Mijn persoonlijke mening? Nee.
Ik vind payrolling een relatief dure oplossing voor een probleem dat veel klanten uiteindelijk helemaal niet blijken te hebben.
Wie zorgt voor goede dossiervorming komt ook relatief makkelijk van slecht presterend personeel af. Gaat het economisch slecht, dan kan er ontslag worden aangevraagd.
Gaat het economisch goed en is functioneert het personeel naar behoren dan vind ik niet dat je mensen 5,5 jaar lang zicht op een vast contract moet ontzeggen omdat je je als ondernemer zo nodig tegen iedere tegenvaller wilt indekken.
Zodra het economisch weer wat beter gaat zal dat zich ook wreken: iedere werkgever krijgt uiteindelijk het personeel dat hij/zij verdient: wie vertrouwen en zekerheid geeft, krijgt dat ook terug
Na 2 jaar in plaats van 3 jaar. Wat mij betreft : ook al maak je daar na 1 of na 10 jaar van: bedrijven die niet voornemens zijn om mensen op vast contract te zetten doen dat toch niet en bedrijven die goede mensen willen vasthouden doen dat snel. Ik denk dus dat de invloed van deze maatregel - zowel ten gunste als ten nadele - wordt overschat.
Het echte probleem van het vastgeroeste ontslagrecht speelt met name bij personeel dat al veel langer in vaste dienst is, en daar helpt payrolling niet voor. Wil je dat voorkomen door nooit meer iemand in vaste dienst te nemen en alleen te werken met payrolling dan doe je je als werkgever mogelijk te kort.
Het zou me ook niet verbazen als de meerkosten van payrolling op de lange termijn zelfs hoger zijn dan de kosten van een incidentele ontslagprocedure en -vergoeding. Niet in de laatste plaats omdat de omvang van die transitievergoeding in de WWZ per juli 2015 immers ook al flink is teruggebracht
Ik constateert een verrassende toename van eerste contracten voor 7 in plaats van 6 maanden, en daarop is gewoon een proeftijd van toepassing. Het MKB is flexibel en creatief immers. En wie na 7 maanden nog steeds niet weet wel vlees hij/zij in de kuip heeft, moet een HR specialist inschakelen..... of lekker gaan payrollen. :)
Ik ken overigens ook een slimme ondernemer op dit forum die het andersom doet: eerst een paar (3-6?) maanden payrollen als een soort wenningsperiode en de facto proeftijd, en daarna - bij gebleken geschiktheid - direct in vaste dienst of - bij enige twijfel - een jaarcontract.
Ik heb het voor mijn eigen personeel nooit gedaan: altijd één jaarcontract en daarna vast in dienst of einde samenwerking. Duidelijk en helder.
Mijn manier van omgaan met mensen is het niet...maar er zullen ongetwijfeld sectoren zijn die er wel bij varen of niet anders kunnen...of menen dat niet te kunnen
Ik vind u mening erg interessant. U geeft aan dat als het economisch goed gaat en medewerker functioneert naar behoren dat het dan redelijk is om een vast contract te geven. Echter is er op dit moment geen sprake van een goede economische situatie. Op het moment dat je medewerker een vast contract geeft en de economische situatie veranderd en de projecten vallen tegen ook dan zit je vast aan een contract dat je hebt afgesloten in de goede economische situatie. Dossieropbouw is een oplossing om van slecht presterend personeel af te komen, echter is dit een tijdrovend middel waarbij je met veel factoren rekening dient te houden.
Ik ben het met u eens dat het ontslagrecht een probleem is voor veel werkgevers. Echter is het niet een probleem voor alleen medewerkers die een lange periode werkzaam zijn bij een bedrijf. Medewerkers die pas een vast contract hebben gekregen kunnen ook erg moeilijk worden ontslagen als het economisch minder gaat. Vaak moeten deze mensen worden uitgekocht.
De meer kosten voor payroll vallen vaak heel erg mee omdat een payroll organisatie met lagere omrekenfactoren werkt dan een uitzendbureau. Een standaard omrekenfactor voor een beginnend medewerker is ongeveer bruto uurloon x 1.65. Voor dit bedrag heeft u geen administratie meer, geen risico van ziekte en geen arbeidscontracten.
De nieuwe transitievergoeding is inderdaad een stuk lager dan de oude kantonrechtersformule. Echter dient u ook rekening te houden met de billijke vergoeding die de rechter kan opleggen bij een ontslag. Dit is een vergoeding die de rechter kan opleggen als de rechter van mening is dat de medewerker word benadeeld met de nieuwe regels.
Ik begrijp u reactie en inderdaad is het geven van een 7 maanden contract een oplossing. Echter zit je na een maand proeftijd wel 6 maanden aan iemand vast. In deze 6 maanden heeft u ziekterisico, administratie etc. Via een payroll organisatie zit u niet aan de medewerker vast, heeft u geen administratie en geeg ziekterisico
De situatie die u schetst om een medewerker tijdelijk via payroll te laten werken en dan kosteloos de medewerker weer overnemen is een goede oplossing om wel te werken met een proefperiode. Ik ben zelf van een payrollorganisatie en veel van mijn klanten doen dit ook.
[Mod edit: quote en reactie gescheiden voor de leesbaarheid]