• 0

Tweede auto op eenmanszaak, bijtelling dubbel?

Ik heb momenteel een >15 jaar oude auto die ik als zakelijke auto heb geadministreerd. De economische waarde van de auto is beperkt, 22% bijtelling is derhalve verwaarloosbaar. Ik overweeg een tweede auto aan te schaffen, wederom >15 jaar oud maar als echte klassieker met een hoge economische waarde. Mijn vraag is tweeledig: kan ik twee wagens op de zaak zetten en ten tweede, kan ik de bijtelling van de tweede wagen voorkomen door hiervoor een sluitende rittenadministratie bij te houden met minder dan 500 prive kilometers voor deze tweede wagen alleen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Onder economische waarde versta ik / de belastingdienst: de waarde die de wagens op dit moment hebben in het economisch verkeer, grofweg de te verwachten opbrengst bij verkoop. de exacte tekst op www.belastingdienst.nl luidt:

 

Voor een (bestel)auto die ouder is dan 15 jaar geldt de waarde in het economische verkeer in plaats van de catalogusprijs. Voor de vaststelling van de waarde in het economische verkeer kunnen veilingprijzen een indicatie opleveren. Ook kan aansluiting worden gezocht bij de taxatiewaarde van de auto die noodzakelijk is voor de verzekering, actuele kilometerprijzen en leaseprijzen.

Bij een eventueel gerestaureerde oldtimer moet u de kostprijs van de auto en de eventuele restauratie bij elkaar optellen. Vaak zal bij het bereiken van de 15 jaar een waardesprong optreden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

Mijn vraag is waarom je de tweede auto ook zakelijk op de balans wil zetten.

 

Uit je verhaal lees ik dat het gaat om een klassieke auto met een hoge economische waarde. Bij klassieke auto's stijgt de economische waarde alleen nog maar als het goed is en dit betekent dat bij eventuele verkoop de winst op deze auto dus belast.

 

Als je een sluitende km administratie bijhoudt en niet boven de 500 km uitkomt dient er inderdaad in de prive geen bijtelling te komen.

Link naar reactie
  • 0

Een lease auto of eigen auto maakt niet uit, in beide gevallen heb je als de auto "zakelijk" is te maken met de bijtelling en zijn de regels van de beijslast voor minder dan 500 km (sluitende kilometeradministratie) van toepassing.

Maar waar wel opgelet moet worden is dat je kan aantonen dat de auto ook daadwerelijk zakelijk is. Als je een eenmanszaak hebt dan wordt het moeilijk om aan te tonen dat je 2 auto's nodig hebt voor je onderneming. Let hier dus wel even op.

 

Fred Londema. Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Maar zorg bij de verkoop van de auto aan prive wel voor een onafhankelijke waarde taxatie zodat daar geen problemen over kunnen ontstaan en duidleijk laten aangeven dat waarde incl. BTW(BPM) is..

Verder zorg dat ook alle bijkomende zaken zoals verzekering, (motorrijituigenbelasting) en brandstofkosten ook daadwerkelijk in prive komen.

Tenslotte let er bij de verkoop op dat je 19% BTW over de moet afdragen.

Bijtelling is uiteraard alleen over periode waarin de auto reigendom van de onderneming was.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.