jongerebroer

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

jongerebroer's trofeeën

  1. Hartelijk dank voor alle reacties. Wederom heel waardevol! Voor het krijgen van duidelijkheid leek het me verstandig om eens rechtstreeks bij de Belastingdienst aan te kloppen. Dit heb ik inmiddels gedaan. Zoals ik eerder liet weten, had onze financieel adviseur verteld dat bij het herinvesteren van mijn uitkoopsom een termijn van toepassing zou zijn van drie jaar. Volgens de Belastingdienst is dat echter totaal geen criterium. De herinvestering moet al binnen een jaar plaatsvinden. Daarna zal ik alsnog moeten afrekenen over de stakingswinst, die gelijk is aan mijn volledige uitkoopsom minus de optelsom van de investering in de nieuwe firma en de verbouwingen die voor deze firma zijn uitgevoerd. Ik ben trouwens vergeten te vermelden dat mijn vrouw de werkzaamheden gaat uitvoeren onder de vleugels van een overkoepelende organisatie. Misschien geldt bovenstaande wel alleen in het geval het om een zelfstandige v.o.f. gaat. De verbouwingen aan ons huis voor het mogelijk maken van de kinderopvang, zijn inmiddels gestart. Ons huis is voor een groot deel gefinancierd met mijn uitkoopsom. De Belastingdienst heeft me erop gewezen dat het bij die verbouwingen belangrijk is om ervoor te zorgen dat het eindresultaat goed ‘splitsbaar’ is: dat er een afsluitbare deur zit tussen het privégedeelte en het firmagedeelte, zodat het firmadeel eventueel in de toekomst ook als werkruimte verhuurbaar is aan een ander. Bij de Belastingdienst hebben we ter plekke de rekenhulp op hun website doorlopen om te achterhalen hoe een en ander zit rond een werkruimte voor kinderopvang. Dit leidde al vrij snel tot de mededeling dat beter contact opgenomen kan worden met een deskundige, omdat de regelgeving blijkbaar zo complex is. Tot die conclusie was ik inmiddels ook gekomen. De medewerker stelde voor om een brief aan de Belastingdienst te schrijven, waarin we de hele situatie uitleggen. Zodra daarop gereageerd wordt met een bevestiging en eventuele aanwijzingen voor het uitvoeren van de verbouwingen, staan we later sterker wanneer we die aanwijzingen hebben opgevolgd en er alsnog een grote aanslag op de deurmat valt.
  2. Heel hartelijk dank voor jullie reacties! Over het algemeen vinden jullie dus dat het geoffreerde bedrag van € 300 per maand voor de te leveren werkzaamheden te fors is. Dat sluit ook aan bij onze beleving. Als het nu om ordners vol met mutaties zou gaan, dan kunnen we ons er nog iets bij voorstellen. Echter, de komende tien maanden gaat het in wezen om een slapende v.o.f., waarbij nog geen omzet-genererende werkzaamheden plaatsvinden... Laat ik voor het vormen van een duidelijker beeld eerst nog wat meer toelichten over hoe de huidige situatie ontstaan is. Tot nu toe zijn mijn vrouw en ik heel tevreden over de handelwijze van de financieel adviseur. Hij heeft mij gedurende afgelopen jaren namelijk uitstekend begeleid bij mijn uittreding uit een v.o.f. binnen familieverband. Doordat ik uitgetreden ben en daarbij dus uitgekocht, bestaat er voor mij nu de noodzaak om de betreffende uitkoopsom weer binnen afzienbare tijd te herinvesteren. In het geval ik dit nalaat, klopt de belastingdienst uiteindelijk bij mij aan met het verzoek om ongeveer de helft af te dragen. Nogmaals, de financieel adviseur heeft mij bij dit traject uitstekend begeleid. Zijn diensten rond deze uittreding zijn al vergoed, doordat hij nog voor de gang naar de notaris zijn vergoeding op de uitkoopsom in mindering heeft laten brengen. Hij heeft ons uitgelegd dat het fiscaal technisch het gunstigst is om de uitkoopsom van de voorgaande v.o.f. weer te herinvesteren in een nieuwe v.o.f., vandaar dat we weer voor deze ondernemingsvorm gekozen hebben. Mijn vrouw heeft de wens om een eigen gastouderopvang te beginnen. Dit leek ons een realistisch scenario voor de nieuw op te richten v.o.f.. Zo gezegd, zo gedaan. We hebben inmiddels een ander huis gekocht, waarin de begane grond geschikt kan worden gemaakt voor de kinderopvang. Wij zijn meteen naar de Kamer van Koophandel gegaan voor het laten regelen van de oprichting van de nieuwe v.o.f.. Mijn vrouw heeft de benodigde certificaten inmiddels behaald. Ik ga graag de benodigde administratieve ondersteuning bieden. Tot zover loopt alles dus op rolletjes... totdat wij van onze vertrouwde financieel adviseur deze offerte toegestuurd kregen met het verzoek per omgaande te ondertekenen en terug te zenden. Dit komt op ons zeer vreemd over.
