• 0

Rente op de rekening, is dat inkomen/winst?

Ik had een vraagje over de uitgaven/inkomsten van de bankrekening.

Ik heb een zakelijke rekening en daar betaal ik elke maand een klein bedragje aan abonnementskosten aan.

Ik maak kosten dus ik noteer dat in het rijtje uitgaven, toch?

Nu begreep ik dat hier weer geen btw op zit, dat klopt ook nog he?

 

Maar hoe zit het nu met de rente?

Moet ik die bij het rijtje inkomsten plaatsen of hoort dat daar niet bij.

 

(ik maak er hierbij ook even gebruik van om iedereen een mooi 2007 toe te wensen)

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, de bankkosten worden goed verwerkt (en als er btw op zat dan had de bank dat netjes moeten specificeren). De rente inkomsten zullen echter dan wel als baten moeten worden genomen (we hebben het hier natuurlijk dan wel over een onderneming want particulier ligt dit anders).

 

Zowel de kosten als de baten dienen te worden verantwoord in het jaar waarop deze betrekking hebben. Dus indien deze gegevens eerst begin 2007 bekend worden dan als transitoria verwerken op de balans.

 

ecofin

 

Eveneens in alle opzichten een goed 2007 toegewenst.

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik meen de rente te hebben gehad in november al.

Daar zit ook geen btw aan vast dacht ik, wat maakt dat de aangifte van het laatste kwartaal opgestuurd kan.

Hoe het jaar is verlopen ga ik een afspraak voor maken, dus ook daar zal de rente zijn goede plekje wel krijgen.

Iig bedankt ecofin.

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Bankdiensten zijn vrijgesteld van BTW. Banken brengen voor deze ziensten dan ook geen BTW in rekening (en ze kunnen de voorbelasting die met hun banciare activiteiten samenhangen ook niet afrekken). De fiscale winst wordt bepaald ahv vermogensvergelijking. Ontvangen rente wordt binnen deze systhematiek gewoon belast. Privé is dit meestal anders ivm Box3.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.