OnMark

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

OnMark's trofeeën

  1. Wederom bedankt, jullie maken de naam van dit forum helemaal waar wat mij betreft. Thanks ook voor de link hierboven, leuke link. En ja, meten is weten. Dit is ook wat ik constant heb ervaren tijdens mijn stage bij een online marketingbureau. Maar! Dit betrof dan meestal wel een website met een noemenswaardig traffic-niveau. Daar kunnen we bij deze website nog niet over spreken (zaterdag is de officiële launch voor consumenten). Ik bemerk in dit topic overwegend een voorkeur voor de 'u' vorm, maar vindt het wel frappant dat de enige dame die ook nog eens tot de doelgroep behoort hier juist anders naar kijkt. Nee, representatief is dat niet, maar het geeft voor mij wel aan dat een eenduidig antwoord op deze kwestie zo simpel nog niet is. Al met al dus een goed discussietopic denk ik zo. Wellicht dat er nog meer dames op Higherlevel zitten die zich geroepen voelen hun mening te verkondigen over dit onderwerp.
  2. Ik kon niet vinden hoe ik meerdere personen tegelijk quote, Vandaar even een algemeen antwoord. Allereerst weer bedankt voor de reacties. Ik wil me graag specialiseren in online marketing, heb inmiddels een redelijke basis gelegd, waarmee ik richting het einde van mijn opleiding dit niveau nog wat omhoog wil krikken door projecten aan te nemen (met daarin een ondersteunende, vrijwillige, rol) . Er worden in dit topic een paar goede argumenten aangevoerd. Sowieso kan ik nu tutoyeren en vousvoyeren aan mijn vocabulaire toevoegen. 8) In principe vind ik het vanzelfsprekend om iedereen die duidelijk ouder is dan mij (andere levensfase) aan te spreken met 'u'. Maar dan heb ik het wel duidelijk over de offline wereld. Ik zie online toch regelmatig blogs en artikelen voorbij komen waarin marketingtechnisch wordt uitgelegd dat een persoonlijke benadering de afstand verkort. Op social media wordt al massaal vanuit een persoonlijk karakter gesproken, mensen willen dan geen zaken doen met een bedrijf maar met personen. We zien hier ook een duidelijke verschuiving van corporate branding naar personal branding, waarbij deze laatste synergetisch werkt voor corporate branding. Een andere legitieme reden die ik heb gezien was dat de crisis mensen wantrouwiger maakt ten opzichte van bedrijven en daarom liever het gevoel hebben zaken te doen met personen, dat schept sneller een vertrouwensband. Vanuit onderbuik en traditionele etiquete zou ik dus automatisch willen vousvoyeren, maar vanuit de trends die er spelen zou ik eerder tutoyeren. Taalregels bijv. veranderen ook door de jaren heen, zo is het met etiquette net zo mijns inziens. Dan ga je inderdaad de afweging maken, wat beweegt mijn doelgroep? Dat vind ik lastig in te schatten. Na er even over nagedacht te hebben lijkt een mix van taalgebruik dan ook wel een optie. Formeel op de website bij productinformatie, facturering, log in en dergelijke. Informeel bij de blogs en social media kanalen. Wat is wijze raad. @ Katrien, ik bedoel dit niet slecht inderdaad, maar onbewust ben ik wel sneller geneigd met name mensen van wie ik denk dat ze een hoge status hebben met 'u' aan te spreken. Een foutieve assumptie en je maakt een heel goed punt door te zeggen dat lager opgeleide er doorgaans meer waarde aan zullen hechten!
  3. Highio, Bedankt voor je reactie. Ik heb mij inderdaad niet voorgesteld, er mij even niet van bewust zijnde dat dit handig is om een discussie te voeren vanuit een bepaalde context. Ik zal hier nog een apart topic voor openen. Even kort:. Ik ben een 24 jarige student Commercieel Management en ben richting mijn afstuderen bezig met online marketing. Op dit moment met als voornaamste doel ervaring opdoen en expertise uitbreiden. Dit topic mag wat mij betreft geclassificeerd worden als algemene discussie. Waarmee wordt (naast belevingswereld) allemaal rekening gehouden bij het taalgebruik op een website? Welke combinaties zijn er mogelijk en waarom worden deze ingezet (blogs persoonlijk, facturering zakelijk, bijvoorbeeld). Je benoemt een goed punt, ik ben inderdaad wat kort door de bocht in mijn vergelijking met de grote webshops met die van mijn project. In eerste instantie deed ik dit omdat ik verwacht dat zulke bedrijven die behoren tot de gevestigde orde een zeer duidelijke strategische afweging hebben gemaakt in hun communicatie, zou ik hier een patroon in ontdekken dan had mij dit richting gegeven. Ook je tweede punt vind ik goed want de groep valt inderdaad nog vrij makkelijk te segmenteren. Juist dit segmenteren onderstreept wel mijn twijfel bij de vraagstelling, doordat ik gevoelsmatig de groep jonge vrouwen met 'je' en 'jouw' zou aanspreken, maar de groep aan de bovenkant van de leeftijdscategorie eerder met 'u' en 'uw' zou benoemen. Kortom waar leg je een scheidingslijn.
  4. Dames en heren, Ik voer op dit moment ondersteunende werkzaamheden uit voor een webshop. De webshop vermarkt duurzame, biologische voeding, geïmporteerd uit de Filipijnen. Nu lopen we de communicatie op de webshop tegen het volgende punt aan: - Is het voor de webshop beter om informeel en persoonlijk taalgebruik te hanteren in de 'je' en 'jij' vorm, of is het beter om formeel en zakelijk taalgebruik te hanteren in de 'u' 'wij' vorm? Onder de doelgroep behoren hoogopgeleide vrouwen tussen de 35 en 55 jaar. In eerste instantie meende ik zelf dat een informele, persoonlijke, manier van communiceren beter zou zijn omdat je via het internet als kanaal sowieso al wat afstand creëert. Echter getuigt het dan weer van meer respect om de klant met 'u' aan te spreken, zeker met in het achterhoofd houdende dat onze doelgroep hoogopgeleide vrouwen (35-55) zijn. Een rondje bij de grotere webshops geeft wisselende resultaten: Praxis: Formeel; Gamma: Formeel; Albert Heijn: Mixed; Ikea: Informeel; Bol: Informeel. Het leek me een leuk discussieonderwerp. Wat zijn redenen om formeel te zijn en wat zijn redenen om informeel te zijn, vanuit de doelgroep geredeneerd. Groet, Mark
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.