munthandel

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

munthandel's trofeeën

  1. Precies! Ik heb de verkoper zojuist gevraagd om deze facturen. Ik kreeg het volgende bericht omtrent de BTW: As usual, our prices are export prices, VAT is a territorial tax not of our competence.
  2. Inderdaad, zou niet moeilijk moeten zijn. Het is toch wel een professioneel groot bedrijf.
  3. Het zit mij meer dwars dat ik mogelijk een naheffing krijg op het niet aangeven van intracommunautaire verwerving. De verkoper heeft mijn BTW nummer maar legt niet duidelijk uit of de BTW ook werkelijk naar mij verlegd is.. Inderdaad gewoon via pakketpost, soms via UPS, DHL Express, andere keer met PostNL. Ikzelf heb inderdaad maar een paar facturen ontvangen, maar of er wel of niet facturen bestaan van alle leveringen kan ik niet met zekerheid zeggen.
  4. Goedemiddag allen, Ik heb een kwestie waar ik graag advies over zou willen winnen. De afgelopen 3 jaar heb ik goederen (munten) gekocht bij een handelaar in San Marino. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat dit onder de margeregeling viel, aangezien er geen intracommunautaire verwerving of andere BTW op de facturen stond vermeld, overigens heb ik slechts enkele facturen ontvangen. Bestelling gingen via mail en die heb ik als PDF opslagen als inkoopfactuur. Stom van mij dat ik hier nooit navraag over heb gedaan bij de verkoper, maar aangezien San Marino voor de Belastingdienst niet bij de EU hoort blijkt dat de gegeven prijzen van de verkoper export prijzen zijn. Een groot deel van deze producten zijn inmiddels ook alweer verkocht. Op de site van de Belastingdienst staat: U mag de margeregeling ook gebruiken als u: kunst, antiek of verzamelvoorwerpen importeert uit niet-EU-landen. U doet dan aangifte bij de douane en betaalt daar 9% btw. En op de website van de Douane staat dat ik bij invoer zelf aangifte had moeten doen, wat dus niet is gebeurd. Het gaat om relatief kleine bedragen van €300 t/m €1500 per bestelling maar alles bij elkaar toch een ruime som. Hoe zou ik het beste kunnen controleren of ik daar alsnog btw/invoerrechten over moet afdragen? Moet ik dan bij de Belastingdienst zijn (het totaalbedrag bij aangifte intracommunautaire verwerving aangeven) of bij de Douane? Ik voel mij hier nogal stom over dus hopend op jullie begrip!
  5. Hartelijk dank voor de info en bestand, hier heb ik wat aan! :)
  6. Dank voor Uw reacties. Ik heb het Handboek globaal doorgelezen maar nog niet in zijn geheel. Dat begrijp ik, maar ik las op Belastingdienst.nl dat wanneer je gebruikte goederen verkoopt (margeregeling) je BTW betaald over de winstmarge (zie: Belastingdienst) in plaats van over de omzet. Ik heb geen BTW betaald bij aankoop (particulier) dus kan ook geen BTW in mindering brengen.
  7. Goedenavond, Na enkele jaren ervaringen te hebben opgedaan in de munthandel ben ik vorige week mijn eigen eenmanszaak begonnen. Het is nog steeds hobbymatig maar ik wil in de toekomst uiteraard wel gaan groeien. Nu heb ik een aantal vragen waar ik niet uit kom. Misschien zijn mijn al mijn vragen even duidelijk, hopelijk kan iemand van jullie mij raad geven! Ik heb in de afgelopen jaren voornamelijk munten bij verzamelaars en handelaren gekocht en met een kleine winst doorverkocht (denk hierbij aan speciale uitgiften met een lage oplage, verzamelobjecten). Nu heb ik naast vaste inkoopplekken ook de mogelijkheid direct bij banken in te kopen (door het KvK nummer). Nu heb ik de afgelopen maanden mijn voorraad uitgebreid, die ik nu als bedrijf wil gaan verkopen. Maar nu is mijn vraag: is het mogelijk deze van mezelf ‘te kopen’, in te boeken en via het bedrijf te verkopen? Ik heb voornamelijk alles via internet gekocht en van een groot deel ook nog facturen, maar niet van alles. Ik heb geen idee of het mogelijk is deze in de voorraad van mijn bedrijf te krijgen. Moet ik van alles aan kunnen tonen wat ik ervoor heb betaald of hoe kijkt de Belastingdienst daarnaar? Wel heb ik alle prijzen vastgelegd via Excel. De producten die ik ga verkopen zijn gebruikte goederen, aangezien ik ze van particulieren heb gekocht (margeregeling?) en zal dus 21% BTW moeten gaan betalen over de winst? Na de inschrijving KvK kreeg ik van de Belastingdienst het bericht dat ik belastingplichtig ben voor de omzetbelasting en elk kwartaal aangifte moet doen. Ik heb bij het inschrijfformulier KvK aangegeven (bij het gedeelte Belastingdienst) dat mijn geschatte winst in het volgende kalenderjaar €6000 zal zijn (op basis winst afgelopen jaar). Ik vraag mij dan af hoe het komt dat ik niet direct onder de Kleineondernemingsregeling val? (aangezien ik met 21% BTW over €6000 onder de €1.345 BTW zit). Moet ik eerst een jaar verkopen voordat ik in aanmerking kan komen voor deze regeling? Dan mijn laatste vraag voor dit moment: is het sowieso wel mogelijk om van deze regeling gebruik te kunnen maken wanneer je margegoederen verkoopt, of maakt dat geen verschil? Het is voor mij nog allemaal nieuw dus ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen of kunnen adviseren.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.