Quintilianus

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Quintilianus's trofeeën

  1. Het betreft B2C. De levertijd en service zijn onderdeel van het bieden, dus niet alleen de prijs. De aanbieder kan dus ook aangeven wat je voor zijn prijs allemaal krijgt (zaken als voorradigheid / levertermijn, garantietermijn, transport, installatie enz.). Het daadwerkelijk kopen gaat buiten de website om. De consument plaatst een vraag, aanbieders reageren hierop via de site (de identiteit en contactgegevens van de consument zijn niet zichtbaar voor de aanbieders). Het beperkt zich puur tot het bemiddelen en het afspreken van een prijs (het staat de consument natuurlijk vrij om van het aanbod gebruik te maken of niet). Hetgeen StevenK schetst zie ik als het grootste probleem. Door niet alleen te concurreren op prijs, maar bijvoorbeeld ook op service, maak je dit probleem iets kleiner. Een lokale winkelier kan mogelijk beter concurreren op service dan op prijs. Hoewel, het blijft lastig omdat partijen tegen elkaar worden uitgespeeld. Hoe zou je de site dan toch interessant kunnen houden voor de kleine winkelier indien hij continu moet opboksen tegen de "Mediamarkten"? Bedankt voor jullie kritische vragen / opmerkingen, dat waardeer ik!
  2. Dat zou inderdaad ondoenlijk zijn. De mails worden alleen gestuurd naar de winkels in de buurt van de woonplaats van de aanvrager (binnen een straal van x km, eventueel aan te geven door de aanvrager). Tevens is er een mogelijkheid om het gewenste type leverancier aan te geven: fysieke winkels en/of webwinkels. Eventueel zijn alle aanvragen eens per dag in een enkele mail aan de (bijpassende) aanbieders te sturen.
  3. Peter, dit is inderdaad één van de uitdagingen. Een overzichtelijke, eenvoudige en gebruiksvriendelijke site en duidelijke voordelen voor de consument kan ervoor zorgen dat het wat sneller rondspreekt. Walter, ik denk dat de site initieel voor een bepaalde tijd voor alle partijen gratis moet zijn. Mogelijk hoeft er pas betaald te worden indien het bedrijf een bod doet. Naar mijn idee is het grootste struikelblok de blijvende bereidheid van bedrijven om biedingen via de site te doen. De partijen worden namelijk middels de site tegen elkaar "uitgespeeld". Het gevaar bestaat dat telkens een klein aantal bedrijven domineert en continu de laagste prijzen aanbiedt waardoor er geen toegevoegde waarde voor de concurrerende bedrijven meer is. Dit is een theoretisch bezwaar, de vraag is of dit in de praktijk ook zo uitpakt.
  4. De aanbiedende bedrijven krijgen toegang tot de site en meldingen van nieuwe consumentenaanvragen als ze een betaald abonnement nemen. Voor consumenten is het gratis.
  5. Hans, dank voor je snelle reactie. Het gaat inderdaad om een marktplaats voor consumenten. Eén algemeen bekende site waar consumenten aanvragen kunnen plaatsen voor zeer uiteenlopende producten (van meubels tot merkkleding, van gereedschap tot electronica). Een soort werkspot / biedplaats, maar dan voor de aanschaf van consumentenproducten.
  6. Goedemiddag, Onlangs heb ik acht eetkamerstoelen van een Deens designmerk gekocht. Voorafgaand heb ik verschillende aanbieders (dealers) benaderd met de vraag tegen welke prijs zij deze konden leveren. De aangeboden kortingen bij een afname van acht stuks varieerden tussen 0% en 22%. Het is duidelijk dat "shoppen" in dit geval heeft geloond. Dit "shoppen", het vragen van korting, kost tijd. Waarom kan ik mijn koopwens niet op een soort van marktplaats posten, waarna per e-mail alle aanbieders van het gevraagde product op de hoogte worden gesteld van mijn koopwens? Deze zouden dan in de gelegenheid worden gesteld om (omgekeerd) te bieden op mijn vraag. Onder mijn marktplaats-post zijn de biedingen (bestaande uit prijs en overige (leverings)voorwaarden) van de verschillende geanonimiseerde aanbieders te zien. Telkens als een nieuw bod gedaan wordt, kunnen aanbieders hun prijzen erop aanpassen. Bij het plaatsen van mijn post geef ik aan hoe lang het mogelijk is om biedingen te doen. Na het sluiten van de "omgekeerde veiling" heb ik de mogelijkheid om van de door mij gekozen aanbieder een voucher uit te printen (of kortingscode te laten mailen) waarmee ik in de (web)winkel kan aantonen dat ik het recht heb de aankoop onder de geboden voorwaarden te doen. Op deze manier krijg ik als consument de -voor mij- beste voorwaarden. Ik ben zelf al een hoop voors en tegens voor dit concept tegengekomen. Wat is jullie frisse kijk op dit idee? Alvast bedankt voor jullie feedback! Vriendelijke groet, Jeroen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.