growupgirl

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

growupgirl's trofeeën

  1. Dank wederom voor al t meedenken.. Inmiddels ook met de boekhouder gesproken. Die inderdaad vertelde dat voor dit soort gezamenlijke uitgaven als huisvesting vaak een stichting in t leven wordt geroepen ivm met de door jullie aangedragen argumenten maar dat een vof ook kan. Dan is het een kwestie van geld overboeken vanuit de eenmanszaak rekening naar de Vof rekening (hoeft niet met factuur, wat ook logisch is, want waarom zou je aan jezelf facturen gaan schrijven...) En dat je dus voor de IB, de Vof en de eenmanszaak samen opgeeft. Afijn misschien voor jullie gesneden koek maar hier moest t nog even helder worden. De aansprakelijkheid is inderdaad wel een ding om opnieuw goed over na te denken. Al is die niet anders dan voorheen en weten we van elkaar hoe de vlaggetjes er bij hangen. Voorlopig lijkt dit nu nog even de simpelste oplossing. Ieder voor zich en toch nog wat samen. Uiteindelijk kunnen we nog kiezen om de Vof te veranderen in een stichting op enig moment. Voor nu een gezond, fijn en hopelijk werkzaam 2022!
  2. Moet nog ff uitvinden hoe ik jullie kan 'quoten' in dit schermpje .. . ;-) Maar in antwoord op Hans van den Bergh: de activiteiten (grafisch ontwerpen in dit geval) bundelden we al vele jaren en we wilde het nu juist meer uit elkaar trekken omdat we toch allemaal zo langzamerhand onze eigen opdrachtgevers hebben. Een andere reden was om t qua administratie en financiële verdeling dus helderder te maken. Ook onze boekhouder vond het best een opgave. Even leek het ei van Columbus gewoon 4 aparte zakelijke bankrekeningen binnen de vof maar dan blijven we toch zakelijk met elkaar verbonden. En dat maakt t juist zo gecompliceerd. We hebben overigens geen schulden. Wel kapitaal dat we nog onderling zullen moeten verdelen. Zal nog wel even puzzelen zijn.. want hoe bereken je dat? Dus 4 eenmanszaakjes en de vof laten voortbestaan (die we dus toch al hadden) voor de huisvesting lijkt gemakkelijker en gelijkwaardiger dan 1 van ons hoofdhuurder maken. Maar @TwaBla: misschien is een stichting ook een idee.. Als een van ons er echt mee wil stoppen of niet meer in t pand wil zitten dan zullen we die vof waarschijnlijk toch moeten opheffen.. Of als ik t goed begrepen heb, kan je een vof wel continueren ook als een van de vennoten er uit wil stappen (?) En @JCfish: Inderdaad is de aansprakelijkheid een goed punt al kennen we elkaar echt al lang en denk ik dat we tijdig aan de bel zouden trekken mocht iemand in de problemen komen. Maar qua belasting aangifte is t nog niet helemaal helder. Ieder heeft dus 2 'zaken' maar de de vof heeft feitelijke geen inkomsten behalve dus dat wat we zelf aan de vof overmaken voor de huur etc. Maar misschien is dat toch iets om met de boekhouder door te spreken? Of werpt iemand er hier alvast een boekhoudkundig licht op.... Met dank weer voor jullie respons!
  3. Dank alvast voor de snelle reactie! De huisvesting wordt gehuurd. De vof zal dus verder geen functie meer hebben behalve als huurder van de plek en alles wat daarbij komt kijken. En wij dachten dus dat we dan vanuit de Vof factuur voor huur etc aan onszelf zouden moeten sturen. Maar misschien is dat helemaal niet nodig en volstaat overboeken vanuit de eenmanszaak naar de vof? We zullen dan tenslotte beide zijn; én eenmanszaak, én deeluitmakend van de vof.
  4. Beste mensen, Sinds jaar en dag met 3 partners een VOF (met projectmatig verschillende inkomsten en als gevolg lastige administratie) Nu om diverse redenen tijd om de boel meer uit elkaar te trekken. De VOF willen we graag houden alleen voor zaken rond onze huisvesting (werkplek gas licht internet telefoon verzekering etc) Daarnaast willen we 4 eenmanszaken oprichten/worden voor de diverse werkzaamheden van een ieder. _Mag/kan de vof voor dit doel nog een aantal jaren blijven bestaan? _En kan de vof (waarin we dan allen dus nog zitten naast ieder onze eigen eenmanszaak) facturen sturen voor huur etc aan onszelf als eenmansbedrijfjes? _En hoe zit dat met de btw aangifte/afdracht en aftrek dan in dat geval? Of hoeven het geen facturen te zijn maar kunnen dat gewoon overboekingen zijn? _En wat zijn de mogelijke fiscale gevolgen? Mogelijk domme vragen maar ik stel ze toch graag. Bijvoorbaat dank voor delen kennis hierover.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.