KAGOJO

Junior
  • Aantal berichten

    14
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

KAGOJO's trofeeën

  1. oja, excuus, je hebt helemaal gelijk! Iets met bomen en een bos :)
  2. Toch wel? Even dat ik het goed begrijp: als ik 25k betaal voor een auto, betaal ik die 25 k, en schrijf ik jaarlijks af. wat me voordeel oplevert, qua belastingafdracht, waardoor de auto dus in wezen netto niet zoveel meer kost, kort door de bocht gezegd. Als ik financial lease doe en ik betaal geen 25 k dus maar bijv 500 euro per maand. Of ik nu koop of financial lease in beide gevallen betaal ik uiteindelijk hetzelfde in geld, na 5 jaar, toch? Als de afschrijving bij beide mee mag doen qua kosten, en de rente is aftrekbaar. Dan is het toch veel handiger financial lease te doen? Of denk ik nu zo verkeerd? Zoals ik aangaf: via de website van de dealer, kom ik op als ik 5000 euro inleg, met slottermijn 0 euro, op 5000 euro wat ik uiteindelijk meer betaal. Dat is natuurlijk de rente, a 9.49% die ik volledig kan aftrekken. Netto kom ik dan toch "maar" aan 5000x0,495 eraf = 2525 euro kosten over 5 jaar, ofwel 42 euro kosten netto per maand? Phoe hee. Voor 42 euro per maand netto extra kies ik natuurlijk liever financial lease zodat ik het geld aan wat anders kan besteden?! Dat is een habbekrats 42 euro per maand..
  3. Dank je wel voor jullie reacties! Heel erg fijn! Jammer dat de financial lease termijnen niet aftrekbaar zijn als kosten, dit maakt het heel onaantrekkelijk, tov nieuw kopen natuurlijk, als je simpelweg het geld hebt, en dan de afschrijvingen kan rekenen als kosten. Maar voor de helderheid: alle kosten die ik maak prive aan de auto, zoals buitenlandse prive reizen als tol , parkeren etc kan ik dan ook op de zaak declareren als kosten, doordat ik de btw correctie toepas?
  4. Die heb ik idd meegenomen dank je wel. Zie je de plaatjes nu wel? vooral stuk omtrent financial lease ben ik wel benieuwd naar. Zou voor mij een afweging zijn toch voor financial lease te kiezen!
  5. Goedemorgen allemaal, Allereerst dank voor jullie reacties. Het blijft ingewikkelde materie, waar ik wel zo goed als zicht op probeer te krijgen. Voordeel van zakelijk aankopen is natuurlijk de btw die je terug kunt vorderen, dat scheelt al een behoorlijke kluif. Ik heb nog een aantal vragen: 1. Kunnen jullie mee kijken naar mijn berekening? Als het netto verschil zo weinig is tussen zakelijk en prive, neig ik naar zakelijke aanschaf , simpelweg van btw teruggave, en alles bij kunnen tellen aan kosten, ook tol parkeerkn etc. van prive. 2. Parkeerkosten / tol: deze kan ik dus ook van buitenlandse prive reizen declareren? 3. Financial lease kost me grofweg gezegd netto zo'n 240 euro per maand ofwel 2900 euro op jaarbasis zodat ik het geld "houd" voor andere zaken. Dat vind ik best fors nog, als je het geld "hebt liggen", en nergens anders in wilt investeren, toch? Dat is adhv mijn eigen berekening. Echter, via de website van de dealer, kom ik op als ik 5000 euro inleg, met slottermijn 0 euro, op 5000 euro wat ik uiteindelijk meer betaal. Dat is natuurlijk de rente, a 9.49% die ik volledig kan aftrekken. Netto kom ik dan toch "maar" aan 5000x0,495 eraf = 2525 euro kosten over 5 jaar, ofwel 42 euro kosten netto per maand? Klopt nu mijn berekening, of de onderste? Phoe hee. Voor 42 euro per maand netto kies ik natuurlijk liever financial lease. Excel rekensheet.pdf
