Aklesh

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Aklesh's trofeeën

  1. Hallo allemaal, Dank voor de reacties. Het was een automatisme om de lunchbonnetjes op deze wijze op te nemen in de administratie. Bij nader inzien had ik toch mijn vraagtekens hierbij of dit wel correct was. Vandaar mijn vraag. Het is dus geen geneuzel om lunchkosten, maar om het principe hoe bepaalde type kosten in de administratie opgenomen dienen te worden. Ik bekijk het juist heel simpel. Het kan of het kan niet. Aangezien ik geen zin in achteraf gezeik heb en omdat het om een beperkte bedragen gaat, heb ik besloten de kosten als privé-uitgaven i.p.v. zakelijke kosten aan te merken. Ik heb wel de vraag in welke gevallen je de kosten van eten/drinken etc. WEL zou mogen opvoeren als kosten. Dus wat wordt in de regel als zakelijk gezien. Ik heb het verhaal van de belastingdienst wel gelezen, echter is dit nog niet helemaal duidelijk voor me. in ieder geval bedankt!
  2. Klopt, TNT factureert de invoerrechten. Btw moet ik zelf betekenen vanwege art. 23. Door ervaring uit het verleden heb ik geleerd er strak op te zitten, want vervoerders brengen veel te veel kosten in rekening. Mede om die reden en artikel 23 aangevraagd. Ik zit echter nog wel met de vraag hoe de onderverdeling gedaan wordt als er wel een factuur van de vervoerder bij het pakket zit. Geldt hier standaard er 70% van de verzendkosten tot aan de eu grens berekend wordt? Dit is belangrijk, aangezien dit aardig wat scheelt in de berekening van de IR en BTW. Hierbij even vanuit gaande dat land van herkomst hetzelfde is.
  3. Hallo highlevellers, Ik zit met het volgende. Ik doe o.a. projecten als freelancer in de IT. Mijn opdrachtgever heeft een kantine waar ik dagelijks mijn lunch koop. De lunches zijn standaard werklunches, waarbij collega's elkaar adviseren op gebied van projecten en issues waar men tegenaan loopt. Ik houd geen notulen of aantekeningen bij. Het is vrijwel altijd mondeling. Nu voer ik deze kosten op als 73,5% ex. BTW + BTW. Dus bij 100 euro voer ik op 73,5+6=79,5 als kantine kosten. BTW trek ik niet af. Mag dit wel?? Hoe doen jullie dit? Alvast bedankt! [verandering: titel]
  4. Aklesh

