Belleman

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

Belleman's trofeeën

  1. Ik heb een bedrijfspand gekocht en sta nu voor de keus of ik wel of niet ga opteren voor de BTW. Het pand is meer dan 10 jaar in eigendom van de verkopende partij dus voor de verkoper maakt het niets uit. Ik ga het pand zakelijk aanschaffen en voor de helft zelf gebruiken. De andere helft ga ik verhuren, ook aan een zakelijke partij. De reden om te opteren voor de BTW zou zijn om de btw over onkosten zoals onderhoud en verbouwingen terug te mogen vorderen. Maar deze BTW kan ik sowieso terug vorderen vanwege zakelijk gebruik en verhuur toch? Wie weet exact hoe dit zit. Het grote nadeel van opteren vind ik dat ik dan 10 jaar lang risico loop op een navordering indien ik niet meer aan de criteria voldoe. Hoe zit dit bijvoorbeeld bij leegstand? Wat is wijsheid? Groet, Frans
  2. Ik snap je punt niet helemaal? Ik had het over een verschil van 7500 euro per jaar. Voor die 2000 km prive die ik rijd per jaar worden het dure kilometers als ik de audi pak. Wat is het goede aan de deal? Mss weer terug naar het oorspronkelijke topic?
  3. Die formele aanpak wordt mij opgelegd door de fiscus met hun absurde regelingen. Als 1% van de kilometers die ik maak prive zouden zijn krijg ik een bijtelling van 25.000 euro aan m'n broek. De bijtelling kan niet hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten die 15.000 euro bedragen. Dus per saldo gaat die 1% privegebruik mij dus ongeveer 7.500 euro kosten. Ik moet die auto dus van de fiscus zakelijk opvoeren(overwegend zakelijk gebruik) maar mag 'm vervolgens volledig prive betalen. Ietwat kromme regel toch? Dus heb ik het hele jaar een oude, enorm vervuilende en energieverslindende auto voor m'n deur staan die ik prive gebruik terwijl mijn schone moderne diesel stilstaat. Is dit dan wat ze willen? Maar blijft de vraag, is de constructie fiscaal gerechtvaardigd?
  4. Hallo Norbert, Bedankt voor je reactie. Het is absoluut niet mijn bedoeling om een renderend verhuurbedrijf op te zetten. Ik ben het met je eens dat dit met 1 auto onhaalbaar is. Waar het mij om gaat is dat er collega's en vrienden zijn die af en toe die auto willen gebruiken, met name voor lange ritten (luxe A6 station). Wat mij betreft mogen ze die auto tegen kostprijs gebruiken maar ik moet geen bijtelling krijgen. Daarom wil ik het zakelijk aanpakken. Wat betreft die verzekering denk ik dat het wel mee gaat vallen, het gaat om incidentele ritten door betrouwbare personen, lijkt me dat ik dit als goede klant met de verzekering moet kunnen regelen.
  5. Ik heb al heel veel berichten op dit forum gelezen over verhuurconstructies om bijtelling te voorkomen zoals verhuur aan fiscale partner en eigen bv's. Toch heb ik mijn situatie nog niet kunnen vinden. Ik heb een eenmanszaak en heb een knappe representatieve auto die ik niet prive rijdt vanwege de enorme hoge bijtelling. Voor mijn werk zit ik de helft van de tijd in het buitenland en staat de auto dus stil en dat is zonde. Nu heb ik genoeg collega's en kennisen die de auto tijdens mijn afwezigheid willen gebruiken. Ik denk erover om de auto te verhuren tegen een markconform huurtarief en ze daar netjes een factuur voor te sturen. Dit lijkt mij geen fiscaal geen probleem, ik verhuur de auto zakelijk en verdien hier geld mee waar ik netjes belasting over afdraag. Op de factuur komt de km uit en in te staan en het verschil zet ik in mijn km administratie als verhuurt. Ik wil verhuren aan zakelijke collega's maar ook aan particulieren die geen of een te kleine auto hebben. Uiteraard zitten er verzekeringstechnisch nog wat haken en ogen aan maar hier verwacht ik wel uit te komen, alles valt te verzeken. Verwachten jullie problemen voor mijn bijtelling?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.