  6. Goedeavond allemaal, Ik ben een startende ZZP-er en wil een zo-goed-als-nieuwe auto kopen. Vraag is even zakelijk kopen btw auto/zakelijk kopen marge auto/ prive kopen marge auto. Volgens mij zijn dat de keuzes die ik heb. Ik heb veel gegoogled en berekenhet.nl gehanteerd. Maar kom er niet aan uit. Berekenhet.nl laat maar een minimaal verschil zien van zo'n 500-700 euro per jaar netto, in het voordeel als je de auto op prive zet. Kort door de bocht, kan iemand mij adviseren in wat te doen? Catalogusprijs auto 21500 euro aankoopprijs auto 18500 euro (auto is 10 mnd oud, btw auto) zie onderstaande 2 berekeningen, mijn km's verschillen nogal, afhankelijk vd opdrachten die ik krijg. Daarom 1 berekening uitgevoerd met 8000 zakelijke km.7000 prive km, en een berekening met 10000 zakelijke kms/ 5000 prive. Als ZZP kan ik de btw aftrekken, ofwel kost me de auto dan nog maar 15300 euro. Als prive kan ik dat niet. Klopt het dat ik -als het een btw auto betreft en geen marge auto ik 2.7% de eerste vier jaar moet bijbetalen aan btw correctie bijtelling-, ook al staat hij op prive als ik de zakelijke km's declareer voor 0.21 per km, als autokosten. Ik verreken nu ook de btw naar rato gereden zakelijke/prive km's, en onderhoudskosten btw naar rato. De afschrijving kan ik bij zakelijk inbrengen ook een bedrag aan terugkrijgen, omdat ik dat kan opvoeren als autokosten. Ook onderhoudskosten etc. kan ik dan als ik deze zakelijk inbreng verkleinen zakelijk omdat ik daar dan geen inkomsten belasting hoef te betalen daarover. De bijtelling komt neer op 398 euro per maand bruto , netto 223 euro per maand , 2676 euro per jaar zegt berekenhet.nl Ofwel simpel geredeneerd, als ik kijk naar vaste kosten (MRB 432 euro per jaar, verz kn 732 euro per jaar, onderhoudskosten 750 euro per jaar , is samen 1914 euro per jaar) kom ik op het volgende: Prive Aankoop 18500 euro (even uitgaande van een marge auto,zie niet het voordeel van een btw auto bij prive aanschaf?) zakelijke km's declaratie 10000 km x 0.21 = 2100 euro en hiervan zeg geen 35% belasting betalende. = voordeel 735 euro per jaar ofwel aanschaf 18500 euro en 735 euro per jaar voordeel naast voordeel btw hieronder Voordeel btw voor 2/3 terugvorderen (10000/15000 km) van brandstof en onderhoudskosten Zakelijk Aanschaf 15289 euro , want btw krijg ik terug Afschrijvingskosten over 5 jaar, met restwaarde 7000 euro, 1657 per jaar, 35% belasting minder te betalen =voordel 580 euro per jaar MRB, onderhoudskosten, verz kn, alle 35% minder belasting aan deze kn = 1914x35%=. voordeel 670 euro per jaar Bijtelling kosten netto zo'n 2676 euro. Ofwel aanschaf 15289 euro en voordel 580+670= 1250 euro per jaar voordeel Bijtelling wel 2676 euro. Ofwel nadeel 1426 euro per jaar? Concreet: bovenstaande berekeningen zijn vast en zeker even heel erg in hoofdlijnen, en mogelijk ook niet kloppend ben echt een leek hierin. Concreet de vraag: uitgaande van een wisselend aantal km's , verwachting max 15000-17500 km per jaar, waarvan zo'n 7000-10000 km zakelijk gereden, wat kan ik in dit geval het beste doen? De auto zakelijk kopen en dan een btw auto of prive aankopen en houden en marge auto (of btw auto, maar neem aan van niet?) Als iemand mij hierbij kan helpen, heeeel graag!
  7. Top reacties, dank je wel! Precies wat ik zocht. Nu word daar gerekend met 40% , maar met 37% moet ik zeker goed zitten dan! Dank aan beide!
