Bedankt voor de fijne antwoorden en de vragen die het ook weer met zich meebrengt. Maar dat kan alleen maar goed zijn.
@ Twabla,
Het bedrijf wordt gesplitst en er komen voorlopig twee a drie man personeel mee.
Waarvan allen goede en trouwe harde werkers.
@ Nico Schouten,
Dit is inderdaad mijn eerste kennismaking met zelf ondernemen.
Wat ik zou willen aanpakken zijn de volgende dingen:
Op nr 1 staat: Communicatie die vaak onduidelijk is. Naar de klant toe en naar het personeel.
Het personeel is daar ontevreden over en heeft dat aangegeven. De huidige eigenaar heeft daar ook wat moeite mee en dat is voor hem de reden ermee te willen stoppen. Althans met die tak van de onderneming.
Compromisen sluiten vind hij lastig en onderhandelen ook. Nu is er naar mijn idee te veel naar de klant toe onderhandelt en deze is daar zelf (omdat het ook mogelijk was) op geheel eigenwijze mee aan de haal gegaan. Dat kon ook en dat zou ik graag anders willen zien.
Het ondoorzichtige aan het prijsbeleid vind ik dat klanten het op de een of andere manier voor het zeggen hebben over de kortingen en dat de eigenaar daar tot op heden heeft aangepast. Dan denk ik zelf: wie heeft het hier nu voor het zeggen.
Tegelijkertijd is dat ook een sterke kant want het heeft hem behoorlijk trouwe, loyale klanten opgeleverd.
Maar hoe logisch is dat dan, vraag ik mij af.
Ik zou de bestaande klanten niet meer willen laten betalen maar wel een duidelijke strakke lijn willen laten zien.
Zo van tot hier en niet verder. Bij mij kun je dus niet over de grens heen gaan die niet meer als 'eerlijk' aanvoelt. Dat is er bij de huidige eigenaar een beetje bij ingeschoten. Te lief zeg maar, te vriendschappelijk en te persoonlijk.
Aan de andere kant is dat ook weer de kracht die wel aanspreekt in deze tak.
Kortingen zou ik best wel willen blijven geven, maar niet oeverloos willen onderhandelen hierover (precies wat de huidige eigenaar nu zat is) en een duidelijke lijn willen trekken wanneer wel en wanneer niet.
De produkten worden soms in bulk afgenomen en geretouneerd. Er is dus sprake van een verhuur van produkten.
Ik denk dat het bedrijf mede populair is door de lagere prijs en ik denk ook dat er aan de kwaliteit van het produkt het een en ander kan verbeteren. Vooral de uitstraling (soms rommelig) naar de klant toe.
Er zal geen weerstand van het personeel te verwachten zijn omdat deze het eens zijn met duidelijke communicatie en een strakker prijsbeleid. Daar heb ik hen uitvoerig over gesproken.
De overname lijkt mij passend omdat er nog zoveel aan te doen valt en ik het gevoel heb er nog veel te groeien valt.
Ook kan ik diensten gaan aanbieden die niet eerder zijn aangeboden wat het een stuk makkelijker kan maken voor de afnemer.
IK WIL ZO GRAAG maar wil het respect wat is opgebouwd niet kapot maken.
Aan de andere kant mag er wel iets meer respect worden opgebouwd vanuit de zijde van de klant.
En daar bedoel ik dus mee, minder voor een kwartje op de eertste rij willen zitten.
Er zijn niet zo heel veel van dit soort bedrijven op de markt dus ik heb het gevoel dat ik er wel meer in kan stoppen en meer uit kan halen. Het is gewoon een ontzettend boeiend bedrijf eigenlijk!
Dank jullie wel, het lucht ook ontzettend op antwoorden te lezen van mensen die ervaren zijn.
Bedankt hiervoor!