Omschrijving van je concept:
Beste lezers,
in dit korte forumbericht wil ik u graag mijn casus voorleggen.
Sinds een jaar ben ik terug in Nederland en wil hier een bedrijf in audio-visuele producties opzetten met een product waarover ik de nodige (technische en inhoudelijke) kennis heb, nl video's op basis van fotografie. Zie de site: www.movimag.com (wachtwoord video's: move)
Voor mijn vertrek naar het buitenland heb ik hoofdzakelijk reguliere video's gemaakt (scenario's) voor de culturele sector maar nu wil ik met dit 'nieuwe' product, met een in mijn ogen 'unique selling point', ook de commerciële markt aanspreken.
USP: Het 'omzetten' van bestaande (historisch, authentiek, uniek) 'statische' fotografie naar video met voice-over, effectgeluiden en muziek. Denk ook aan het (her)gebruik van (bestaande) fotografie die al eerder is ingezet.
Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:
Ik heb onderzoek naar die markt gedaan (ondanks de crisis zit visuele communicatie in de lift) en gezocht naar contacten die me meer inzicht konden geven in dat segment van de markt waarin mijn product (video op basis van fotografie) een toegevoegde waarde kan hebben. Dat gaat me niet gemakkelijk af.
Daarnaast heb ik een lijst gemaakt van sterke en zwakke punten: Commercieel denken is niet mijn sterkste punt. Omdat mijn netwerk (nog) klein is kan ik moeilijk goede feedback vinden. Mijn sterke punten zijn (m.i.) dat ik cultureel tamelijk breed georienteerd ben, overzicht heb en conceptueel originele invalshoeken kan ontwikkelen (origineel hoeft niet per se goed te zijn).
Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:
Op basis van mijn opvattingen heb ik inmiddels een proefwebsite gemaakt (nog niet officieel), waar ik mijn bedrijf en mijn product presenteer* (wachtwoord video's: move). Vanwege de m.i. relatieve onbekendheid met het product en dus de visuele mogelijkheden heb ik een ruim aantal voorbeelden geplaatst.
In de opzet heb ik getracht dicht bij mezelf te blijven en geen voorkeur te geven aan een snelle en (te) gelikte website-presentatie. Ik heb niet het idee dat dit bij mij past.
Nu ben ik in de fase om de acqusitie concreet te maken. Een voor de hand liggende optie is e-mail. Ik heb inmiddels een basisontwerp gemaakt (evt. toe te snijden op een specifiek marktsegment).
Daarin geef ik te kennen dat ik besta en wat mijn product voor de potentiele klant kan betekenen. Het doel van de e-mail is dat de potentiële klant een kijkje neemt op de website en met de daar getoonde voorbeelden een idee krijgt van de mogelijkheden (de optimalisering) voor zijn visuele communicatie en bij interesse contact opneemt.
* vanwege het 'nieuwe' van het product -het onderscheid met reguliere video- heb ik gemeend onder het menukopje 'moving images' uitgebreide informatie over het product te moeten zetten. Onder het menukopje 'movimag' staat informatie over 'Movimag' (ontstaan, visie). Het vermelden van de prijzen van de arrangementen lijken me wel zinvol maar over die van de 'open opdracht' ben ik nog onzeker.
Hoe is dit anders dan bestaande concepten:
In het verlengde van mijn kwaliteiten en ervaring heb ik mijn bedrijf wel een identiteit gegeven: nl. dat ik uitga van een kunstzinnige benadering. Slogan: "Art creates inspiration creates the world". En toegepast op een specifieke doelgroep geloof ik daar ook in.
Vervolgens heb ik in het kader van de 'public relations' (maar ook omdat mijn interesse daar ligt) een 'Photo Gallery' toegevoegd met het thema "Europe, a unity in differences" (ook te zien op de site). Foto's zijn tenslotte de basis van mijn product.
Een van de bijkomende voordelen m.i. is dat het een (maandelijkse?) nieuwsbrief legitimeert en dat de commerciële producties mee kunnen liften met de "kunstzinnige" identiteit (uitstraling) van Movimag. Hoewel dat laatste misschien nog niet helemaal goed uit de verf komt.
Wat voor feedback hoop je te krijgen:
En nu begin ik toch te twijfelen. Na enige afstand te hebben genomen merk in de presentatie van mijn website een ambiguiteit. Enerzijds de combinatie cultureel (C&A compositions) en commercieel (FS productions), anderzijds algemene- en exclusieve producties. Qua prijsstelling is er geen verschil tussen C&A en FS, werk is werk, het gaat meer om de benadering.
Mijn product kan grofweg twee kanten op: snel, eenvoudig & goedkoop en/of exclusief, dwz identiteits (status) verhogend, met hoge kwaliteit. Ik heb het gevoel dat deze twee benaderingen het vertrouwen in mijn product kunnen tegenwerken. Dat zou ik natuurlijk kunnen uitproberen maar dan is het onheil al geschied. Een frisse blik van buitenstaanders kan dat voorkomen.
Concreet:
1) De vraag is of ik voor een van de twee moet kiezen (bijten ze elkaar?) of dat ze wel samen kunnen gaan. Of dat ik het wellicht anders moet presenteren.
2) Is er een markt voor dit product (wat is uw inschatting) en hoe zet ik het op de markt?
(Hoe benader en motiveer ik mijn potentiële klanten? Is e-mail een goede optie? Wat zouden andere mogelijkheden kunnen zijn?)
Zijn er mensen die met mij mee willen denken?
Ik realiseer me dat bovenstaande informatie nog summier is, als er vragen zijn dan beantwoord ik die graag.
Bij voorbaat mijn vriendelijke dank,
Harm Koppers.
PS: ivm de onderverdeling van de velden heb ik mijn bericht niet helemaal conform mijn opzet kunnen plaatsen.