• 0

Fiscale winstberekening

Hoewel het onderwerp eerder aan bod is gekomen, heb ik geen antwoord gevonden op mijn situatie. Betreft VOF met twee firmanten met 50% winstverdeling. Volgens de belastingsoftware 2005 is de fiscale winstberekening niet gelijk aan het saldo Winst-en-verliesrekening of winstaandeel van de onderneming. Ik heb samen met mijn (register-) accountant - die mij voor zover nodig administratief ondersteunt en overigens zelf van Elseviers-software gebruik maakt - veIe uren gezocht naar de oorzaak maar wij kunnen de reden hiervan niet ontdekken. Kan het zijn dat de belastingsoftware geen rekening kan houden met het verschil tussen het saldo van de winst- en verliesrekening van de onderneming en het winstaandeel van de vennoot die de aangifte doet? (Je kunt immers maar één aangifte doen en het saldo W-V is twee maal het saldo fiscale winstberekening van de belastingplichtige). Of struikelt het programma over de bijtelling van de auto die niet in de V-W is verwerkt maar in de aangifte? In elk geval kloppen de cijfers exact en berekent de software de bijtelling correct; namelijk als winst! Er is ook geen sprake van afrondingsverschillen door oneven eindbedragen. Wat moet ik wanneer het niet lukt om de digitale aangifte op deze manier verzendklaar te maken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vanuit de VOF betaal je alleen de omzetbelasting, geen inkomstenbelasting.

 

De netto winst van de VOF wordt naar rato verdeeld over de vennoten, in jullie geval elk 50%. Het maakt daarbij niet uit of je het geld daadwerkelijk naar je eigen rekening overboekt of op die van de VOF laat staan.

 

De vennoten moeten daarna zelf IB aangifte doen over hun inkomsten.

Link naar reactie
  • 0

Nooit zelf electronisch aangifte gedaan zeker? Nooit gehoord van het aangifteprogramma van de belastingdienst? Activa, passiva, ondernemingsvermogen, privé onttrekkingen, winstaandelen samenwerkingsverband enzo? Toch zijn dit allemaal zaken die bij het indienen van een electronische aangifte moeten worden vermeld. Wij hebben het dus niet over een doorsnee aangifte van de particulier maar over de aangifte van de ondernemer waarbij de balans en resultatenrekening aan bod komen en de winst op basis van een vermogensverschil einde boekjaar en begin boekjaar wordt berekend en moet worden gerapporteerd. Er vindt een vergelijking plaats tussen winstaandeel van de onderneming en de fiscale winstberekening. De VOF doet in dat opzicht ( = verantwoording) dus gewoon aangifte zoals dat vroeger ook gebeurde door het indienen van een IB aangiftebiljet dat (verplicht) vergezeld ging van een balans en resultatenrekening. Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk teleurgesteld in het niveau van de support en wordt hier in elk geval niets wijzer van. Dus einde forum wat mij betreft.

Link naar reactie
  • 0
Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk teleurgesteld in het niveau van de support en wordt hier in elk geval niets wijzer van. Dus einde forum wat mij betreft.

 

Support? Een forum is geen helpdesk. Draag zelf eens wat aan het forum bij voordat je hulp vraagt (of nog erger: klaagt over de gratis en vrijwillige hulpverlening).

Link naar reactie
  • 0

Voor een beetje accountant zou het toch geen probleem moeten zijn.

 

Hopelijk snap je wel dat het voor ons van een 'afstandje' niet te doen is om jouw probleem op te lossen. Waarschijnlijk zit er ergens iets niet goed in je vermogensvergelijking, de berekening in de w & v zal wel kloppen.

Je moet inderdaad maar eens goed kijken naar die bijtelling, als die niet in de winst en verlies zit, maar wel in de vermogensvergelijking moet je dit natuurlijk op de e.o.a. manier corrigeren anders blijf je verschillen houden.

Link naar reactie
  • 0

Nooit zelf electronisch aangifte gedaan zeker?

 

Ja, hoor, met inkomsten uit een eenmanszaak gecombineerd met inkomsten uit een VOF. No problem... :)

 

Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk teleurgesteld in het niveau van de support en wordt hier in elk geval niets wijzer van.

 

Support? Dit is geen helpdesk, maar een groep ondernemers die elkaar probeert te steunen. De een is beter in fiscale zaken, de ander beter in juridische, en niemand is perfect. Daarnaast komt het zelfs wel eens voor dat er misverstanden zijn over wat iemand nu precies bedoelt... ::)

 

Dus einde forum wat mij betreft.

 

Doei!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.