huttenkloas87

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

huttenkloas87's trofeeën

  1. Aanvullend op voorgaande: Had ik nog de volgende opties bedacht: 1. Ik kan natuurlijk de management fee omhoog doen. Echter wanneer DGA salaris dan ook omhoog moet om te voldoen aan de 100/90 criteria dat maakt dit geen fiscaal vriendelijke optie. 2. Ik kan natuurlijk ook op de auto op naam van de werkmaatschappij aanschaffen. Dan heb ik weliswaar niet mooi gescheiden bezit (PH) en schuld (WM) maar dit bespaart mij administratief werk + is een fiscaal vriendelijke optie. Nu rijst bij mij de vraag en de overige (werknemer gerelateerde) kosten. Omdat ik op de payroll sta van de Holding loop ik ook aan tegen het feit dat ik (voor) de werknemer van de holding kosten maak zoals: Contributiekosten Studiekosten Lidmaatschap branchevereniging op persoonlijke titel Bedrijfskleding Dit soort kosten heb ik bij voorkeur allemaal in de werkmaatschappij zodat ik mijn management fee niet steeds hoef te verhogen omdat ik anders verlies draai in de PH. Mogen deze kosten gewoon in de werkmaatschappij ondanks dat de werkmaatschappij zelf niemand in loondienst heeft?
  2. Hoi, Mijn onderneming heeft een standaard holding werkmij structuur. Verloning gaat via de gebruikelijke route werkmij --> man fee (PH) --> DGA salaris (PH). Ik wil een auto op naam van de zaak kopen. Onder andere in dit topic lees ik hierover logische dingen. "Een auto in eigendom gaat via de holding. E.e.a. uit oogpunt van risico en de gevolgen bij faillissement (bezit in holding, verplichtingen in de werkmij)". Omdat ik op de payroll sta van de Holding lijkt het me logisch dat de auto ook in de Holding wordt geactiveerd. Ik gebruik de auto ook privé dus ik zal ook te maken krijgen met bijtelling. De verloning vindt ook plaats in de PH dus de bijtelling kan mooi mee worden genomen in de verloning. Doordat de auto op naam van de PH staat heeft dit als gevolg dat MRB kosten en verzekeringskosten, afschrijving en dergelijke ook in de PH terecht komen. De werkmij zal de auto echter gebruiken om de dienstverlening te kunnen aanbieden. Omdat de auto op naam staat van de PH heb ik de volgende vragen: 1. moeten alle kosten (ook onderhoud, benzine e.d.) in de PH worden verantwoord omdat deze de auto in bezit heeft, auto zal in praktijk enkel door de werkmij worden gebruikt.. 2. mag ik ook alle auto gerelateerde kosten doorberekenen aan de werkmij omdat a. de werkmij de auto gebruikt en b. ik anders structureel verlies zal draaien in de PH (marge tussen opbrengsten vanuit man fee en kosten vanuit DGA salaris, autokosten en overige kosten is namelijk te laag om alle kosten te kunnen dragen). Uiteraard zonder rekening te houden met deelnemingswinsten maar de aangifte VPB zal er zonder rekening te houden met vrijgestelde deelnemingswinsten verliesgevend uitzien. 3. moet deze doorberekening/doorbelasting incl. btw? (lijkt mij onnodig BTW rondpompen..)
  3. Beste Joost, Kijk dit zijn reacties waar iemand wat aan heeft. Bedankt dat je je licht erover hebt laten schijnen en ik zal het aan mijn ouders voorleggen. Een BV ervan maken is opzicht niet zo'n groot probleem en dat kan op redelijk korte termijn ook wel gerealiseerd worden.
  4. Dag mensen, Mijn ouders zitten in de oriënterende fase over de opvolging van hun bedrijf (Horeca). Het is zeker dat niemand van de kinderen de zaak over wil nemen en verhuren brengt veel problemen met zich mee (wat als het misloopt en degene die het huurt moet een boterham kunnen verdienen en dat kan alleen met een zeer lage huur). Op dit moment is de situatie zo. bedrijfsvorm: VOF Bedrijfspand (met veel stille reserves bedrijfspand incl. grond etc. staat voor 600K op balans maar heeft waarde 1200K zeg maar globaal gezien dus 600K stille reserve) 1 Bedrijfswoning ik weet niet of de gemeente dit nog steeds als bedrijfswoning ziet. (woning staat op privé, grond eromheen staat op de zaak (parkeerplaats)) Verder is het bedrijfspand en de woning berust met een kleine hypotheek bijna alles is afgelost Laten we zeggen dat mijn ouders Max nog zo'n 5 jaar door gaan. Hoe kunnen ze het nou het beste aanpakken om er financieel zo goed mogelijk van af te komen. Het grote probleem is dus de stille reserve en de bedrijfswoning. Is het mogelijk om grond wat om de woning ligt over te hevelen naar privé? dit zal het huis sterk in waarde doen stijgen. Ze zitten er aan te denken om er een BV van te maken. Heeft dit nog andere voordelen dan de voordelen die er zijn bij verhuur (iets wat ze eigenlijk niet willen)? Met andere woorden hoe pak je zo'n kwestie aan? Ik weet dit is misschien een vraag voor een fiscalist/accountant maar omdat ze nog in de oriënterende fase zitten denk ik van ik vraag hier is wat advies dat kan nooit kwaad. Alvast bedankt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.