Ik ben nog niet zo lang geleden een eenmanszaak gestart. Ik ben begonnen met het businessmodel om zelf activiteiten te organiseren in Rome. De klanten regelen zelf hun reis naar Rome. Ik bied alleen activiteiten aan om in Rome te doen, varierend van 2 uur tot een hele dag. Hieronder vallen bv fietstours, wandeltours, Vaticaantours, kookworkshops etc.
De klant betaalde aan mij en ik betaalde de Italiaanse partners die de activiteiten uitvoerden. Doordat dit vermakelijkheidsacrtiviteiten zijn volgens de Belastingdienst moest ik mijn btw in Italie betalen omdat de activiteit daar plaats vond. Ik moest ook btw afdragen over het gehele bedrag dat op de zakelijke rekening binnen kwam ipv alleen over de commissie. Helaas is btw in Italie betalen erg lastig en vooral erg kostbaar. Het had voor mij dus weinig zin om hiermee door te gaan.
Voor 2012 wilde ik het anders aanpakken en heb ik het businessmodel veranderd. Dit is nu de nieuwe situatie:
Mijn bedrijf fungeert als schakel tussen de Nederlandse particuliere klanten die activiteiten willen boeken voor wanneer zij op vakantie zijn in Rome en partijen die activiteiten organiseren in Rome. De klanten regelen zelf hun reis naar Rome. Ik bied alleen activiteiten aan om in Rome te doen. Ook gaan we accomodatie aanbieden.
De partijen die de diensten leveren zijn zowel ondernemers als “particulieren”. Deze "particulieren" zijn volgens de Italiaanse wet freelancers/zzp’ers maar deze hebben in Italie geen btw nummer. Tot een betaald bedrag per jaar mogen zij werken met een prestazione occasionale of ritenuta d’acconto. Hierdoor blijven de kosten voor deze freelancers stukken lager. Het is in Italie namelijk erg duur om een onderneming te starten, mede doordat je altijd een accountant nodig hebt.
De Nederlandse belastingdienst ziet deze partners dan als particulieren in kwesties rondom de omzetbelasting omdat ze geen btw nummer hebben. Voor onze activiteiten zoals het onderhouden van de website, marketing, het actief promoten van deze website breng ik de partijen in Italie een factuur in rekening.
Bij de partijen die een Italiaans btw nummer hebben wordt op de factuur vermeld dat de BTW verlegd wordt. Er staat dus geen BTW op de factuur. Hiervoor wordt een opgaaf ICP ingevuld. De italiaanse btw nummers worden gecheckt bij de Belastingdienst. Hierbij is dus geen enkel probleem.
In het geval van de particulieren wordt het lastig. Volgens de Belastingdienst doe ik namelijk aan bemiddeling in naam en voor rekening van derden. Ik kan nergens op Internet vinden wat dit nu precies is. Is dit wat ik in de nieuwe situatie in 2012 ga doen? Zo ja heeft er iemand een idee hoe ik de situatie zo kan aanpassen dat ik wel gewoon in NL btw kan betalen ipv in Italie?