johnde

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

johnde's trofeeën

  1. Bedankt voor je reactie Joost. Is het mogelijk / toegestaan om via self-billing een dienst (de bemiddeling voor producent) te leveren aan een EU lid waarbij de btw verlegd is?
  2. Wij rekenen inderdaad gewoon BTW aan Franse particulieren. In eerste instantie nog Nederlandse BTW, maar indien drempelbedrag overschreden wordt dan Franse TVA. Klopt inderdaad, sorry Edit: ik heb de beginpost even aangepast.
  3. Met een andere vennoot zit ik in de startende fase van een nieuwe onderneming. We hebben met een aantal Franse bedrijven de afspraak dat wij voor hun een aantal producten gaan verkopen in onze webshop. Deze webshop zal zich richten op Franse particulieren. Het gaat hier alleen om digitale producten (e-book, die richting). Deze digitale producten verkopen wij echter voor de Franse bedrijven waar wij afspraken mee hebben. Wij zijn vrij om prijzen te bepalen voor deze producten (en kortingen te geven). Van de opbrengst exclusief btw van een verkoop hebben wij recht op 20%. De rest is voor de leverancier. Hoe ga ik nu de administratie van mijn inkoop regelen? Mijn inkoopkosten (mijn crediteurenpost) weet ik namelijk pas op het moment dat een verkoop gerealiseerd wordt. Mijn voorstel is om in de eerste week van bijvoorbeeld februari een overzicht te maken van alle verkopen in januari. Dit kan ik makkelijk uitdraaien en filteren. Vervolgens kan ik per leverancier zien wat er verkocht is. Omzet exclusief btw * 80% is wat ik over moet maken aan een leverancier. Vervolgens stuur ik een creditfactuur naar de leverancier begeleid door dit overzicht, en betaal ik het verschuldigde bedrag. Het merendeel van onze leveranciers betreft Franse ondernemingen, dus geen btw. Een aantal leveranciers is Nederlands. Als gevolg van de creditfactuur dragen wij dan de verschuldigde btw af, correct? Administratief gezien is dit voor mij het makkelijkste. Gaat de fiscus dit echter toestaan? Heeft deze constructie verder nog haken en ogen? Ik hoor graag van jullie. Bedankt! John. [titel aangepast - mod]
  4. Beste Dylan, Ik heb in dezelfde situatie gezeten als hij, en heb het op de volgende manier aangepakt. Overdag was ik van half 8 tot half 7 ongeveer weg voor mijn 3e jaars stage. Gedurende de dag werkte ik vaak in mijn pauzes mijn mail even bij (via telefoon). De hele avond en het weekend deed ik het eigenlijke werk. Soms betekende dit nachten doorhalen en de volgende dag weer braaf stagelopen. Niet ideaal maar voor mij kon het niet anders. Nee verkopen aan mijn klanten zou betekenen dat ze wellicht naar concurrenten zouden gaan. Overigens heb ik mijn klanten wel ingelicht over mijn stage, zodat ze wisten dat ik niet altijd direct kon reageren. Vanwege mijn soort werk (web developer) was de stage misschien iets beter te combineren met mijn bedrijf. Maar wellicht dat je iets aan mijn verhaal hebt. Groeten, John
  5. Beste Simon, Bedankt voor je reacties. Mijn reactie heeft even op zich moeten wachten met de feestdagen. Onze doelgroep heeft over het algemeen een creditcard, alleen om volledige dekking te krijgen zullen we een normale bankoverschrijving nog overwegen. Bedankt voor je bronnen!
  6. Beste Simon, Je ziet in Frankrijk dat veel winkels cheques niet meer accepteren. Maar administratief willen wij ook zo min mogelijk om handen hebben. Fransen hebben (bijna) allemaal wel een creditcard, op dezelfde manier als wij een normale bankpas hebben. Onze winkel accepteert dus vooralsnog alleen creditcard en Paypal. Na betaling ontvangt men direct het digitale product via email. Daarnaast is het via hun gebruikersprofiel te downloaden. Gelijk oversteken dus :-) Groeten, John
  7. Dag allemaal, Na vijf jaar gewerkt te hebben als freelancer in de IT heb ik besloten iets nieuws te doen. Erg spannend allemaal, maar ook heel erg leuk! Veel zaken hebben mijn partner en ik al goed uitgewerkt, maar ik heb toch nog een paar vragen die ik - voor de zekerheid - aan jullie voor wil leggen. We hebben met een aantal Franse bedrijven de afspraak dat wij voor hun een aantal producten gaan verkopen in onze webshop. Deze webshop zal zich richten op Franse particulieren. Het gaat hier alleen om digitale producten (e-book, die richting). Een punt van discussie is alleen nog, in wat voor rechtsvorm gaan wij opereren. Wij neigen op dit moment het meest naar een Nederlandse VOF. Ons kantoor is gevestigd in Nederland, mijn partner en ik wonen beide in Nederland, en onze kennis wat betreft belastingen en administratie in Nederland is een stuk beter dan de Franse. Fiscaal gezien is een VOF op dit moment het meest aantrekkelijk, maar op termijn zou de overschakeling naar een BV wenselijk zijn (met het oog op winst en aansprakelijkheid). Wij zullen in eerste instantie gewoon Nederlandse btw in rekening brengen bij de Franse consument, waarna we vanaf 100K (drempelbedrag afstandsverkopen) met een Frans btw nummer Franse btw in rekening zullen brengen en afdragen in Frankrijk. Is dit een constructie die aan te raden valt? Ik hoor graag jullie op- of aanmerkingen. Alvast bedankt! Groeten, John
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.