Hallo allemaal,
Ik ben sinds oktober vorig jaar een webwinkel begonnen.
Aangezien ik aardig goed ben met getallen en dit ook leuk vind, heb ik besloten zelf de boekhouding te gaan doen.
Dit gaat mij aardig goed af, alleen loop ik nu tegen het volgende probleem aan:
De belastingdienst ziet mij als particulier voor de inkomstenbelasting. (balen, had me er net in verdiept hoe je dat als ondernemer moet doen)
Voor de omzetbelasting ben ik wel ondernemer.
Op zich geen ramp, maar het is mij nu onduidelijk wat ik moet doen met de zakelijke kosten e.d. van 2012.
Ik heb het mensen gevraagd, maar de een zegt dat die ingevuld moeten worden bij 'inkomsten uit overig werk' en een ander zegt dat dit dan 'bewaard' moet worden en bij de aangifte van 2013 gebruikt moet worden.
Dat laatste lijkt mij sterk, dus ik heb even zitten kijken bij inkomsten uit overig werk.
Trouwens, als je de belastingdienst belt word je ook niks wijzer!
Hier wordt gevraagd om twee dingen, nl: 'opbrengsten uit overig werk' en 'aftrekbare kosten'.
Aftrekbare kosten lijkt mij duidelijk (hardware, kantoorartikelen, etc.), maar het probleem zit 'm bij de andere.
Wat vul ik hier nou precies in? Ik dacht zelf de omzet - de kosten (inkoop), maar dan kom ik op een behoorlijk minbedrag uit.
Logisch als je net begonnen bent, maar kan je hier een minbedrag invullen?
Wie kan mij vertellen hoe/of ik dit moet doen?
Alvast bedankt voor het antwoord!
Groetjes,
Nick