    BTW bij invoer

    Beste professionals, Ik heb een vraag met betrekking tot de berekende BTW bij invoer. Via de koerier (TNT) heb ik wat verduidelijking gekregen, maar zij willen niet alle informatie vrijgeven. Mijn vraag is: Hoe wordt de BTW over de invoer exact berekend? Ik heb van TNT begrepen dan er een 70% staffel gebruikt wordt, maar deze is nergens terug te vinden. Ik zal e.e.a. duidelijk maken aan de hand van een voorbeeld. Stel ik importeer goederen uit een niet EU-land, met een waarde van 875USD (814EUR). Het pakket is 23 kg zwaar. Bij het pakket zit er geen verzendfactuur. TNT gebruikt in dit geval een door de douane goedgekeurde staffel van 200EUR bij 23kg. De verzendkosten worden als volgt opgesplitst: 70% van 200EUR tot aan de EU grens = 140 EUR 30% van 200EUR tot aan afleveradres = 60EUR Volgens TNT wordt 140 niet meegenomen bij de BTW berekening, maar de 60 wel. Douanewaarde: 814 + 140 = 954 EUR I.R.: 12% * 954 = 114,48 EUR BTW: 21% * (954 + 114,48 + 60) = 236,98 EUR. Dit zijn de gegevens die ik van TNT heb gekregen. Ze konden verder niets loslaten over de 200EUR. staffel die gebruikt wordt. "Dat zit in de software". Nu is mijn vraag. Als ik in de aangifte OB de volgende gegevens opgeef onder vraag 4a, dan komt aankoopprijs (linkerkolom) en de opgegeven BTW (rechterkolom) niet overeen met 21%. Gaat de Belastingdienst hiermee akkoord? Mijn tweede vraag. Wat als er wel een verzendfactuur bij het pakket zit van zegge 250 EUR. Moet ik dan ook in mijn BTW berekening rekening mee houden dat 30% van die 250 euro meetelt voor de BTW? Dit is voor mij van belang, omdat ik over een art. 23 vergunning beschik en de BTW zelf in de aangifte OB moet meenemen. Per saldo maakt het natuurlijk niet zoveel uit (BTW Invoer = BTW VB), maar het bedrag moet wel kloppen volgens mij? Alvast bedankt voor jullie antwoord! groet, Aklesh
  5. Hoi Joost, Bedankt voor de uitleg! Super! Ik begrijp het nu. Even uiteengezet. Ik haalde dus een aantal zaken door elkaar. Ik moet het onderscheid maken tussen: 1. KOR 2. Aangifte 3. Balans. Het voorbeeld even aanhouden zou dit dus betekenen: 1. KOR: Leveringen/diensten belast met hoog tarief: +630 Leveringen/diensten uit landen buiten de EU : - 210 Voorbelasting: -300 te verrekenen KOR: 120 2. Aangifte 1a. Leveringen/diensten belast met hoog tarief: +630 4a. Leveringen/diensten uit landen buiten de EU : + 210 5a. Verschuldigde omzetbelasting (rubrieken 1 t/m 4) : +840 5b. Voorbelasting (-210 -300) : - 510 5c. subtotaal (840 - 510) : +330 5d. KOR (Zie bereking herboven) : -120 5g. totaal verschuldigd: +210 3. Balans Passiva: BTW over import: -210 verleggings BTW : +210 verschuldigd BTW: -630 voorbelasting: +300 KOR: +120 (indien van toepassing na berekening einde boekjaar) saldo verschuldigd BTW: -210 Activa: Betaalde omzetbelasting: 210 Volgens mij heb ik hem nu? groet, Aklesh
  6. Even ter toevoeging: Of wordt de berekening of ik recht op de KOR heb: Verschuldigde BTW vanwege import: 0 Af: voorbelasting: -210 Af: voorbelasting: +300 Saldo +90 Dus recht op KOR (want onder de 1345). Is de KOR dan nu 90 of het volledige verschuldige bedrag (300; aangezien in de aangifte de verlegging buiten beschouwing wordt gelaten voor de voorbelasting)? Hoe zou mijn aangifte eruit moeten zien?
  7. Dank je wel Joost. Ik denk dat ik het begrijp. Toch even een ander completer voorbeeldje om te kijken of ik het echt begrijp ;) Stel ik koop een artikel in voor 1000 euro buiten de EU. (21% BTW hierover is 210) Verkoopprijs 3000 euro (ex. 630 BTW) Daarbij heb ik nog zegge 300 euro aan voorbelasting. Op de aangifte geef ik dus aan (alleen even mbt omzetbelasting) 1a. Leveringen/diensten belast met hoog tarief: +630 4a. Leveringen/diensten uit landen buiten de EU : + 210 5a. Verschuldigde omzetbelasting (rubrieken 1 t/m 4) : +840 5b. Voorbelasting (-210 -300) : - 510 5c. subtotaal (840 - 510) : +330 5d. KOR (330 is kleiner dan 1345, dus volledige aftrek) : -330 5g. totaal: 0 Hierboven worden dus de 210 geplust en weer gemint, dus per saldo is dat 0. Dit betekent dat er op deze manier alleen gekeken wordt naar de verschuldigde omzetbelasting en voorbelasting (met verlegde BTW min of meer buiten beschouwing gelaten). Op mijn balans zou ik dit dan als volgt boeken: import BTW: +210 BTW verlegging: -210 saldo : 0 verschuldigde BTW: 630 voorbelasting: -300 saldo: 330 KOR: -330 (blijkt uit de berekening; dus eind van het jaar KOR opgenomen in de balans) saldo: 0 Klopt dit? (Graag ook even letten op mijn toevoeging volgend bericht)
  8. Hallo Joost, Bedankt voor de uitleg! Het is inderdaad een lastige materie ;) Volgens mij komt je voorbeeld in ieder geval qua BTW import overeen met wat ik als voorbeeld gaf. Dus op de balans: BTW import : 2100 (Verschuldigde BTW vanwege import) BTW verlegd : -2100 (voorbelasting) (saldo op de balans is dan 0) Wat ik nog niet begrijp is dit stuk: Verschuldigde BTW vanwege import: 0 Af: voorbelasting -2.100 Saldo -2.100. Er is toch geen sprake van 2100 voorbelasting omdat ik vanwege art. 23 geen BTW betaald heb aan de douane? Ik neem aan dat de voorbelasting (over uitgaven) en BTW (over verkoop) even buiten beschouwing zijn gehouden. Is het dan niet onlogisch dat het saldo -2100 is (teruggave) of zit ik er naast?
  9. Ik importeer producten van buiten de EU. Omdat ik een startende onderneming heb, kan ik ook gebruik maken van de Kleine Ondernemers Regeling. Tevens heb ik een vergunning artikel 23, waarbij ik de BTW mag verleggen naar de afnemer. Het is mij onduidelijk hoe ik dit boekhoudtechnisch moet verwerken. De belastingdienst zegt het volgende: "Komt u in aanmerking voor de kleineondernemersregeling? En past u bij import uit niet-EU-landen de verleggingsregeling toe? Dan moet u bij de berekening van uw belastingvermindering de btw die u bij de import verlegt, niet meerekenen als te betalen btw, maar wel als voorbelasting." Kan iemand mij dit in Jip en Janneke taal uitleggen? In mijn administratie neem ik dit als volgt op, op de PASSIVA kant van de balans: Automatisch berekende BTW: -300 Kleine ondernemersregeling: +300 BTW bij import: +200 BTW verlegging: -200 Hierbij even vanuitgaan dat Automatisch berekende BTW = te betalen BTW minus voorbelasting Kleine ondernemersregeling = het bedrag volgens de KOR BTW bij import = 21% over (transactiewaarde + invoerbelasting) BTW verlegging = --BTW bij import IS dit de juiste manier van boeken? Alvast bedankt!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.