  3. Mijn vrouw start een kinderopvang, een kleinschalige in ons woonhuis. Bij zo’n kleinschalige gaat het om maximaal zes kinderen. We hebben zelf drie kinderen in de basisschoolleeftijd. Zij vangt dus maximaal drie ‘vreemde’ kinderen op, in de leeftijd van 0 tot en met 4 jaar. Naar de administratie zullen we niet zo veel omkijken hebben, want we zullen de werkzaamheden uitvoeren onder de paraplu van een gastouderbureau. Onze financieel adviseur heeft ons geadviseerd om als bedrijfsvorm de v.o.f. te kiezen. We zijn in augustus naar de Kamer van Koophandel geweest om die op te richten. Nu is het zo dat we aan de daadwerkelijke kinderopvang pas kunnen beginnen, zodra de verbouwingswerkzaamheden zijn afgerond. Het huis waarin op de begane grond de kinderopvang komt, stamt uit 1930 en moet nog compleet gerenoveerd worden. Waarschijnlijk wordt het pas rond volgend jaar juli, dat de kinderopvang van start kan gaan. Nu heeft onze financieel adviseur ons een offerte toegestuurd om voor € 300 per maand de administratie uit handen te nemen rond belastingaangifte en dergelijke. Daarbij hanteert hij als ingangsdatum de datum waarop de v.o.f. is opgericht. Daar hebben wij toch wat vraagtekens bij, want de daadwerkelijke werkzaamheden beginnen dus pas een jaar later. Waarom zouden we zo’n € 3.000 gaan betalen voor het uit handen nemen van de belastingaangifte tijdens een periode waarin de werkzaamheden nog niet eens gestart zijn? Graag horen wij hoe jullie hierover denken.
  4. Op zich loopt de beëindiging van onze firma voorspoedig. Een onafhankelijke adviseur (een fiscalist en bedrijfskundige) bemiddelt bij mijn uittreding, zodat het bedrijf op naam van mijn broer komt te staan. Om de nodige berekeningen te kunnen uitvoeren, wilde de fiscalist een tussentijds financieel overzicht van onze boekhouder. Nu ik dit overzicht vergelijk met de jaarverslagen van 2011 en 2012, zijn er twee dingen die me opvallen. Ten eerste, in het tussentijdse financiële overzicht ontbreken twee tabellen bij het onderdeel Vaste activa die in de jaarverslagen van 2011 en 2012 betrekking hebben op aanschafwaardes, boekwaardes en afschrijvingen m.b.t. Grond & Grondverbetering, Bedrijfsgebouwen & Installaties en Machines & Installaties. Ten tweede zitten er veel verschillen in de passage over de waardering van vaste activa en afschrijvingen. Hieronder staan de passages. Ik heb overal dubbele rechte haken toegevoegd waar de teksten van elkaar verschillen. jaarverslagen 2011 & 2012) De materiële vaste activa worden gewaardeerd op [[kostprijs]], verminderd met de cumulatieve afschrijvingen en indien van toepassing met bijzondere waardeverminderingen. De afschrijvingen worden gebaseerd op de geschatte economische levensduur, [[tenzij fiscaal een wettelijke minimum levensduur wordt voorgeschreven en/of gebruik gemaakt wordt van fiscale afschrijvingsfaciliteiten,]] en worden berekend op basis van een vast percentage van de [[kostprijs (dan wel boekwaarde)]], rekening houdend met een eventuele residuwaarde. Er wordt afgeschreven vanaf het moment van ingebruikneming. Op terreinen wordt niet afgeschreven. [[Op gebouwen in eigen gebruik wordt tot 50% van de WOZ waarde afgeschreven. Op andere gebouwen (zijnde gebouwen ter belegging) wordt tot de WOZ waarde afgeschreven.]] tussentijds financieel verslag 2013) De materiële vaste activa worden gewaardeerd op [[verkrijgingsprijs]], verminderd met de cumulatieve afschrijvingen en indien van toepassing met bijzondere waardeverminderingen. De afschrijvingen worden gebaseerd op de geschatte economische levensduur en worden berekend op basis van een vast percentage van de [[verkrijgingsprijs]], rekening houdend met een eventuele residuwaarde. Er wordt afgeschreven vanaf het moment van ingebruikneming. Op terreinen wordt niet afgeschreven. Hebben jullie enig idee waarom een boekhouder dit doet?
