• 0

Vragen over financieringen

Beste (startende) ondernemers,

 

Een aantal vrienden en ik zijn bezig een eigen bedrijf op te zetten. Zelfs al 2 jaar mee bezig! In maart komt het er eindelijk van en gaan we echt van start.

 

We willen naar een BV toe, waarvoor we in principe al geld voor geregeld hebben. Dat geld willen we met de tante agaath regeling voor elkaar krijgen. In de vereisten van die regeling staat het volgende:

 

Het betreft een achtergestelde lening volgens de Tante Agaath regeling bedoeld voor de financiering van bestanddelen van het verplichte ondernemingsvermogen.

 

Wat wordt er dan bedoelt met het verplichte ondernemingsvermogen ? De 18 mille die je nodig hebt om BV te kunnen worden ? (Want Tante Agaath en de rechtsvorm BV hebben dacht ik niets met elkaar te maken?)

 

Dan mijn 2e vraag. Kun je, wanneer je naar BV toe bent gegaan, (een deel) van die 18 mille uitgeven? (Het moet namelijk geplaats zijn om BV te worden, maar moet je het ook op de bank laten staan?) Ik weet dat je het iig niet mag uitkeren als dividend aan aandeelhouders, maar mag je het wel uitgeven voor de normale bedrijfsvoering? Of een deel direct weer terug betalen aan de verschaffer van de lening?

 

Dan mijn 3e vraag. Als een particulier (familie/vrienden) geld aan ons leent. Bestaat dat bedrag dan ook uit een BTW component?

 

Mijn laatste vraag dan. We zijn op dit moment ons businessplan aan het afmaken, waarmee we naar een aantal banken toe gaan. (Die al hebben toegezegd geïnteresseerd te zijn) Kent iemand toevallig (in zijn omgeving, kennissen, familie, etc.) private equity of business angels, die geïnteresseerd zijn om, mits ons plan (en vaak nog belangrijker) ons team hem/haar aanspreekt ons (financieel) te helpen?

 

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp.

 

Ps. Mocht het niets of juist wél iets worden met ons bedrijf (wat na 6 maanden tot een jaar duidelijk zal worden). Dan ben ik natuurlijk bereid ons businessplan ter beschikking te stellen voor jullie!

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je snelle (en zeer bondige) reactie!

 

Het antwoord op de eerst vraag moet ik dus interpreteren als: Het verplcihte ondernemingsvermogen is het geld wat je nodig hebt om naar een rechtspersoonlijkheid te gaan?

 

De andere antwoorden zijn helemaal duidelijk ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.