Ga naar inhoud

DudeMeister

Junior
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. Ok, de nota van de bank is nu verwerkt in de administratie. Waarom ik dat uberhaubt nog niet gedaan had is me een raadsel. Hierbij een overzicht van de twee kwartalen: Heb je hier wat aan?
  2. Geen lesje; eerder een stoomcursus ;) Maar ok, er waren dus 2 bedragen op de rekening die niet in de administratie waren opgenomen (maar wel zijn meegerekend voor de balans van de rekening op 31-12-11 natuurlijk). De eerst is dus de € 15 bankkosten. Deze lijkt me onder te delen in de kosten. Daarnaast heb ik €30 teruggave van de belastingdienst voor de BTW van Q3, 2011. Moet ik die dan bij de winst & verliesrekening meerekenen?
  3. Ik heb geen idee waardoor er een verschil ontstaat. Ik kwam er echter wel achter dat ik een paar dingen fout had berekend (tenminste; dat denk ik nu) Je zei dat A = 338 (PC) + 295 (Bank) = 633. Deze bedragen kloppen allemaal, ik heb ze 3x nagerekend. P = EV (Eind) P = BV + PS - PO + Winst P = 0 + 358 - 0 + 204 ((omzet - kosten) - afschrijving) --> Ik had in m'n vorige berekening te weinig kosten en geen afschrijving meegerekend. P = 562 Er is nu dus een verschil van 99. Waar komt dit door is nu dus de vraag. Alle uitgaven zijn verdeeld in bedragen betaald van de zakelijke rekening en bedragen die ik van m'n eigen geld heb betaald en alle bedragen zijn zonder btw gerekend.... Hele basale vraag misschien, maar waarom móeten de activa en passiva eigenlijk gelijk zijn? Edit: Ik zie op m'n rekening dat er kosten zijn gerekend voor het gebruik van de rekening, maar heb de nota ervan niet in m'n administratie meegerekend. Dit moet wel gebeuren neem ik aan.
  4. Onder activa heb ik het volgende staan: Materiële vaste activa: 338 (PC) Liquide middelen: 295 (Bank) Totaal: 633 Onder Passiva heb ik alleen m'n ondernemingsvermogen ingevuld op 633 zodat Activa en Passiva gelijk is (aangezien dat moet). Andere passiva als terugkeerreserve, voorzieningen en schulden heb ik niet, dus het lijkt me dat het moet kloppen.... En inderdaad, dit is echt boekhouding op moleculair niveau, gelukkig is 2012 al een beter jaar voor m'n onderneming :).
  5. Dank Brood! met je informatie ben ik nog eens naar de cijfers gaan kijken en kwam tot het volgende: EV (eind) = BV + PS - PO + Winst EV (eind) = 0 + 358 - 0 + 287 = 645 Want: Aanschaf van muis bleek toch van bedrijfsrekening (dus kosten ipv PS). Daarnaast bleek ik al m'n persoonlijke stortingen óók als kosten te hebben meegerekend in m'n winst & verliesrekening. Dat heb ik nu aangepast waardoor m'n winst op 287 komt (ipv -49) en m'n PS op 358 (ipv 363 want - muis maar + andere PS). Het enige dat me nu nog rest is de bankrekening en volgens mij klopt het dan. Dank voor de hulp!
  6. Hallo allen, Ik ben in september 2011 een bedrijfje gestart naast m'n reguliere baan. Ik heb de eerste maanden een paar kleine opdrachtjes gehad, maar aangezien ik er niet inkomensafhankelijk van ben heb ik het de eerste maanden rustig aan gedaan om alle kanten van het parttime ondernemerschap te ontdekken. Ik sta geregistreerd als EMZ met een VAR-WUO. Nu moet ik m'n IB aangifte doen over 2011 maar zijn een tweetal zaken me niet geheel duidelijk; voornamelijk wanneer het over de activa en passiva van m'n bedrijf gaat. Mede door dit topic op Higherlevel ben ik wel íets wijzer geworden maar kan simpelweg niet met zekerheid zeggen of ik alles correct heb ingevuld; enige hulp op dit vlak is dus zeer welkom! Als kleine online ondernemer heb ik niet veel spullen nodig gehad om mijn bedrijf op te starten. Ik heb een simpele, kleine laptop, een goede muis en beelscherm gekocht. Daarnaast ook nog wat basis kantoorspullen. Naar mijn weten kan alleen de laptop, het beeldscherm en de muis doorgeven als materiële vaste activa. Helaas niet als investering want geen van de spullen waren meer dan €450 waard op het moment dat ik ze kocht. Sterker nog; het totaalbedrag van deze kosten komt op €363 na aftrek van BTW. Ik dacht gelezen te hebben dat ik ook deze spullen over een periode van 5 jaar met 20% per jaar dien af te schrijven, ondanks dat het kosten zijn en geen investeringen. Aangezien ik pas in september ben begonnen heb ik dus (€363 / 5) / 3 = € 25 aan afschrijving op deze spullen (delen door 3 want heb de spullen alleen het derde trimester van 2011 gebruikt en mag ze alleen dan afschrijven). Bij m'n materiële vaste activa heb ik dus het volgende ingevuld: Overige materiële vaste activa: Kosten van aanschaf: €363 Boekwaarde begin boekjaar: 0 (want januari 2011 bestond het bedrijf nog niet en had ik de spullen nog niet) Boekwaarde einde boekjaar: €338 Restwaarde: €25 Bij de passiva ging het me om het ondernemersvermogen. Ik heb bovenstaande spullen (net als de kantoorspullen) gekocht van m'n eigen geld. Ik heb als eigen vermogen dat ik in het bedrijf heb gestopt, dus dezelfde €338 ingevuld aan het einde van het boekjaar, en 0 aan het begin van het boekjaar. Mijn vraag is; klopt mijn redenatie over de activa en passiva die ik in 2011 in het bedrijf heb gestopt? En moet ik niet ook nog ergens het bedrag dat op de rekening van het bedrijf stond op 31-12-2011 aangeven? (net als in de topic waar ik naar gelinkt heb). Bij voorbaat dank voor de hulp!

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.