roelie77

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

roelie77's trofeeën

  1. Goedemorgen, Is het mogelijk om op aanloopkosten die in 2021 en 2022 zijn gedaan nog in 2023 het startjaar van de eenmanszaak in de investeringsaftrek mee te nemen? De spullen zijn ook in 2021/2022 al betaald (met prive geld) en dus pas in 2023 op de balans van de eenmanszaak opgenomen aangezien de eenmanszaak pas in 2023 is gestart. Mijn onderbuik gevoel zegt van niet aangezien inbreng vanuit prive is uitgesloten en daarnaast is de investeringsverplichting ook in voorgaande jaren gedaan. Maar omdat het om een leuke aftrekpost gaat toch even hier de vraag of jullie nog mogelijkheden zien. Bedankt
  2. Beste, Wanneer er Willekeurige afschrijving wordt toegepast voor de afschrijving van de bus van de ondernemer welke ook privé gebruikt wordt. In hoeverre moet die afschrijving dan meegenomen worden in de bijtelling wanneer de werkelijke autokosten lager zijn dan de forfaitaire bijtelling. jaar 1: Bus aangeschaft voor 20.000,- ex btw en deze in jaar 1 volledig afgeschreven tot restwaarde van 2.000,- ==> forfaitaire bijtelling is 7.500,- (geen volledig jaar). jaar 2: Werkelijke autokosten zonder afschrijving zijn 4.750,-. Forfaitaire bijtelling bus zou € 8.600,- zijn. In verband met de willekeurige afschrijving in jaar 1 worden er geen afschrijvingskosten meer opgenomen in jaar 2. Welke fiscale bijtelling dienen we te hanteren in jaar 2? A: 4.750,- (gemaximeerde bijtelling tot werkelijke autokosten). B: 8.350,- namelijk 4750,- + 3.600,- (normale afschrijving wanneer er geen willekeurige afschrijving van toepassing geweest zou zijn) C: 8.600,- als zijnde de forfaitaire bijtelling van 22% (4750,- + 4000,- 1/5 aanschafprijs bus = 8.750,- en dus werkelijke kosten hoger dan de forfait) Ik kan hier weinig over terug vinden, waardoor ik deze vraag hier voorleg in de hoop dat er experts zijn die hier het juiste antwoord op hebben. Alvast bedankt, Roel
  3. Beste, Investering gedaan begin 2020 in bouw van een website / webshop 15k (afgerond bedrag) gefactureerd gekregen in 2020 80% = 12k Betaald in 2020 40% = 6k (ex btw) Betaald in 2021 20% = 3k (ex btw) De 20% die nog niet betaald is zal ook niet betaald gaan worden. Evenals de laatste termijn van 20% welke nog niet door de leverancier gefactureerd is. Inmiddels (begin 2021) is de conclusie dat er onvoldoende kwaliteit geleverd zal worden en zal de investering nooit in gebruik genomen gaan worden. Het reeds gebouwde is ook niet bruikbaar voor een andere partij om op voort te borduren. Er zal getracht worden om de reeds betaalde bedragen van de leverancier terug te vorderen, maar waarschijnlijk zal dit niet of slechts deels lukken. De totale investeringen 2020 zullen met of zonder de website tussen 58 en 107k zitten en dus zal een investeringsaftrek van € 16.307,- van toepassing zijn over 2020. Echter om te voorkomen dat er desinvesteringsbijtelling over deze webshop investering plaats moet vinden zouden we deze het liefst helemaal buiten de investeringsaftrek houden, maar de vraag is of we dit ook kunnen realiseren met de wetenschap van nu (begin 2021) dat de investering nooit in gebruik genomen zal worden. Wellicht als vordering op de balans opnemen (nog te ontvangen bedragen) voor het gehele bedrag wat tot op heden gefactureerd is (ex btw). Maar dan nog vraag ik me af of we niet verplicht zijn om met de bepaling van de investeringsaftrek ook rekening te houden met deze webshop. Bovendien verwachten we al wel dat we niet het gehele bedrag terug zullen krijgen, waardoor compleet opnemen als 'nog te ontvangen' ook niet juist is. Hoe hier boekhoudkundig / fiscaal mee om te gaan? Gr, Roel
  4. Goedemiddag, Is het verplicht om op alle investeringen KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) toe te passen? Ik weet dat wel alle investeringen in aanmerking genomen moeten worden om de staffel van KIA te bepalen, maar of je vervolgens ook verplicht bent alle investeringen voor de KIA mee te nemen is bij mij niet bekend. Volgende is namelijk het geval. Jaar 1 investering gedaan in machine van € 10.000,-, maar er is tevens sprake van een resultaat wat (ongeveer) Nihil is. Er zal dus geen sprake zijn van te betalen IB (inkomstenbelasting) Het toepassen van de KIA heeft in dit geval dus weinig zin. Het belastbaar inkomen zal negatief worden en verrekend worden met belastbaar inkomen van 3 jaar terug. Dit resultaat was weliswaar positief, maar wel dusdanig klein dat dat jaar ook geen IB is betaald. In dit jaar zijn de investeringen tussen de 2,4k en 58k (==> er zou dus 28% KIA van toepassing zijn) Jaar 2 De machine zal weer verkocht worden en worden vervangen door een beter exemplaar met meer capaciteit en betere kwaliteit. Omdat