  8. hoi allemaal, Ik weet dat onderstaande vraag lastig te beantwoorden is, maar ik zoek even een grote lijn qua idee hoe ik hierin moet denken. Als ik drie bedrijfsmiddelen investeer dit jaar, voor bijv.samen 5000 euro ex btw. Dan kan ik de KIA aftrekken, 28%. Ofwel 1400 euro is aftrekbaar (28%x5000 euro) Stel even simpel gezegd dat elk item in 5 jaar wordt afgeschreven met restwaarde 0. Dan betaal ik in mijn boekhouding aan kosten afschrijving 1000 euro per jaar. Daar hoef ik dan geen inkomstenbelasting over te betalen over die kosten, het gaat van mijn netto winst af namelijk. Kan ik stellen wat het mij netto kost die 5000 euro investering (gemiddeld gerekend zeg maar): - Voordeel 1400 euro aftrekbaar KIA = 37% = voordeel 518 euro - kosten per jaar 1000 euro - 37% geen ink bel = voordeel 370 euro netto per jaar. Netto kost het mij dan 5000-518-5 jaar a 370 =. 2632 euro die drie bedrijfsmiddelen. Of reken ik nu te zwaar, of juist te simpel? Het gaat even om de grote lijn , niet precies de waarde, maar wel beetje hoe ik het kan inschatten . Hopelijk kunnen jullie helpen , in jip en janneke taal :)
  9. Top dank je wel! Heb inmiddels de erkenning aangevraagd bij CRKBO. Rest mij nog twee vragen: Kan ik de administratie van deze tweede handelsnaam en tweede activiteit (heb tweede handelsnaam aangemaakt met andere SBI code) "gewoon" in mijn administratie van mijn hoofdbedrijf doen met grootboekrekeningen die refereren aan dit tweede bedrijf (dan kan ik nl. wel de twee verschillen tussen bedrijf A en B inzichtelijk maken). Of moet ik 2 gescheiden administraties voeren? Het is maar klein, enkel trainingen omzet en kilometer vergoeding, veel meer zal er niet om heen hangen verwacht ik. · Ik zal wel km’s moeten rijden hierdoor met prive auto. Die kan ik gewoon opgeven als km vergoeding , prive opnamen toch? Vanuit het bedrijf waar ik ingehuurd door wordt verstrekken ze wel km vergoeding a 0.19 eurocent. Maar die kan ik meenemen in de facturatie aan hen. En dan km vergoeding zelf ook opnemen als mutatie, toch? Misschien wat simpele vragen , maar niet onbelangrijk om het goed te doen.
  10. Dank! Ik heb dat topic ook even nagelezen. Het bedrijf waar ik scholingen voor ga doen is CRKBO erkend, en dus btw vrijgesteld maar als ik alles zo lees moet ik zelf ook erkend zijn als docent bij CRKBO. Anders moet ik alsnog 21% rekenen richting dat bedrijf waar ik de scholingen voor verzorg. iemand toevallig al ervaringen met die erkenning aanvragen ? Als ik de voorwaarden lees voldoe ik aan de voorwaarden .
  11. Dank Hans voor de snelle reactie. Maar ook al zet ik een tweede activiteit erbij: dan geldt voor dat stuk: inkomsten uit overige werkzaamheden? Of niet? Of mag ik dan ook kosten aftrekken ?
  12. Beste allen, Ik ben nieuw hier, en heb wat vragen waar ik online niet uitkom. Ik hoop op dit forum advies te kunnen inwinnen over onderstaand. Het is in wezen heel simpel (denk ik voor mensen die er verstand van hebben) maar wil graag ergens zekerheid dat mijn redenatie klopt. Situatie: Ik ben werkzaam in de onderwijssector in loondienst. Daarnaast een eigen bedrijf en ondernemer in verkoop van goederen. Dus BTW plichtig. Nu ga ik scholingen verzorgen als freelancer , in de onderwijssector, dus niet in loondienst. Het zal op jaarbasis een bruto opbrengst opbrengen van 10000 tot zo'n 25000 euro op zijn max op jaarbasis (bruto bedrag). Mijn vraag: wat is handig? Ik kan het als nevenwerkzaamheden opgeven en belasting erover betalen volgens de belastingschijven. Maar als ik mij inschrijf bij de KVK als bedrijf zijnde, tweede bedrijf dus in dit geval, kan ik wel mijn reiskosten aftrekken en andere kleine zaken. Nu zal er niet veel gekocht worden of geïnvesteerd worden, aangezien er enkel scholingen verzorgd worden en er nogal wat kilometers gereden zullen moeten worden , met mijn eigen prive auto. Ook zal ik niet aan het urencriterium voldoen. Is het belastingtechnisch nu handiger om het als nevenwerkzaamheden aan te merken, of een tweede bedrijf in te schrijven bij KVK? Ben ik daarmee ook automatisch ondernemer voor de belastingdienst? Zoals met alles er een begin is, zal het "klein" beginnen en is het wel de bedoeling in de komende maanden, jaren dat deze werkzaamheden zich uitbreiden. Hoop dat iemand mij hierin kan adviseren.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.