@Rik
Het feit dat de software nog bruikbaar is, maar geen updates meer krijgt, maakt de situatie niet minder kwalijk. Een bedrijf hoort zijn klanten niet zomaar te benadelen. Zelfs als ik de software technisch gezien nog kan gebruiken, betekent dat weinig als deze na een paar jaar verouderd is en mogelijk niet meer veilig of compatibel is.
Een bedrijf mag de voorwaarden van een aankoop niet zomaar eenzijdig wijzigen, en al helemaal niet zonder hun klanten hierover te informeren.
@Henkh
Dat lijkt inderdaad op een vergelijkbare situatie en dat had ook niet mogen gebeuren.
Een Nederlandse advocaat zou zich hier waarschijnlijk ook niet over buigen, maar een advocaat in India – waar het bedrijf gevestigd is – mogelijk wel. Alleen is het vinden en inschakelen van juridische hulp in India niet eenvoudig.
Daarnaast draait een groot deel van mijn website op deze software, waardoor overstappen naar een alternatief een enorme klus zou zijn. Een dergelijke migratie kan gemakkelijk een maand of langer duren. Ik heb eerder een vergelijkbare overstap gemaakt, wat me destijds minstens twee maanden kostte. Hoewel dat achteraf een flinke verbetering was, en het nieuwe ook flinke voordelen had, heb ik nu geen zin om opnieuw zo’n tijdrovend traject in te gaan.
Bovendien zijn de prijzen van concurrerende software vergelijkbaar nu met die van de software die ik nu heb na hun flinke prijsstijging. In dat geval heeft overstappen dus weinig zin en kan ik net zo goed blijven bij wat ik nu heb. Alleen is de vraag of ze nog wel betrouwbaar zijn.
Helaas kan ik niet, zoals jij, eenvoudig overstappen op een standaardprogramma als Office – anders had ik dat wel gedaan.