Dierengein

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

Visie op

  • Ik zoek mensen die
    net als ik enthousiast kunnen worden van goede ondernemers ideeën en ook echt kunnen genieten van het succes van andere. (zolang dat natuurlijk geen concurrentie is en het spel, strak, slim en ook met normen en waarden gespeeld is) ik kan hierdoor enorm geïnspireerd worden wat de 'drive' alleen maar voedt.
  • Mijn mening over innovatie
    Ik denk dat ik niet zo innovatief ben als de meeste. Ik heb ergens eens een term gevonden wat Kaizen wordt genoemd wat me misschien meer ligt. Innovatie voelt soms als het als een kamikaze piloot vooruit willen schieten in de tijd en daardoor soms de gevolgen niet goed kunnen overzien. Roekeloos voelt het soms. Ik ben zeker voor vooruitgang, verbetering en ontwikkeling. Iets totaal nieuws trekt ook zeker mijn aandacht. Maar ik denk dat het voor mijn gevoel erg ligt aan de grond die eronder ligt.
  • Mijn mening over ondernemerschap
    Het is een vak, een spel, het ondernemerschap is zowel veelzijdig als specialistisch. En soms ook echt spannend.

Dierengein's trofeeën

  1. Ik heb kleine spullen aangeschaft voor gebruik in de salon. (onder de € 450,=) Deze kon ik direct opvoeren als kosten. Dus heb deze ook niet als voorraad of inventaris ingeboekt. (misschien is dat niet juist. Dat wist ik dan niet) Stel nu kan ik dat niet meer gebruiken en wil dit verkopen. Hoe boek ik dat dan? Voorbeeld Hondenfohn Aankoopwaarde € 80,= Ik weet zeker dat ik ergens een stap mis of heb gemist. Maar zie het even niet.
  2. Even een voorbeschouwing zoals ik het heb begrepen. Als je iets koopt voor je inventaris (machines, materialen, gebruiksvoorwerpen) en het heeft een waarde van minder dan € 450,= mag je deze direct als kosten opvoeren. iaw je zet ze niet weg als investering voor aftrek (kosten) uitgesmeerd over meerdere jaren. Vraag 1: Klopt het dan dat ik ze ook niet zie op de balans? Of heb ik ergens een boeking over geslagen? Nu is de optelsom van al deze 'kleine' dingen toch bij elkaar zo'n € 2000,=. Maar je kan ze los van elkaar gebruiken. Het vormt bij elkaar niet 1 ding zoals bv een computer of een bureau met stoel. Het is meer een bak met los gereedschap. Vraag 2: Is het dan toch juist als ik dit in 1x aftrek als kosten? Of is het toch logischer als ik het 'gereedschap' als 1 geheel beschouw? Ik mis ergens of kan niet meer terug vinden (in mijn denken) het stapje waarvandaan dingen op de balans in het bakje inventaris terecht komen. Dacht het ooit gesnapt te hebben, maar heb nu alleen een los draadje vast. (het gleufje waar dat kwartje door moet is wat krap. Ik heb al zitten duwen, maar vallen wil die niet)
  3. Noem het gek, maar onder kosten had ik die al wel :) Kwartje viel niet aan de rechterkant van de balans. :) modedit; citaat ingekort i.v.m. leesbaarheid
  4. Heel erg bedankt, hier kan ik wat mee. Ik maak het ook idd veel ingewikkelder dan het moet zijn. Maar ik heb ook al gemerkt dat het mede om de grote hoeveelheid regeltjes (dit wel, dit niet, dit voor een deel, dit rechts en dit links) Heel makkelijk is om daar in te verdwalen. Ik vind dit forum dan ook zo fijn (ik lees hier erg veel) dat er even iemand is die zegt. "Kijk, dit is een boom en dat is een struik" En als je even een stap achteruit neemt. Voila. Bos.
  5. Alle antwoorden zijn behulpzaam in dit geval. Ik wil inderdaad graag weten en ook uit de boekhouding begrijpen hoe het met mijn onderneming gaat. Zit veel logica in boekhouden, maar je moet het wel even zien. En er zijn ook enorm veel regels en struikelblokken om het meteen te snappen in het begin. Ik probeer ook veel uit te zoeken en ben een cursus BKB gestart, maar dat garandeert nog niet alle puzzelstukjes op zijn plaats. Wat ik graag wilde aflezen is uiteraard hoe het met de onderneming zelf gaat maar ook wanneer mijn onderneming het vriespunt voorbij is van de investering die ik er privé heb ingelegd. Als ik een prive storting doe dan groeit uiteraard mijn EV. Maar prive ben ik iets kwijt. Hoe kan ik uit mijn boekhouding halen wanneer dit gat uit mijn (hopelijk) gezonde onderneming is weer is opgevuld. Dus niet zozeer wanneer ga ik met mijn onderneming zelf winst maken, maar wanneer ben ik op het punt dat ik er prive weer op vooruit ga. Wanneer ik een zakelijke lening aan ga bij een bank, zie ik het vreemd vermogen. Maar omdat mijn vermogen uit prive niet vreemd is zie ik niet goed wanneer het vereffend is. Kan natuurlijk dat ik ergens in het duister kwetter, want het kwartje is nog niet volledig gevallen.
