Daan1974

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Daan1974's trofeeën

  1. Ik heb afgelopen boekjaar een bedrag van mijn prive rekening naar de zakelijke rekening geboekt om tijdenlijke krapte in de financiele ruimte op te lossen. Nu ben ik bezig met de jaarafsluiting en vraag ik me hetvolgende af: Hoe moet ik deze storting verwerken? Ten tijde van de storting is deze als volgt in de boeken terecht gekomen: - Debet: (1100) Zakelijke bankrekening - Credit: (1670) Prive stortingen Er staat dus nu een bedrag credit in de post "Prive stortingen". Hoe moet ik deze nu verwerken bij het opzetten van het nieuwe jaar? Laat ik deze gewoon staan (en begin ik het nieuwe jaar dus met een saldo op deze balanspost) of moet ik deze post verwerken zoals hieronder: - Debet: (1670) Prive stortingen - Credit: (0700) Eigen vermogen Graag jullie advies. Groetjes, Daan
  2. Beste Peter, Allereerst bedankt voor je bericht. Nu is er echter nog meer verwarring: Zelfstandige vs. ondernemer. Als zelfstandige kan ik mijn inkomsten (-kosten?) opgeven bij de overige inkomsten bij mijn prive IB aangifte. Daar ik niet zal voldoen aan het urencriterium mag ik de speciale heffingskortingen (zelfstandigenkorting en starterskorting) niet opvoeren, correct? Hoe werkt het is dot geval dan met de gemaakte kosten? Kan ik de investering in de software bijvoorbeeld van mijn inkomsten aftrekken? Wat als deze berekening (inkomsten - kosten), bijvoorbeeld door de start van deze constructie midden in het jaar, negatief uitvalt? Hoe zit het overigens met kosten als een internet verbinding en GSM? Mag ik deze volledig als kosten opvoeren, ook als ik gemiddeld maar 10 uur per week als zelfstandige werk? Ik woon trouwens in Nederland en zal het merendeel van mijn werkzaamheden in een 'kantoor aan huis' uitvoeren. Daan
  3. Ik overweeg om mijn vaste contract bij mijn huidige werkgever terug te zetten naar 80% en de vrijgekomen tijd te gaan besteden aan het opzetten van een eenmanszaak. De directe aanleiding hier voor is een verzoek van een vriend uit de USA of ik hem wilde gaan bijstaan met het oplossen van allerlei technische vraagstukken. Ik mag hem hier op uurbasis voor factureren. Het ziet ernaar uit dat het aantal uren in de toekomst groter zou kunnen worden, eventueel zelfs tot fulltime. Dit betekent dat er de volgende situatie gaat ontstaan: - Vast dienstverband voor 32 uur per week bij een werkgever, - 8 uur werken als consultant voor het Amerikaanse bedrijf - Er zal voornamelijk een dienst geleverd worden. Regelmatige trips naar de USA mag ik factureren aan kostprijs. - Ik zal zelf investeren in de benodigde software tools om de technische berekeningen te kunnen maken. Dit gaat om een investeringen van ongeveer 15000 Euro. Na verloop van tijd zal bij wederzijdse tevredenheid de verhouding werknemer / ondernemer steeds meer in het voordeel van de laatste uit pakken. Over het parttime ondernemerschap zijn veel postings en internet stukjes te vinden. Daarin wordt gepraat over zaken als het urencriterium (deze ga ik dus zeker niet halen) en verkapte dienstverbanden. Nu vraag ik me af hoe dit laatste in dit verband zit. Het is bijna onmogelijk dat ik als 'gewone werknemer' aan de slag ga in de USA. Daarvoor ontbreekt het onder andere aan een werkvergunning. Hoe gaat de fiscus hiermee om? Ik loop een zeker risico (investering in software tools), ik heb maar een opdrachtgever, maar ben volledig vrij in hoe, wanneer en waar ik mijn werk uitvoer. Iemand ervaring met dit soort zaken die me hier van een goed advies zou kunnen voorzien? Daan
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.