rvd

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Hoofddorp

rvd's trofeeën

  1. Niet elke bon is geschikt voor wederverkoop. De e-tickets zijn hier een goed voorbeeld van. Ik heb ervoor gekozen om alleen bonnen te kopen van grote ketens. Deze bonnen zijn algemeen bekend en hiervan kun je ook herkennen of ze vals zijn. Dat je de bonnen ook nog moet verzenden is een kostenpost die gedekt moet worden door de winstmarge die je maakt. Je kunt nu eenmaal niet alleen verdienen zonder kosten te maken. Het zal duidelijk zijn dat je dus niet van 10% marge kunt bestaan. Je kunt de kosten wel zo laag mogelijk houden door efficient te werken en door niet in een BMW te willen rijden voordat je deze hebt verdiend. Voor wat betreft het versturen heb ik niet de ervaring dat klanten zeggen dat ze iets niet hebben ontvangen als dat wel zo is. Daarnaast kun je de bonnen die je verkoopt registreren (middels de streepjescodes). Tot slot het volgende: Elke inkoop van particulieren brengt het risico met zich mee dat de gekochte goederen niet op een eerlijke wijze zijn verkregen. Er zijn regels waar je je aan moet houden t.a.v. registratie en legitimatie. Als je je daaraan houdt en ook nog eens je gezond verstand gebruikt zie ik weinig problemen. Momenteel kun je op elke hoek van de straat je oude gouden sieraden verkopen. Ook hiervoor geldt dat er richtlijnen zijn waar deze opkopers zich aan moeten houden.
  2. 1. mijn vraag had betrekking op wat de wet toestaat. Is een jaar redelijk en een week niet? In je reactie stelde je 'als het maar op de bon vermeld staat dan is het in orde'. Ik denk daar persoonlijk anders over en volgens mij wordt in de wet gesproken over een periode van 5 jaar als er een datum van afgifte op de bon vermeld staat. 2. Het is niet mijn bedoeling om te spammen. Moet ik nu wel of niet ingaan op je opmerking? Ik ben geen bioscoopexploitant dus wat ik betaal voor een bioscoopbon staat los van de discussie of een winkelier wel of geen wisselgeld moet teruggeven. Ik geef contant geld voor kadobonnen die mensen niet willen hebben en verkoop ze voor een beetje meer aan mensen die ze wel willen hebben. Ons economische bestel is daarop gebaseerd. Ik stel voor om de discussie over dit punt hier te beeindigen. wat punt 3 betreft heb ik gisteravond een interessante discussie gelezen elders op dit forum. Een van de posters verwees me ernaar. Helaas trof ik geen antwoorden op mijn vragen. Wel een heleboel keren 'ik denk'... en 'ik vind'. Ik stuur de inspecteur een briefje met mijn vraag en zal het antwoord hier publiceren.
  3. Jammer dat jij er zo misbruik van probeert te maken. Op zich zegt de reactie van Jeroen genoeg daarover. Wat ik er aan toe wil voegen is dat ik het erg vreemd vind dat je het hebt over "misverstanden voorkomen" terwijl je in feite probeert om een reeds gemaakte fout te genezen. Maar je durft ook nog te verzoeken naar een inhoudelijke reactie. Hoewel Devlinx mij net voor is met een reactie, wil ik wel even uitlichten dat de vragen die je stelt een erg hoog WC eend gehalte hebben: "Heeft u ook zo'n last van ...? Wij hebben de oplossing!". Want zeer 'toevallig' koop jij kadobonnen op zodat men geen last heeft van de geldigheid er van. Dit soort manier van reclame maken vind ik vrij ranzig. Gebaseerd op de manier waarop je je concept op dit forum introduceert, dat laatste. Over je enige 'echte' vraag is toevallig afgelopen paar dagen een vrij stevige discussie gevoerd. Kennelijk heeft niet iedereen mij mijn valse start vergeven ;)
  4. Humm, blijkbaar is je een valse start vergeven door de mods. 1. Lijkt me wel; als de uitgifte datum en de geldigheid op de bon vermeld staat zie ik wettelijk geen probleem. 2. Lijkt me wel; waarom zou de winkelier iets moeten teruggeven. Een kadobon kun je gewoon beschouwen als een gekocht product met uitgestelde levering. Een winkelier hoeft een reeds gekocht product toch ook niet terug te nemen? 3. Ben er niet zeker van, maar als je het mag beschouwen als waardepapier dan ruil je feitelijk om tegen andere waardepapieren (geld). Er is dan geen toegevoegde waarde en dus ook geen btw. Gr Devlinx 1. In de wet wordt gesproken over een onredelijke termijn. Is een jaar een onredelijke termijn? Volgens u niet als het maar op de bon staat, maar dat is m.i. niet bepalend voor het feit of iets redelijk is. Dan maak ik bonnen en laat ze geldig zijn voor 1 week. Dat zou dan wettelijk gedekt zijn. 2. Het probleem ligt genuanceerder. Betaal je met een briefje van 10 euro een produkt van 8 euro, dan krijg je keurig 2 euro terug. Koop je eerst een kadobon, voor 10 euro en gebruik je deze om het produkt van 8 euro te betalen dan ben je 2 euro kwijt. Niet gebonden aan termijn, niet gebonden aan speciale condities, nee gewoon omdat de winkelier dat heeft bedacht. 3. Er is m.i. wel toegevoegde waarde: namelijk het verschil tussen inkoop en verkoop. Je koopt een bon van een particulier en verkoopt deze aan een andere particulier voor iets meer. Het verschil is winst en daarover moet een postzegelhandel btw afdragen (margeregeling) moet een autohandel btw afdragen (margeregeling) en zou een handelaar in kadobonnen geen btw moeten afdragen?