  5. Beiden hartelijk dank voor het meedenken. @Joost) De deskundigheid van de adviseur die ik geraadpleegd heb, ligt op het gebied van bedrijfseconomische planning en de verdediging van fiscale belangen. Het hoofddoel van het voorgestelde scenario is dat ik de vof verlaat zonder dat ik na drie jaar zo’n beetje de helft aan de fiscus moet afdragen. Uit jouw reactie maak ik op dat de mogelijkheid bestaat dat dit doel met dit scenario niet eens bereikt wordt. Volgens mij kunnen mijn broer en ik juist om de familieband goed te houden beter de zakelijke samenwerking beëindigen. Ik had het idee dat het voorgestelde scenario dit goed mogelijk maakte: afgezien van het betalen van de huur kan hij dan volledig zijn eigen plan trekken. Ik zou dan met de grond van de voormalige vof als onderpand in het oosten kunnen investeren. @Norbert) Dat deze expertise buiten de wettelijk verplichte beroepsaansprakelijkheidsverzekering van de verzekeringsagent valt, betekent dat dan dat de verzekeringsagent zich hier op zich wel mee bezig mag houden, maar daarbij een verhoogd risico loopt, of had hij deze opdracht sowieso niet mogen aannemen?
  6. Een maand geleden hebben mijn broer en ik met een adviseur een gesprek gehad over de beëindiging van onze vof. Onze ouders, mijn broer en ik hebben deze vof in 2002 opgericht. In 2010 zijn onze ouders teruggetreden. Wegens familieomstandigheden zijn mijn vrouw en ik enkele jaren geleden naar het oosten verhuisd. We schatten de kans niet hoog in dat wij in de nabije toekomt weer terugverhuizen. Het lijkt ons daarom logischer dat de toekomst van de vof bij mijn broer ligt. Dit gesprek hebben mijn broer en ik gevoerd met een verzekeringsagent die al tientallen jaren bij het bedrijf van mijn ouders betrokken is. Toen mijn broer en ik het er begin dit jaar over eens werden dat we de vof-samenwerking beter kunnen beëindigen, heb ik meteen benadrukt dat ik daarbij onafhankelijk advies heel belangrijk vind. Met onafhankelijk advies bedoel ik dan: iemand die geen belang heeft bij de toekomst van het bedrijf. Mijn broer en moeder leek het beter om eerst eens met de verzekeringsagent te gaan praten. Het leek mij verstandig om het gesprek op een logische manier aan te pakken, maar de verzekeringsagent liet al meteen weten daarvoor ‘allergisch’ te zijn. Hij structureerde het gesprek liever door enkele simpele vragen te stellen. Mijn moeder maakte tijdens het gesprek aantekeningen en toen ik die achteraf bekeek, viel me op dat alle antwoorden op deze vragen mijn rol in de vof wegcijferen. Natuurlijk versterkte dit mijn overtuiging dat dit proces van vof-beëindiging begeleid moet worden door iemand die bij de toekomst van de vof geen belang heeft. Tijdens het gesprek is letterlijk gezegd dat de kans dat mijn broer de vof overneemt geschat wordt op 80-20. Waarschijnlijk maakt die verzekeringsagent eenzelfde inschatting wat betreft wie zijn toekomstige klant wordt. Inmiddels heb ik zelf gesprekken gevoerd met een adviseur die bij de toekomst van de vof geen belang heeft. Op basis van mijn uitleg van onze situatie adviseert deze onafhankelijke adviseur het volgende scenario: beëindiging van de vof en op hetzelfde moment de oprichting van twee eenmanszaken, waarbij ik eigenaar ben van de grond van de voormalige vof en mijn broer die grond van mij huurt en daarop de werkzaamheden van de voormalige vof voortzet. Nu heb ik de verzekeringsagent laten weten dat de onafhankelijke adviseur bij toekomstige gesprekken over beëindiging van de vof-samenwerking aanwezig zal zijn. Daarnaast heb ik hem bovenstaand scenario voorgelegd. De verzekeringsagent schrijft in zijn reactie hierop het volgende: “De ‘onafhankelijke’ adviseur heeft alvast een scenario voorgesteld. Dit is altijd bespreekbaar, maar ik mag aannemen dat je broer wel bezwaar heeft tegen dit scenario”. Hij suggereert dus meteen dat het een onredelijk scenario is. Hebben jullie ideeën over wat ik het beste kan doen met deze kwestie? Vriendelijke groeten, jongerebroer
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.