Marcus2018

Newbee
  • Aantal berichten

    2
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Marcus2018's trofeeën

  1. Hallo @Cosara en @Roel J, Ik denk er vermoedelijk inderdaad teveel over na, ben al blij dat ik niet direct een reactie heb verzonden. Wat ik nu begrijp is inderdaad procesmatig mijn fout, niet zeuren, verantwoordelijkheid nemen, stukken opsturen, duidelijke kanttekening maken bij omzetbelasting adviesrapport en bijleren. Ontzettend bedankt voor jullie tijd om een reactie te schrijven.
  2. Hallo allemaal, Ik ben een boekhouder en heb een vraag ten aanzien van mijn verplichtingen voor wat betreft het verstrekken van gegevens aan mijn klant bij vertrek. Inleiding: Ik heb met ingang van 1 januari 2019 een abonnement voor een boekhoudprogramma voor mijn rekening genomen voor mijn klant met het oogpunt mijn eigen processen te optimaliseren en de klant beter bij te staan. Via dit programma deed ik de facturatie voor hem en gaf hem toegang om zijn gewerkte uren te registreren op projecten. Binnen het programma heb ik voor hem een klantendatabase opgezet (niet gefactureerd) zodat hij eenvoudig zijn werk kon registreren. In het programma heb ik zelf inkoopfacturen geupload en de bonnen deed hij zelf (voor 50%, rest vaak vergeten en bonnen verloren). Wij hebben geen afspraak dat de verantwoordelijkheid voor conversie van zijn documenten bij mij ligt. M.i. betekend dit dat hij nog steeds zelf de verplichting heeft zorg te dragen voor een archief met alle inkoopfacturen en bonnen. Op 18 november 2019 gaf de klant te kennen aan mij de samenwerking te willen beeindigen omdat hij in betalingsproblemen zat en een boekhouder dichter bij huis wou (ik werk op afstand vanuit het buitenland). Op dat moment heb ik meteen de toegang tot het boekhoudprogramma beperkt tot uitsluitend mijzelf. Op 12 december 2019 kreeg ik bericht van de klant dat hij de samenwerking toch wel voort wou zetten (omdat hij in zag dat ik toch wel goed werk voor hem verrichtte zo was de melding). Overigens zou hij zelf de facturatie gaan doen en dus heb ik het abonnement op mijn boekhoudprogramma omgezet naar 'ledger' (boekhouders status in mijn programma). De klant is zelf verantwoordelijk voor het indienen van de aangifte omzetbelasting omdat dit via zijn ondernemersportaal gaat, ik verstrek periodiek een adviesrapport (ik heb geen aangifte software voor fiscale aangiften). In december 2019 en januari 2020 heb ik de klant een document verstrekt met vragen ten aanzien van banktransacties waarvoor geen onderliggende documenten aanwezig waren. Ik heb hem verzocht deze documenten te verstrekken of een getekende verklaring af te geven aan mij wat hij wilt dat ik met deze banktransacties doe en de BTW. Voor beide is hij tot vandaag in gebreke en zodoende heb ik geen adviesrapport verstrekt ten aanzien van de omzetbelasting. De klant heeft geheel geen actie ondernomen en is tot vandaag in verzuim ten aanzien van het doen van aangifte. Op 27 februari jl. stond de Belastingdienst bij hem op de stoep ten aanzien van openstaande aanslagen voor de inkomstenbelasting en de zorgverzekeringswet (iets waar ik geen zicht op had omdat de klant na herhaaldelijk verzoek mij geen informatie had verstrekt ten aanzien van de stand van zaken van betalingen op deze aanslagen). De keuze was inbeslagname of onder curatele bij een door de Staat aangewezen boekhouder. Het laatste is nu het geval. Op 6 maart jl. ontving ik bericht van de nieuwe boekhouder ten aanzien van de huidige stand van zaken. De nieuwe boekhouder stelt dat ik een aangifte omzetbelasting over het 4e kwartaal 2019 moet indienen en een rectificatie dien aan te vragen bij de Belastingdienst ten aanzien van de ambtshalve aanslag + boete voor verzuim. Ik neem overigens het standpunt in dat de verantwoordelijkheid hiertoe bij de klant zelf ligt. Vraag: 1.) Welke gegevens ben ik verplicht te verstrekken uit mijn boekhoudprogramma? Ik lees op dit forum n.a.v. vragen door andere boekhouders dat dit met name ligt bij het grootboek en een kolommenbalans. Aanvullend lees ik via andere bronnen dat tevens de debiteuren- en crediteurenadministratie moet worden verstrek. Hoe ver gaat dit? De verkoopfacturen heb ik er in een paar minuten in PDF uit, dat is geen probleem en lijkt mij niet meer dan normaal om te verstrekken. Het grootboek en de kolommenbalans heb ik er ook zomaar uit. De inkoopfacturen en bonnen is een ander verhaal. Deze zitten als PDF/IMG gekoppeld aan een banktransactie en mijn boekhoudprogramma ondersteunt nog geen bulk export van inkoopfacturen en bonnen. De nieuwe boekhouder stelt dat het mijn verantwoordelijkheid is om alle informatie uit het boekhoudprogramma kosteloos te verstrekken aan mijn klant. Ik neem het standpunt in dat ik slechts dien te verstrekken wat de wet van mij verlangt en dat beperkt zich in dit geval m.i. tot: - Verkoopfacturen - Grootboekmutaties - Kolommenbalans Tot in hoeverre sta ik overigens in mijn recht om de klant extra kosten in rekening te brengen ten aanzien van het verstrekken van deze informatie? Aangezien ik de kosten voor het boekhoudprogramma voor mijn rekening heb genomen. Maakt dit nog verschil of is dit mijn fout geweest? Tevens ben ik benieuwd tot in hoeverre de verantwoordelijkheid tot het indienen van de aangifte omzetbelasting en het aanvragen van rectificatie inderdaad bij mij ligt. Ik zit op dit moment zo te twijfelen over alles. Ik heb het gevoel dat ik de klant altijd tot in de puntjes heb geprobeerd te helpen en bij te staan. Mijn uiterste best heb gedaan om hem te helpen de onderneming op de rit te krijgen en alle informatie verstrekt heb dat nodig is. Nu heb ik alleen het gevoel dat zijn nieuwe boekhouder probeert een goede indruk te maken bij mijn ex-klant en dit doet door aan de ex-klant te laten zien dat ik het een en ander niet goed heb gedaan of doe. Ik heb deze zaak uitstaan bij een goede vriend (RB) en sta tevens open voor een dialoog per email met een belastinginspecteur, maar ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Het is helaas zo dat ik al bijna 6 jaar niet meer bij een accountantskantoor werkzaam ben en geen ingangen meer heb bij de Belastingdienst ten aanzien van direct contact met een inspecteur. Vanuit het buitenland via 0800-0543 zonder Becon nummer is mij uit ervaring duidelijk geen pretje als je een complexe situatie onder ogen hebt. Kan iemand mij op weg helpen? Wat moet ik hiermee? Ik wil geen problemen met de Belastingdienst en dat straks mijn reputatie naar de filistijnen gaat omdat mijn ex-klant in betalingsproblemen is gekomen. Ik heb altijd een open houden gehad ten aanzien van mijn situatie. Als ik iets niet goed doe dan hoor ik dat graag. Thanks allemaal voor het lezen en eventuele reactie.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.