  5. Allergieen veroorzaken vaak heftige reacties, dat blijkt maar weer. Voor de een is een wespensteek een lastigheidje waar verder weinig aandacht aan besteed hoeft te worden, voor de ander echter een levensbedreigende situatie. Een fruitteler zal weer met heel andere ogen naar dat insectje kijken. Zo heeft iederen zijn eigen reden om zijn persoonlijke reactie op een gebeurtenis te rechtvaardigen. Opvallend is dat ook uw reactie op de voorgaande posts niets bevat over de inhoud. De eerste laat het woord spam vallen en men duikelt als een stel dolle kippen over elkaar van verontwaardiging de inhoud van de post negerend. Jammer, want mijn verwachtingen over het informatiegehalte van higherlevel waren hooggespannen. Heren laat eens zien dat jullie meer in jullie mars hebben en geef antwoord op de volgende vragen: 1. is er een wettelijke dekking dat een winkelier zijn kadobon een geldigheid geeft van 1 jaar 2. is er een wettelijke dekking voor het feit dat een winkelier weigert een klein bedragje als wisselgeld terug te geven 3. hoe zit het met de btw bij de handel in kadobonnen. Ik lees op diverse sites dat kadobonnen moeten worden gezien als waardepapieren en deze zijn vrij van btw. Postzegels zijn ook vrij van btw maar ik ben 'postzegellikker' en betaal 19% btw (middels de zgn. 'Margeregeling' over de winst. Waarom zou dit bij handel in kadobonnen niet hoeven? Nou heren ..... 3 vragen waar we de zondag wel mee doorkomen dunkt me.
  6. Wat een vreemde (bijna overspannen) reactie en een opmerkelijk taalgebruik voor een serieus ogende website. Om misverstanden te voorkomen: Ja, kadobonnenplaza is van mij. Kennelijk is het zo dat je dan geen bijdrage meer kunt leveren aan een discussie. Bij toeval kwam ik hier terecht omdat ik dingen wil weten over de fiscale aspecten van de handel in kadobonnen. Ook is de discussie interessant of 'men' het concept in Nederland omarmt of uitkotst. Ik stel voor dat we de moderator laten bepalen of mijn bericht onjuistheden bevat en of deze als spam kan worden gekwalificeerd. Mocht TwaBla op deze mooie zondag zijn hoofd gekoeld hebben onder een koude kraan en nog behoefte hebben aan een inhoudelijke reactie dan ben ik vreselijk benieuwd.
  7. Momenteel heeft bijna iedere winkel zijn eigen kadobon, niet om omzet te genereren, klanten te bedienen, maar waarschijnlijk alleen gevoed door het idee dat 30% van de verkochte bonnen nooit wordt ingeleverd. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat winkels helemaal niet zitten te wachten op een concept waarin 'vergeten' kadobonnen weer terug in de markt worden gebracht. Jammer dan. Inmiddels zijn een aantal websites actief op dit gebied. Ruiljecadeaubon.nl en verkoopjecadeaubon.nl zijn er al wat langer maar lijken hun beste tijd te hebben gehad. Daarnaast zijn er meer sites die allemaal een soort marktplaatsconcept hebben uitgewerkt. Het voordeel voor de exploitant van zo'n website is dat er geen risico wordt gelopen v.w.b. de inkoop en verkoop van de kadobonnen. UIteindelijk is dit ook weer het hele zwakke punt. Iedereen die wel eens op marktplaats is besodemieterd (half nederland schat ik) hunkert inmiddels naar een betrouwbaar adres. Een website waarin koper en verkoper met elkaar in contact wordt gebracht, maar die zich onmiddellijk distantieert als het dievengilde er met de poet vandoor gaat beschouw ik niet als innovatief. De onlangs door mij bekeken site Giftcardcentrale.nl ziet er wat meer doordacht uit en recent is daar kadobonnenplaza.nl bijgekomen. Deze laatste biedt ook de mogelijkheid om kadobonnen om te ruilen. Beide sites kopen en verkopen op eigen rekening en risico. Kadobonnenplaza.nl biedt notabene een risicoloze transactie door bij ruil eerst de bonnen te versturen. Ik ben nog geen andere website tegengekomen met zoveel vertrouwen in de mens :) Beide sites zijn nog in ontwikkeling maar ik volg ze uit een beroepsmatige interesse (marketing) en verwacht. mede gezien de omvang van de markt, een bestaansrecht voor zowel giftcardcentrale als kadobonnenplaza. Wat ik mij verder afvraag is of er geen wettelijke bepalingen zijn die het onmogelijk maken dat kadobonnen hun waarde verliezen. Sommige bonnen zijn al na 1 jaar waardeloos en iedereen die ooit een bon heeft aangeschaft voor een bedrag x mag er toch vanuit gaan dat dat bedrag niet al na een jaar verdampt is. Nog iets. Onlangs kwam ik met een Human Nature bon van 50 euro bij de ANWB. Ik had volgens mijn kassabon recht op 10 eurocent wisselgeld. Dit 'mocht' de kassajuffrouw mij niet teruggeven want 'op kadobonnen mogen wij helaas geen geld teruggeven'. Ik heb het maar zo gelaten maar zet grote vraagtekens bij de wettelijke legitimiteit.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.