Emdeetje

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Berichten die geplaatst zijn door Emdeetje

  1. Zojuist, Rik · zei:

    Sorry voor de onduidelijkheid. In geval van de 1,5% bijtelling mag je wel ALLE BTW aftrekken. Ook voor de privé gereden kilometers. Die 1,5% is dan compensatiebetaling voor de privé gereden kilometers.

     

     

    Je bent me weer kwijt  :classic_smile:

     

    Ik hou geen kilometerregistratie bij (alleen zakelijk deel, dus niet sluitend). Dan mag je toch aan het einde van het jaar een btw correctie privé gebruik aangeven? Voor 2018 had ik een overzicht van alle btw van brandstof en onderhoud bijgehouden, dit was in totaal 1.000 euro (= te vorderen).  De verschuldigde btw volgens de 1.5%*cataloguswaarde manier is 1.010 euro (=te betalen) (=correctie btw privégebruik). Komt nagenoeg op 0 uit, dus laat het zo.

     

  2. 2 minuten geleden, Rik · zei:

    Dat is inderdaad EN/EN.

     

    Je moet er echter wel rekening mee houden dat je de woon/werk kilometers WEL mag declareren tegen €0,19 maar bij het berekenen van het zakelijk deel/kilometers van de aftrek van BTW mag je die woon/werk kilometers NIET meerekenen als zakelijk.

     

    Dank je, de 1,5% van de cataloguswaarde komt dan hoger uit dan de betaalde BTW voor benzine, reparatie/onderhoud en parkeren. Werk vanuit huis dus alles is woon-werk....

  3. Ok ik begin er achter te komen dat er ik iets niet goed doe. Ben in juni 2017 pas begonnen als ondernemer en het is af en toe lastig te volgen wat de Belastingdienst nu bedoelt.

     

    Dit is de situatie:

     

    - Ik hou alleen zakelijke kilometers bij (dus geen sluitende kilometerregistratie)

    - Ik heb alleen de zakelijke tankbonnen in de administratie geboekt

    - Onderhoudskosten van auto in de administratie geboekt

    - Zakelijke parkeerkosten ook geboekt.

     

    Ik dacht dus dat ik van bovenstaande BTW (voorbelasting) nog 1,5% van de cataloguswaarde moest corrigeren. Wat doe ik verkeerd? Ik heb overigens niets met de 0.19ct/km gedaan.

     

    Excuses voor de verwarring en bedankt alvast voor het meedenken.

     

     

  4. 15 minuten geleden, Rik · zei:

    Welkom op HL.

     

    Vraag1:

    Dus over alle btw over het onderhoud en gebruik. Dus ook van de privé kilometers. Daar betaal je ook die 1,5/2,7% voor.

    Met de wegenbelasting en autoverzekering kun je niets doen want daar zit geen BTW over.

     

    Hartelijk dank voor je reactie Rik. Ik was in de veronderstelling dat als ik mijn privé tankbonnen mag opvoeren in de administratie van mijn onderneming dit ook van toepassing zou zijn op de overige kosten voor onderhoud en gebruik van de auto (motorrijtuigenbelasting, verzekeringen). Niet per definitie voor de BTW maar wel voor de IB (lagere winst). Klopt mijn veronderstelling of boek in alleen de kosten in die van toepassing zijn voor de BTW?

  5. Goedemiddag,

     

    Ik gebruik mijn privé auto ook voor zakelijke doeleinden. Ik heb geen sluitende kilometerregistratie (ik registreer alleen de zakelijke kilometers) wat betekent dat ik alle betaalde belasting over het onderhoud en gebruik mag aftrekken. Om de BTW te corrigeren voor het privé gebruik mag ik aan het einde van het jaar 1,5%/2,7% van de cataloguswaarde corrigeren.

     

    Vraag 1: wat moet ik verstaan onder onderhoud en gebruik? Mag ik alle brandstofkosten (dus inclusief privé ritten) opvoeren in de administratie van de onderneming? Geldt dat ook voor de wegenbelasting, autoverzekering, wasstraat etc?

     

    Vraag 2: als er geen cataloguswaarde bekend is bij de RDW, hoe stel ik deze dan vast? Moet ik de cataloguswaarde exclusief BTW en BPM gebruiken voor het vaststellen van de BTW correctie?

     

    Hartelijk dank voor de antwoorden alvast.

     

    Vriendelijke groeten,

    Emdeetje

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.