Ik kon niet vinden hoe ik meerdere personen tegelijk quote, Vandaar even een algemeen antwoord.
Allereerst weer bedankt voor de reacties.
Ik wil me graag specialiseren in online marketing, heb inmiddels een redelijke basis gelegd, waarmee ik richting het einde van mijn opleiding dit niveau nog wat omhoog wil krikken door projecten aan te nemen (met daarin een ondersteunende, vrijwillige, rol) .
Er worden in dit topic een paar goede argumenten aangevoerd. Sowieso kan ik nu tutoyeren en vousvoyeren aan mijn vocabulaire toevoegen. 8)
In principe vind ik het vanzelfsprekend om iedereen die duidelijk ouder is dan mij (andere levensfase) aan te spreken met 'u'. Maar dan heb ik het wel duidelijk over de offline wereld. Ik zie online toch regelmatig blogs en artikelen voorbij komen waarin marketingtechnisch wordt uitgelegd dat een persoonlijke benadering de afstand verkort. Op social media wordt al massaal vanuit een persoonlijk karakter gesproken, mensen willen dan geen zaken doen met een bedrijf maar met personen.
We zien hier ook een duidelijke verschuiving van corporate branding naar personal branding, waarbij deze laatste synergetisch werkt voor corporate branding. Een andere legitieme reden die ik heb gezien was dat de crisis mensen wantrouwiger maakt ten opzichte van bedrijven en daarom liever het gevoel hebben zaken te doen met personen, dat schept sneller een vertrouwensband. Vanuit onderbuik en traditionele etiquete zou ik dus automatisch willen vousvoyeren, maar vanuit de trends die er spelen zou ik eerder tutoyeren. Taalregels bijv. veranderen ook door de jaren heen, zo is het met etiquette net zo mijns inziens. Dan ga je inderdaad de afweging maken, wat beweegt mijn doelgroep? Dat vind ik lastig in te schatten. Na er even over nagedacht te hebben lijkt een mix van taalgebruik dan ook wel een optie. Formeel op de website bij productinformatie, facturering, log in en dergelijke. Informeel bij de blogs en social media kanalen. Wat is wijze raad.
@ Katrien, ik bedoel dit niet slecht inderdaad, maar onbewust ben ik wel sneller geneigd met name mensen van wie ik denk dat ze een hoge status hebben met 'u' aan te spreken. Een foutieve assumptie en je maakt een heel goed punt door te zeggen dat lager opgeleide er doorgaans meer waarde aan zullen hechten!