  6. Ik had inderdaad al wel het vermoeden dat dit niet kon. Het is meer omdat je vreemd vermogen (bv lening van een bank) wel kan opnemen. Maar ik denk dat als ik het op die manier opneem dat het fiscaal misschien niet meer klopt.
  7. Ik heb al even gezocht en ergens denk ik dat ik heel dicht bij het antwoord zit, maar krijg het niet helder. Ik heb een eenmanszaak. En om dit op te kunnen starten is er geld uit privé middelen gekomen. Nu ben ik natuurlijk zelf mijn eigen vermogen. Dus op het moment dat ik een storting prive aan kas doe dan gaat het eigen vermogen evenredig mee omhoog. (of ik maak hier al een denkfoutje) Hoe krijg ik op de balans nu inzichtelijk wat ik uit prive heb ontrokken. Ik zou graag het moment willen kunnen zien op de balans wanneer het bedrijf zichzelf red en de investering die ik er prive heb ingelegd er weer terug uit is. Ik weet niet of ik nu vreselijk krom denk. Maar hoe meer ik er van probeer te begrijpen hoe minder ik er van snap.
  8. Ik wil iedereen heel erg bedanken voor deze antwoorden. Hier heb ik echt veel aan. Ik zat vast in het idee dat de investeringsbegroting alles zou moeten omvatten om de werkelijke start te kunnen maken, maar kosten volgen de investering natuurlijk heel snel op en die worden weer apart weer gegeven in de exploitatiebegroting. Echt duidelijk krijgen wat je nodig hebt is een totaal beeld van alle begrotingen bij elkaar. Een gebouw staat ook nooit op 1 heipaal of 1 steen, het fundament is altijd opgebouwd uit verschillende materialen. Ik ga er weer even hard mee aan de slag. Nog even mijn huiswerk voor mijn laatste hoofdstuk van Basis kennis Ondernemerschap insturen en deze informatie ook gelijk in mijn eigen financieel plan verwerken, zodat ik een goed beeld krijg van de haalbaarheid van mijn plan. Heel erg bedankt allemaal. Ik weet niet of het passend is in dit topic, maar ik heb nu een mooi gemiddeld cijfer dus ik hoop echt dat ik deze laatste nu ook goed doe. Met een beetje geluk heb ik dan ruim voldoend. :D "I'm so excited, yeah yeah yeah."
  9. Ik ben bezig met het schrijven van mijn ondernemingsplan. Ik wil dit graag zelf doen omdat ik dan het idee heb dat ik veel beter inzicht krijg in hoe alles verband houd met elkaar en welke stappen ik wel, niet of misschien later moet nemen. Nu brak ik mijn nek over het financieel plan met een beetje inspanning (op dit forum en internet) regent het kwartjes, (ja ik kom uit de guldentijd), maar het is natuurlijk wel de bedoeling om dat om te zetten in euro's in de pocket. Dus ben een cursus gaan doen. Nog meer kwartjes. Maar blijf hoe hard ik mijn best ook doe nu over iets in de investeringsbegroting vallen wat ik maar niet helder krijg. Ik denk dat ik het wel goed doe, maar ik krijg het waarom niet helder. Een investeringsbegroting is een hulpmiddel om vast te stellen wat minimaal nodig is om de onderneming te starten. (check) Nu kunnen heel veel kosten worden opgenomen. Maar de eerste maand huur wordt niet opgenomen.(althans niet volgens een discussie hier op het forum en ook niet wat ik op internet kan vinden) Een huur van € 1.100,- kan toch wel een heel verschil uitmaken lijkt mij. En zo zijn er misschien nog wel meer dingen te verzinnen die er niet op mogen omdat het een kostenpost is en geen activa. Nu voelt dat een beetje vreemd, want als ik dit niet meereken en ik kan de eerste maand huur niet voldoen dan begin ik met een achterstand. Er is wel een post onvoorzien, maar een huur ik lijkt mij niet onvoorzien. Ik begrijp dat dit een kostenpost is, maar gevoelsmatig is dan de investeringsbegroting niet volledig als bepaalde kosten die je toch echt moet maken voor je kan beginnen niet opgenomen kunnen worden in de begroting. Mis ik nu ergens iets? Of wil iemand me even helpen dit kwartje door te douwen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.