de oude machine slechts 1 jaar oud is, is deze nog voor een behoorlijk bedrag verkocht (stel € 7.500,-). Dit zou dan ook een flinke desinvesteringsbijtelling met zich mee brengen. Mede doordat de resultaten dit jaar flink verbeterd is deze vervanging noodzakelijk. De verwachting daarbij is dat het resultaat in dit jaar ook een stuk hoger is (€ 50.000 tot € 60.000) en er dus nu wel IB / ZVW verschuldigd zijn. In dit geval heeft de KIA dus een nadelige werking gehad. Jaar 1: KIA toegepast en aftrekpost van 2.800,- (10.000 * 28%), maar geen effect op IB gezien het resultaat van € 0,-. Jaar 2: Desinvesteringsbijtelling van € 7.500 * 28% = 2.100,-. --> Er zal er dus ongeveer € 1.000,- IB / ZVW over worden betaald. Vragen Vraag 1: Kan ik de machine in jaar 1 buiten de KIA houden? En betekend dit dan ook dat ik bij verkoop in jaar 2 dan ook geen desinvesteringsbijtelling hoef aan te geven? Vraag 2: Indien vraag 1 positief beantwoord wordt. Kan ik dan voor de andere investeringen in jaar 1, wel gewoon KIA toepassen? (of is het alles of niks?). De verwachting is dat deze overige investeringen namelijk wel langer dan 5 jaar gebruikt zullen worden binnen het bedrijf en een desinvestering hierop dus nooit aan de orde zal zijn. Ik hoop dat hier experts zijn die mij van antwoord kunnen voorzien, waarvoor alvast dank. Gr, Roel
  5. Beste forum gebruikers, Ik heb een vraag met betrekking tot de bijtelling van een bedrijfsbus van de zaak waarbij het volgende aan de hand is. Jaar 1 is deze bus volledig afgeschreven onder willekeurige afschrijving startende ondernemers (20k aanschaf en 18k afgeschreven, restwaarde 2k). Jaar 2, 3, 4 en 5 worden er fiscaal gezien geen afschrijvingen meer geboekt. Wat is het uitgangspunt voor de bijtelling van de bus als we er vanuit gaan dat de werkelijke kosten in de jaren 2 t/m 5 lager liggen dan de bijtelling, wanneer er dus geen rekening met afschrijving van deze bus rekening gehouden wordt. Ik vraag me af of deze willekeurige afschrijving op deze manier inderdaad ook doorwerkt in de werkelijke kosten van de bedrijfsbus en daarmee dan in dit geval ook in de bijtelling van deze bus. In jaar 1 is het forfaitaire bijtellingspercentage toegepast van 22% (ook met een reguliere afschrijving zouden de autokosten namelijk iets hoger dan dit forfait liggen). Alvast bedankt voor jullie expertise in deze. Gr, Roel
  6. Goedendag, Wanneer zowel de onderneming (B.V.) als de bestuurder niet meer zijn gevestigd / woonachtig zijn op het statutaire adres (en dit adres dus verder niet meer verbonden is aan de vennootschap) ben je dan verplicht om deze statutaire zetel aan te passen? Stel de B.V. (buiten de DGA verder geen werknemers) is (statutair) gevestigd is op het privé adres van de DGA. De DGA verhuist naar een ander adres en op het oude statutaire adres komen andere mensen wonen. Het lijkt me dat in dit geval dus ook het statutaire adres aangepast moet worden? Of is dat niet perse nodig? Gr, Roel
  7. Beste Norbert, zakenrelatie van de ondernemers uit casus. Casus kwam terloops ter sprake en hebben hierover toen discussie gehad. Met name over hoe dit fiscaal gezien op de juiste manier afgehandeld zou moeten worden.
  8. Situatie is als volgt: -2 personal holdings die elk 50% van de aandelen van een tussenholding bezitten. -Onder de tussenholding bevinden zich de werkmaatschappijen, welke allemaal 100% in bezit zijn van de tussenholding. -Waarschijnlijk hier niet relevant, maar de tussenholding vormt samen met onderliggende werkmij-en een fiscale eenheid voor de Vpb -In de tussenholding vinden geen activiteiten plaats anders dan het houden van aandelen in de werkmaatschappijen. - Deelnemingsvrijstelling is van toepassing Er wordt een bedrag uitgekeerd van WerkmijX rechtstreeks aan de personal holdings (Dividend). De tussenholding wordt hierbij overgeslagen. Kan dat op deze manier en wat moet er fiscaal worden geregeld om dit op de juiste manier te kunnen doen? Is dit formeel ook niet een dividenduitkering vanuit de werkmij aan de tussenholding en tegelijkertijd een dividenduitkering vanuit de tussenholding aan de personal holdings (en dient dit op deze manier ook boekhoudkundig verwerkt te worden). En heeft het gevolgen wanneer de geldstroom van de dividendbetaling dan rechtstreeks vanuit de werkmij naar de personal holdings gaat? Moet de dividendbetaling bij de belastingdienst worden gemeld gezien de deelnemingsvrijstelling? --> wat zullen de gevolgen mogelijk zijn wanneer dit niet binnen een maand is gedaan? Moet de dividenduitbetaling geformaliseerd worden via Algemene Vergadering van Aandeelhouders of andere wijze? Vergeet ik wellicht nog relevante zaken? Alvast dank voor de hulp
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.