Humm, blijkbaar is je een valse start vergeven door de mods.
1. Lijkt me wel; als de uitgifte datum en de geldigheid op de bon vermeld staat zie ik wettelijk geen probleem.
2. Lijkt me wel; waarom zou de winkelier iets moeten teruggeven. Een kadobon kun je gewoon beschouwen als een gekocht product met uitgestelde levering. Een winkelier hoeft een reeds gekocht product toch ook niet terug te nemen?
3. Ben er niet zeker van, maar als je het mag beschouwen als waardepapier dan ruil je feitelijk om tegen andere waardepapieren (geld). Er is dan geen toegevoegde waarde en dus ook geen btw.
Gr
Devlinx
1. In de wet wordt gesproken over een onredelijke termijn. Is een jaar een onredelijke termijn? Volgens u niet als het maar op de bon staat, maar dat is m.i. niet bepalend voor het feit of iets redelijk is. Dan maak ik bonnen en laat ze geldig zijn voor 1 week. Dat zou dan wettelijk gedekt zijn.
2. Het probleem ligt genuanceerder. Betaal je met een briefje van 10 euro een produkt van 8 euro, dan krijg je keurig 2 euro terug. Koop je eerst een kadobon, voor 10 euro en gebruik je deze om het produkt van 8 euro te betalen dan ben je 2 euro kwijt. Niet gebonden aan termijn, niet gebonden aan speciale condities, nee gewoon omdat de winkelier dat heeft bedacht.
3. Er is m.i. wel toegevoegde waarde: namelijk het verschil tussen inkoop en verkoop. Je koopt een bon van een particulier en verkoopt deze aan een andere particulier voor iets meer. Het verschil is winst en daarover moet een postzegelhandel btw afdragen (margeregeling) moet een autohandel btw afdragen (margeregeling) en zou een handelaar in kadobonnen geen btw moeten afdragen?