• 0

Einde onderneming en de fiscus

Hallo,

 

Sinds 31 december heb ik mijn onderneming(eenmanszaak) opgeheven.

Ik moet dus met de fiscus gaan afrekenen.

 

Eigenlijk heb ik twee vragen, waarvan de eerste de meest simpele is:

 

Bij de BTW afrekening moet ik, neem ik aan, BTW betalen over de voorraad zoals die uiteindelijk is overgebleven. Moet ik hierbij uitgaan van de Balanswaarde of de verkoopwaarde. Mag ik dit BTW bedrag ten laste van het resultaat over 2006 brengen of moet ik dit zien als verkoop aan mezelf en de btw dan van mijn priverekening aan de onderneming geven(en daarna dus afdragen)

 

De 2e vraag is wat moeilijker en gaat over het fenomeen stakingswinst.

 

Graag zou ik willen weten wat tot de stakingswinst dient te worden gerekend.

 

In het kort ziet mijn eindbalans er ongeveer zo uit.

 

Debetzijde:

Kas, bank en giro saldo

Voorraad

 

Creditzijde

Eigen vermogen(opgebouwd uit winst uit voorgaande jaren, waar dus al IB over betaald is)

Resultaat 2006

Te betalen BTW 4e kwartaal 2006( ex. voorraad afrekening)

 

Debiteuren en crediteuren zijn beide nihil(behalve de te betalen btw over het 4e kwartaal natuurlijk.

 

In het kort ziet mijn Balans er dan zo uit:

 

Kas/bank/giro 300

Voorraad 400

Te betalen BTW 50

Eigen vermogen 450

Resultaat 2006 200

 

De bedragen zijn indicatief, maar kunnen in een eventueel antwoord verhelderend werken.

 

Mijn onderneming was kleinschalig en ontstaan door een uit de kluiten gewassen hobby, n.l. de verkoop van modeltreinartikelen. De bedragen en omvang zijn niet echt groot, maar ik wil het wel gewoon goed afronden. Ik heb geen recht op ondernemersaftrek gehad(urencriterium), dus van een stakingsvrijstelling is geen sprake als ik het goed heb.

 

De boekhouding heb ik altijd zelf gevoerd en simpel gehouden.

 

Groetjes

 

willie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben geen expert in BTW, maar volgens mij moet je alles "verkopen" met BTW als je staakt. Een andere mogelijkheid lijkt me dat je de eerder afgetrokken BTW over de resterende voorraad weer terugbetaalt. Maar misschien weet iemand hier meer over?

 

De stakingsaftrek is de enige vorm van ondernemersaftrek waarvoor niet het urencriterium geldt - maar je moet wel weer een ondernemer zijn en dus een onderneming drijven. En wat daar nou weer precies onder wordt verstaan... Geef je het resultaat nu aan als winst uit onderneming of als resultaat uit overige werkzaamheden? In het laatste geval heb je geen onderneming en dus geen stakingsaftrek.

 

De winst die je aan moet geven omvat ook eventuele stille reserves. Maar daar zie ik zo niet veel van. In geld zit dat niet, de voorraad moet je waarderen op de prijs die je er nu voor kunt krijgen. Dus daar zou misschien iets in kunnen zitten, maar het blijft een inschatting die pas (veel) later door de belastingdienst wordt bekeken. En laat ze dan nog maar eens zeggen dat er een verschil in zit.

 

Wel moet je nog de normale winst die je al hebt gerealiseerd in dit jaar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ronaldinho,

 

Ik heb tot dusverre het resultaat over de voorgaande jaren als winst uit onderneming op moeten geven.

 

Stille reserves zijn er inderdaad niet. Zoals reeds vermeld heb ik de boekhouding simpel gehouden en me niet laten verleiden tot allerlei "trucs" om in enig jaar wat minder belasting te moeten betalen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Willie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 289 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.