Moomor

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Moomor's trofeeën

  1. Dank Bert voor je antwoord en hulp. Jammer genoeg is het niet het antwoord waar ik stiekem een beetje op hoopte. Maar het is helder.
  2. @Roel J Ja, daar komt het wel op neer, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Ik probeer mijn belastingaangiftes zo eenvoudig mogelijk te houden zodat ik het zelf allemaal nog snap en ook zelf kan doen. Mijn plan voor 2022 was sowiezo al de afstandsverkopen geheel niet te doen, of beperkt te houden tot het nieuwe drempelbedrag. Maar zolang de nieuwe regels nog niet gelden wil ik mijn buitenlandse consumenten nog niet teleurstellen. Vandaar mijn vraag over hoe te handelen in 2021.
  3. Gezien de aankomende wijziging per 1-7-2021 mbt de B.T.W. over afstandsverkopen ben ik op zoek naar informatie over de drempelbedragen. Voorheen kon ik de drempel van 35.000 euro hanteren over het gehele jaar. Nu gaat dit halverwege het jaar aangepast worden naar max. 10.000. In principe zou nu nog de oude regeling gelden, maar wat als ik nu al vóór 1-7-2021 bijvoorbeeld 15.000 afstandsverkopen heb? Wat dus volgens de oude regeling nog prima gaat, maar volgens de nieuwe regeling ben ik dan opeens al 5.000 euro over het dempelbedrag heen. Ik vraag mij dus af of hier al ergens een antwoord op te vinden is. Want nu ben ik enigszins geforceerd mijn omzet aan het beperken om nu al aan de nieuwe regels te voldoen (dus max. 10.000 over heel 2021). Of zou ik nog gewoon tot de wijziging, het drempelbedrag van 35.000 euro mogen hanteren? (zonder gevolgen of aanpassingen achteraf) Alvast bedankt voor reacties.
  4. Als jij als consument in een winkel iets koopt heb je geen automatisch retourrecht : een verkoper is niet verplicht om een gekocht goed het retour te nemen, om te ruilen of geld terug te geven als er aan het product zelf niets mankeert. Zie consuwijzer Bij verkoop op afstand heb je als consument dat recht van retour binnen een bedenktermijn wel (behoudens enkele specifieke uitzonderingen) Ik bedoelde nog steeds het zakelijke verschil "koop op afstand" MET of ZONDER persoonlijk contact. Het consumentenrecht is hier niet aan de orde, dat is geheel helder.
  5. Het bedrijf doet wel aan zichtzendingen waarbij de koper alleen de retourkosten betaalt: Artikel 7: Kosten in geval van retourneren zichtzending 1. Indien de koper/ondernemer gebruik maakt van zijn recht de zichtzending te retourneren, komen de kosten van terugzending voor zijn rekening. 2. Indien de koper/ondernemer een bedrag betaald heeft, zal (bedrijfsnaam) dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen. Mijn order was geen zichtzending maar een koopzending. Had dus beter om een zichtzending kunnen vragen, dan was het gewoon terugbetaald. Hierin wordt dus onderscheid gemaakt, maar niet vermeld in de voorwaarden.
  6. Hartelijk dank! Vanzelfsprekend kan ik mijn tijd beter besteden aan andere zaken, maar een mens (ondernemer) mag toch af en toe ook nog van iets kleins nog wel leren? Dat maakt het vaak in het leven eenvoudiger om grotere zaken te begrijpen ;-) Echter vraag ik mij dan nu weer af wat het verschil is in de voorwaarden bij een "koop op afstand" of een koop MET persoonlijk contact? Een eventueel antwoord hierop lees ik ook nog graag met aandacht. Mijn kanttekening bij deze case is nog wel dat ik vooraf gevraagd heb of ik de gehele order kon retourneren en de meegeleverde factuur niet hoefde te betalen. Ik mocht de setjes retour sturen. Het antwoord op het tweede deel van mijn vraag is helaas niet beantwoord (achteraf snap ik nu waarom die niet beantwoord is). Helder verhaal, voortaan geen aannames meer doen zonder deze bevestigd te hebben door de verkopende partij.
  7. Beste lezers, Voor mijn webshop heb ik bij een groothandel online enkele producten besteld om uit te proberen of hiervoor interesse is onder mijn klanten. Het gaat hier dus om een B2B verkoop en ik ben er volledig van op de hoogte dat het retourrecht ( zoals genoemd in de Wet Verkoop op Afstand) niet van toepassing is omdat dit een zakelijk aankoop is. Echter staat het de verkoper/groothandel natuurlijk vrij om het retourneren van producten wel toe staan indien dit vermeld staat in hun algemene voorwaarden. Althans zo dacht ik, omdat er op hun site in de algemene voorwaarden staat: "Is er door koper/ondernemer opdracht gegeven aan (bedrijfsnaam) om een of meerdere artikelen te leveren, dan is er sprake van een overeenkomst die wettelijk bindend is voor partijen (koop op afstand)." Via mail akkoord dat bestelling retour verkoper gaat. Ik heb het pakket retour gezonden en verkoper stuurt nu een creditfactuur zónder terugbetaling van de originele verzendkosten voor heenzending, die overigens aan de hoge kant zijn voor een gewoon klein PostNL pakketje, namelijk € 9,95 ex btw.(Uiteraard zijn de retourkosten gewoon door mij zelf betaald). Heb ik de algemene voorwaarden nu verkeerd begrepen? Ik heb gelezen "koop op afstand" en hieraan de conclusie verbonden dat het gaat om "wet koop op afstand" die het bedrijf dus zou bieden voor B2B aankopen. Is mijn conclusie niet juist en/of is er een andere interpretatie voor "koop op afstand" in dit geval? Graag uw mening hierover.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.