 18.000,00 eigen vermogen € 4.500,00 Dat roept dan weer een vraag op hoe je dit correct invuld op de aangifte VPB. - Liquide middelen onder ‘liquide middelen’. - Aandelenkapitaal onder ‘gestort en gevraagd kapitaal’ - Eigen vermogen onder ???. Er is geen invulveld ‘eigen vermogen’. Dit snap ik niet. Waar ga ik fout? Interesant in dit kader is dat ik tracht een jaar af te ronden zonder dat er inkomsten of uitgaven over het jaar heen gaan. Dit kan ik doen omdat de business dat (nog) toelaat, en er geen leningen of huurovereenkomsten zijn. Laatste stukje BTW verrekening van vierde kwartaal verreken ik in januari alsnog in de boekhouding van dat afgelopen jaar. Mag dat? Als ik wat lees over de historie van boekhouden dan pas ik denk ik een systeem toe van enkel boekhouden waar het standaard systeem dubbel boekhouden is. Vanuit een business perspectief is enkel boekhouden mijn denkwijze (ik koop zoveel in, ik besteed zoveel uren, dit brengt het op. Opbrengst min kosten is winst). Daarom is die balans zoveel lastiger dan de W&V rekening. Kan iemand van het forum dit helder uitleggen?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.