cookymonster

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  1. Heel erg bedankt voor dit snelle en duidelijke antwoord!
  2. Beste Ondernemers, Er zijn al eens in het verleden soortgelijke vragen gesteld, maar voor deze situatie kan ik niet zo snel een antwoord vinden. Zowel ik als mijn klanten zijn Nederlands (B2B binnen NL). Door de aard van mijn werk, denk, lees en schrijf ik volledig Engels. Mijn facturen heb ik dan ook altijd in het Engels verstuurd (simpelweg niet bij nagedacht), wel voldoen ze volledig aan de eisen van de Belastingdienst. Is dit een probleem? Mag dit wel? Mijn klanten hebben altijd netjes alles betaald en er nooit commentaar op geleverd. Op de belastingdienst website zie ik ook geen eis aan de taal van de Factuur, puur wat erop moet staan. Alvast bedankt!
  3. Goedemiddag iedereen, Eerst even wat achtergrond: Ik werk fulltime in loondienst en 12 jaar geleden heb ik mijn onderneming (dienstensector) opgericht. Het woord onderneming moet je tussen een hele grote haakjes zetten. Uiteraard met grote plannen begonnen, maar door (gezondheid) omstandigheden is het nooit van de grond gekomen. Soms had ik een jaarwinst van een paar honderd euro en dan stond het weer een paar jaar stil. Laatste keer dat ik een factuur verstuurde was in 2020. Als ik 50 uur per jaar aan mijn bedrijf besteed dan is dat echt veel. Ik ben lichtjaren verwijderd om als ondernemer gezien de worden door de IB. (alles gaat onder “Resultaat uit overig werk”) Sinds 2022 doe ik mee met de nieuwe Kor (aangezien ik al tijden 0 aangiften deed en ik die administratie niet meer wilde) Mijn balans is erg simpel, alleen de paar honderd euro liquide middelen die op bankrekening staan. Vaste Activa heb ik niet, aangezien ik nooit wat heb aangeschaft van meer dan 450 euro (ex), ingekochte goederen, schulden of leningen ook niet. Dus mijn balans = liquide middelen = eigen vermogen. (Of denk ik nu te makkelijk) Ik heb nooit een boekhouder ingehuurd, aangezien de kosten van een boekhouder absoluut niet in verhouding staan met de inkomsten. Tot zover de achtergrond. Ik zit er over te denken om binnenkort mijn KVK maar op te zeggen en dus zat laatst mijn administratie van de afgelopen 7 jaar door te spitten en zag dat ik in q4 2019 een (denk)fout heb gemaakt. Ik had in 2019 wat inkomsten dus Ik heb toen een zakelijke laptop aangeschaft voor €460(ex), €556,6(in). Aangezien ik dat ding ook af en toe privé gebruik (ongeveer 20%) heb ik toen dat bedrag x0,8 gedaan en die €368 in 1 x als kosten afgetrokken. Zelfde met de btw. (0,8x het btw-bedrag gedaan en dat opgegeven) Goed… ondertussen ouder en wijzer en ik weet nu dat dat de belastingdienst daar anders over denkt: Boven de 450 euro, dus afschrijven over 5 jaar en elk jaar het privé-deel aangeven. Dit betekend ook dat ik het direct moet activeren op mijn balans. Dit is iets waar ik dus echt helemaal geen zin in heb, dus hierbij mijn volgend idee: Ik wil de laptop volledig naar privé halen, waardoor die laptop eigenlijk een privé onttrekking wordt dus: • IB 2019 aanpassen en de €368 aan aftrekbare kosten weer weghalen, Resultaat uit overig werk wordt dan dus weer hoger • Omzet belasting Q4 2019 met rectificatie aanpassen. • Balans aanpassen Ik zal dus dan weer wat geld terug moeten storten aan oom belasting, maar dat neem ik graag voor lief. Kan dit zo of denk ik dan te makkelijk? Alvast bedankt voor jullie input!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.