hiephoi01

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

hiephoi01's trofeeën

  1. Bedankt voor alle reacties. Hierbij wat meer context: het is een eenmanszaak die klein zal blijven. Het is een vrijstaand huis en de voortuin maakt geen deel uit van de toegang tot het huis. De inrichting is volledig gericht op de ontwikkeling van kinderen met een beperking in vele vormen die begeleid worden door mijn vrouw. Zoals ik al eerder heb gezegd maak ik me geen zorgen om de reactie van de belastingdienst, ik ga er zelfs vanuit dat wij totaal oninteressant zijn. Onze kosten zijn niet heel hoog en volledig verklaarbaar. Het risico dat de belastingdienst dat ooit anders gaat zien durf ik wel te nemen. Mijn vraag was er ook meer boekhoudkundig van aard, dit gaat imho meer over de fiscale kant. Ik waardeer het zeer dat er zo wordt meegedacht en dat iedereen daar tijd in steekt maar nogmaals, daar maak ik me niet zoveel zorgen om. Gezien de grootte van het bedrijf denk ik inderdaad dat het sop de kool niet waard is. Vooralsnog ga ik er voor om het hele project te activeren en af te schrijven in 10 jaar en de ontwikkelingsmaterialen in 5 jaar. Ik denk dat ik daarmee een hele veilige keuze maak, maar mocht dat anders blijken te zijn dan ben ik in ieder geval goed gewaarschuwd. ;)
  2. Bedankt voor jullie antwoorden, ik leer echt ontzettend veel bij. Het lastige is wel dat je je antwoorden nogal veel uit elkaar lopen. Ik ben zelf ook van mening dat het allemaal wel los zal lopen aangezien de voortuin echt puur zakelijk gebruikt wordt en de rest van het huis privé (voor zover zakelijk gebruikt passen we geen aftrek toe). De term ontwikkelingsmateriaal betreft spullen waarmee de kinderen die zij helpt zich kunnen ontwikkelen. Als ik de uitleg van Cosara volg, moet ik dan straks de factuur opsplitsen in dingen die op de balans komen en directe kosten? Ik ben niet zo bang voor de belastingdienst want wat we doen is prima te verantwoorden, of ben ik nou te naïef?
  3. Mijn vrouw heeft een bedrijfje in de zorg aan huis. Ik doe haar boekhouding. Omdat de zaken goed gaan investeren we steeds meer. Zo wordt de voortuin opnieuw aangelegd en ingericht voor puur bedrijfsmatig gebruik. Het is me echter niet duidelijk welk deel van de daarmee samenhangende kosten op de balans terecht moet komen. De totale investering is ongeveer 15.000. Grofweg betreft dat 3000 arbeid, 7000 materialen en 5000 ontwikkelingsmateriaal voor haar cliënten. Dat laatste bedrag komt zonder problemen op de balans maar hoe zit het nou met de rest. Op zich hoort bestrating en dergelijke bij het geheel maar komt dan het totale bedrag op de balans of is een deel kosten? En hoe zit het met de afschrijvingstermijn? Sommige onderdelen gaan vijf jaar mee maar andere misschien wel 10, moet ik dat uitsplitsen? Ik probeer de boekhouding helemaal zelf te doen en tot nu toe lukt dat aardig, maar dit stukje kan ik niets over vinden.
  4. bedankt voor jullie uitleg. Het leek me ook logisch maar ik wou het graag zeker weten. Ik kan nu weer verder!
  5. Mijn vrouw is een bedrijf gestart in de zorg en ik doe haar administratie. Zij heeft twee iPads aangeschaft met een totale waarde van € 850 inclusief btw. Moet ik die nou afschrijven of kan ik ze per stuk opvoeren als kosten? Ik heb er veel over gelezen en weet dat er een drempel is van € 450. Maar ik kan nergens vinden of dat per apparaat is of in één bestelling. Het zal geen probleem zijn om de noodzakelijkheid aan te tonen, ze worden gebruikt door cliënten.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.