DBFotografie

Senior
  • Aantal berichten

    48
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

DBFotografie's trofeeën

  1. Op de eindbalans (activa) heb ik nog twee buitenlandse debiteuren (vorderingen) openstaan. De BTW op de facturen is verlegd naar het buitenland. Moet ik die verlegde BTW dan nog wel ergens op mijn eindbalans zetten?
  2. Dank voor je antwoord. Mbt laatste punt vind ik dit op de site van de belastingdienst: "U neemt de investeringsaftrek in aanmerking in het jaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik neemt. Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald. Als er nog een restant aan investeringsaftrek is, kunt u dat in volgende jaren in aftrek brengen. Maar niet later dan het jaar van ingebruikname." Ik weet alleen niet goed hoe ik dit fiscale jargon nu moet interpreteren? Volgens mij staat er dat ik de KIA opvoer in het jaar dat ik de investering in gebruik neem. Of lees ik dit verkeerd?
  3. Als ik een investering doe op 31-12-2015, maar het in gebruik neem op 1-1-2016, kan ik dan het volgende doen: - BTW aftrekken Q4 2015 - Op balans per 31-12-2015 (ofwel 1-1-2016) - KIA opvoeren in 2016
  4. Bedankt voor de reacties. Ja, ik ben me bewust van de 2301 euro om in aanmerking te komen. Daar kom ik ook boven. Het gaat idd om producten die niet zelfstandig te gebruiken zijn. Hoe geef ik dit aan op de belastingaangifte? Als ik me niet vergis dan moet ik altijd het investeringsbedrag, item en aankoopdatum opgeven voor de KIA. Doe ik dit dan voor elk item gewoon los (waarbij sommige items dus afzonderlijk niet boven de 450 uitkomen)?
  5. Inzake kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), mijn volgende vraag: Ik weet dat om ervoor in aanmerking te komen, items 450 euro of meer moeten kosten (per stuk). Nu heb ik een aantal zaken aangeschaft (lens, flits, ed), die per stuk minder dan 450,00 euro kosten. Maar bij elkaar opgeteld wel boven de 450,00 uitkomen. Ik kan deze items alleen gebruiken in combinatie met elkaar binnen het systeem dat ik al gebruik. Kan ik deze zaken dan niet gewoon optellen en aftrekken via de KIA? [veranderintg: titel aangepast]
  6. De jurisprudentie hierover is helaas nogal tegenstrijdig. Ik heb het zelf aan de inspecteur voorgelegd en groen licht gekregen om mijn gehele huur tot het ondernemingsvermogen te rekenen, plus een evenredig deel van water, gas en elektriciteit. Ik raad je aan dit eerst te doen (als je het al niet gedaan hebt) :)
  7. Eindbalans 2013 Activa Inventaris = 12691 Debiteuren = 4865 Bankrek = 1591 Passiva Crediteuren = 39 BTW 4e kw (af te dragen) = 2659 Ondernemersvermogen = 16450 Afschrijvingen 2013 = 2642 Afschrijvingen 2014 = 2505
  8. Ik bedoel nog af te dragen BTW van 4e kwartaal 2014 (kortlopende schuld).
  9. Mag ik even een paar verse ogen lenen? Hier staar ik me nu al een paar uur blind op... W&V Omzet = 32357 Kosten + afschrijvingen = 16607 (incl. aftrek huur werkruimte in woning) Winst = 15750 Prive storting = 10998 Prive onttrekking = 27254 Balans activa Inventaris = 11944 Debiteuren = 1878 Bankrek. = 1466 Balans passiva Crediteuren = 42 BTW afdracht = 616 Ondernemersvermogen = 14630 Nu mijn probleem... als ik 14630 op de aangifte invul, dan klopt mijn saldo winst niet met de fiscale winstberekening (= 15750). Om dit te laten kloppen moet ik 15944 als OV opgeven: Begin vermogen = 16450 + Winst = 15750 - Prive ontrekking = 27254 + Prive storting = 10998 totaal OV = 15944 Maar als ik dus 15944 als OV opgeef, dan klopt mijn balans niet meer op de aangifte (activa en passiva niet meer gelijk). Wat zie ik nu over het hoofd?
  10. Dit komt eruit als ik de rekenhulp gebruik: "U hebt recht op kostenaftrek U gebruikt de werkruimte in uw woning uitsluitend zakelijk en de werkruimte is niet zelfstandig. Dat betekent voor u: - U kunt in dit geval uw pand in de administratie verdelen in een privégedeelte en een ondernemingsgedeelte (werkruimte). - Het huurrecht van de werkruimte hoort tot uw ondernemingsvermogen. - Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming. - U kunt jaarlijks de kosten voor de werkruimte aftrekken." Mis ik nu dan iets? Ik heb in ieder geval nog geen idee hoe ik dit dan administratief moet verwerken :)
  11. Ik was geloof ik niet helemaal duidelijk in mijn vraagstelling… Ik wil de huurkosten dus splitsen in een privé en zakelijk deel voor de administratie. De huur is al privé betaald. Hoe boek ik nu die zakelijke huurkosten die ik dus al privé heb betaald? Ik neem aan dat de zakelijke huurkosten gewoon op de W&V erbij kunnen? Moeten ze dan ook nog op de balans erbij?
  12. Beste Allemaal, Per januari 2013 ben ik een ruimte in mijn huurwoning gaan gebruiken voor mijn bedrijf. De oppervlakte van de ruimte is 20% van de totale oppervlakte van de woning. Ik huur geen andere zakelijke ruimte. Volgens de rekenhulp op de site van de belastingdienst mag ik een evenredig deel van de huur aftrekken als zakelijke kosten. De huur is 1100,00 euro. Ik zou dus 220,00 euro per maand mogen aftrekken. Mijn vraag is nu hoe ik dit moet administreren? Kan ik het totale evenredige deel zakelijke huurkosten over 2013 apart bij de IB aangifte opvoeren? Of moet ik per maand 220,00 euro in mijn administratie boeken als huurkosten? Ik betaal de huur overigens gewoon van mijn privé rekening. Alvast bedankt voor het meedenken.
  13. Ik heb een tweedehands lens gekocht bij een dealer. Er werd geen BTW berekent door de dealer omdat dit een tweedehands item betreft. Ik heb dus een factuur zonder BTW. Zo heb ik de lens ook in mijn administratie ingevoerd. Nu wil ik de lens weer verkopen. Kan/mag/moet ik die lens dan ook weer verkopen zonder hier BTW over te berekenen / af te dragen?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.