• 0

Nieuw I.T. Consulting bedrijf opzetten

Beste mensen,

 

Ik ben een afgestudeerde student die van plan is om een I.T. Consulting bedrijf te starten. ik doe al want consulatie werk voor bedrijven maar nu ik geen student meer ben moet ik iets officeels gaan beginnen. Ik ben als enige persoon in mijn bedrijf en heb niet heel veel kosten behalve mijn auto en mijn kantoortje en andere benodigheden voor mijn werkzaamheden,

ik denk dat een eenmanszaak de beste bedrijfsvorm is voor mij want mijn inkomen is nog niet zo heel hoog en ben nog groeiende en ben niet van plan om heel groot te worden althans nu nog niet eerst wat groter groeien.

 

mijn vraag is met welke belastings vormen krijg ik te maken? (winstbelansting, omzetbelansting, loonbeslasting, inkomen belasting)

 

nu wil ik op ten duur ook producten gaan inkopen en weer door verkopen aan mijn klanten want daar kan je ook winst uit halen.

 

ik behoud in pricipe niet een vast bedrijfs kapitaal omdat ik ook moet leven en geen vast salaris wil trekken uit het bedrijfje want ik denk altijd maar zo alles wat ik over hou na belasting aftrek is voor mij.

natuurlijk hou ik geld achter de hand om het bedrijfje te draaien maar

 

nu weet ik dat ik als enige ondernemer in mijn eenmans zaak aansprakelijk kan worden gesteld. kan ik voor de aansprakelijkheid geen aansprakelijks verzekering afsluiten want mij dekt bij claims uit bedrijven voor als er eventueel wat mis mocht gaan

 

is een eenmanszaak boekhoudkundig bij te houden in een programma zoals quickbooks sinds ik geen vast salaris trek uit het bedrijf waardoor het bedrijfs kapitaal continue anders is of moet ik alles met de hand bijhouden?

 

enige hulp of advies bij deze vragen graag reageren ik zou jullie duizend maal dankbaar zijn

 

Groeten,

 

Robert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

mijn vraag is met welke belastings vormen krijg ik te maken? (winstbelansting, omzetbelansting, loonbeslasting, inkomen belasting)

 

Een eenmanszaak is inderdaad de voordehandliggende rechtsvorm.

 

Je krijgt dan te maken met belasting op "winst uit onderneming" in de inkomstenbelasting en met omzetbelasting (BTW).

 

ik behoud in pricipe niet een vast bedrijfs kapitaal omdat ik ook moet leven en geen vast salaris wil trekken uit het bedrijfje want ik denk altijd maar zo alles wat ik over hou na belasting aftrek is voor mij.

 

Dit klopt niet helemaal. Kapitaal en leven staan los van elkaar. Met een eenmanszaak heb je geen salaris, maar winst uit onderneming. Winst = omzet - kosten. En die wordt belast. Wat overblijft is van jou en mag je naar eigen inzicht privé opnemen en consumeren of in het bedrijf laten.

 

kan ik voor de aansprakelijkheid geen aansprakelijks verzekering afsluiten want mij dekt bij claims uit bedrijven voor als er eventueel wat mis mocht gaan

 

Ja, je kunt een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Met name die laatste is wel duur.

 

is een eenmanszaak boekhoudkundig bij te houden in een programma

 

Er zijn diverse boekhoudprogramma's waar je uit kunt kiezen.

 

De site in mijn sig heeft een heleboel artikelen met basisinformatie over de dingen waar je over vraagt.

Link naar reactie
  • 0

Een eenmanszaak is inderdaad een goede optie. Zeker als je goede contracten hebt waarin je de aansprakelijkheid in elk geval beperkt. Dit kan je ook doen in je algemene voorwaarden.

 

Standaard aansprakelijkheids verzekering gewoon doen (kost een paar euro per maand). Daarnaast is basis rechtsbijstand ook wel handig, zodat je in elk geval goed advies in kunt winnen.

 

Wat betreft het doorverkopen van producten: Voordat je dat gaat doen goed een analyse maken van je liquiditeit. Kijk goed hoeveel je voor financiert, hoe je leveranciers voorwaarden zijn enzovoorts. In het begin is vooruitbetaling een goede optie.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hi Robert, hier enige aandachtspunten

 

- naast aansprakelijkheids verzekering is arbeids ongeschiktheid verzekering (AOV) zeker te overwegen. Dit is geen goedkope verzekering maar je gaf aan dat je beginsalaris laag kan zijn dus de premie in het begin ook. Noodzaak voor AOV neemt toe wanneer je salaris stijgt en je in prive sfeer meer financiele verplichtingen krijgt (levensonderhoud, hypotheek etc.) die niet zo maar bij arbeids ongeschiktheid vanuit spaargeld etc kunnen worden gedekt

 

- boekhouding zelf doen of uitbesteden.

----> zelf doen: enige boekhoud en fiscale kennis nodig, programma's zat, ook on-line.

----> uitbesteden: dit is naast gemak en risco mijding ook een afweging tussen je uurtarief/omzet en admin kosten. Elk eigen uur besteed aan admin "kost" extern factureerbaar uur of gaat ten koste van groei. Dus ook strategische keuze, aan welke ondernemings componenten wil je je tijd besteden. Past admin uren daarin?

 

- in je financieel plan zul je wel moeten kiezen voor een minimum salaris component, ook al is onder de streep meteen "winst uit onderneming"

 

hope this helps!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Robert,

 

Een eenmanszaak is een goede start, maar bedenk wel, dat deze rechtsvorm beperkingen kent en een BV ook niet altijd de beste keus is.

 

Zoals robo al aan heeft gegeven, moet je zorgen voor goede algemene (leverings-) voorwaarden, waarin je de aansprakelijkheid beperkt.

 

Goede begeleiding is belangrijk. Laat je goed bijstaan voor je de stap zet.

 

Succes,

 

HansO

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.