• 0

Autokosten + IB aangifte

Met mij belastingaangifte blijf ik niet begrijpen hoe ik de auto van de zaak moet meenemen.

 

Mijn bijtelling privégebruik auto bedraagt: € 4.570

Ik schrijf in 2006 af op de auto: € 2.800

Mijn autokosten in 2006 bedragen (zonder afschrijving): € 2.353

 

Bij de belastingaangifte geef ik onder “Winst en verliesrekening” aan:

- onder afschrijvingen het bedrag dat ik 2006 op mijn auto afschrijf, namelijk € 2800

- onder auto- en transportkosten onder het kopje overige bedrijfskosten een bedrag van € 583,00 (autokosten 2006 + afschrijving 2006 - bijtelling auto)

 

Ik trek op deze manier alleen twee maal de afschrijving af. Hierdoor wordt het fiscale saldo op de winst –en verliesrekening € 2.800 lager dan in mijn boekhoudkundige winst- en verliesrekening.

 

Doe ik iets fout?

 

Bij voorbaat dank voor hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Afhankelijk van het aangiftepakket dat je gebruikt om de winstaangifte in te vullen is het zo dat je in de winstaangifte aangeeft wat de autokosten zijn en de afschrijvingen. Vervolgens zul je op de fiscale winst een correctie moeten uitvoeren voor de bijtelling.

 

Onder het kopje auto en transportkosten moet je het bedrag invullen zonder afschrijving, namelijk de EUR 2.353. Bij afschrijvingen heb je al EUR 2.800 aangegeven. In de aangifte Inkomstenbelasting geef je de correctie aan op de fiscale winstbrekening waardoor het resultaat verhoogt gaat worden met de EUR 4.570.

 

Succes met invullen van de aangifte!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0
de auto van de zaak

 

Waarom staat de auto op kosten van de zaak? En niet privé

 

Zou de belastingaftrek niet hoger zijn, als u de auto privé rijdt?

Met uw totale autokosten(aftrek en autokosten) van € 5.153 en een bijtelling van € 4.570 (minpost) is uw aftrek eigenlijk slechts € 583. Als u had kunnen aantonen dat uw minimaal 3.239 kilometer zakelijk gereden had voor €0,18 had u waarschijnlijk een hogere aftrek gehad.

 

Link naar reactie
  • 0

Thx Smart4u!!

 

Ik doe aangifte gewoon via dat programma dat de belastingdienst ter beschikking stelt. De toelichting is erg minimaal, Ik snap het toch niet helemaal van die autokosten/afschrijving/bijtelling.

Als ik de autokosten ad e 2353 als kosten aftrek en daarnaast de afschrijvingen, dan kan ik vgl mij in de w&v rekening de bijtelling voor de auto niet kwijt. :-\

 

De toelichting van belastingdienst geeft aan:

"Als u in 2006 in een auto van uw onderneming reed en deze auto ook privé gebruikte, dan moet u voor dat privégebruik een bedrag verrekenen met de totale autokosten in de winst-en-verliesrekening van de onderneming. Dit bedrag is maximaal het bedrag van de autokosten. Het bedrag dat u verrekent met uw autokosten, hangt af van de waarde van de auto. (...) 22% (....)

Voorbeeld: U rijdt met de auto meer dan 500 kilometer privé. U berekent dan het jaarbedrag van de bijtelling privégebruik auto door de cataloguswaarde van de auto te vermenigvuldigen met 22%. Vervolgens brengt u het berekende bedrag in mindering op de totale autokosten.

Totale autokosten inclusief afschrijving 10.000

Privégebruik (bijvoorbeeld 25.000 x 22%) 5.500 -/-

Resterende autokosten in de winst-en-verliesrekening 4.500

 

Let op! De bijtelling voor privégebruik auto moet u niet alleen verrekenen in de winst-en-verliesrekening van de onderneming, maar ook opgeven in het scherm 'Onttrekking privégebruik auto van de onderneming', dat hoort bij 'Box 1: winst uit onderneming'.

 

Ik begrijp er geen jeweetwel meer van; want als ik het voorstaande lees, zou ik 583 aan autokosten moeten opvoeren en dan -naar ik aanneem- niet de afschrijving op de auto, anders krijg je die weer dubbel.

 

drTree, Tja, dat vroeg ik mij inderdaad ook al af. Misschien dat ik dit jaar de auto weer naar prive haal, maar wat er dan weer allemaal op mij af komt?? Verrekening BTW ?? Ik heb er op de site van de belastingdienst weinig over kunnen vinden.....beter gezegd niks nuttigs

 

 

Link naar reactie
  • 0

In dit geval krijg je dus negatieve auto en transportkosten.

 

Namelijk:

2.353 (werkelijke kosten zonder afschrijving) - /-

4.570 (bijtelling prive-gebruik auto)

--------

2.217 NEGATIEF

 

Wanneer je dit op deze manier aangeeft, is de winst en verliesrekening helemaal rond te rekenen en geeft het programma geen fouten of problemen aan en is jouw aangifte volledig en juist (dat laatste kan ik vanaf hier niet vaststellen, maar ik ga daar wel van uit).

 

De auto is nu een BTW auto, wanneer je deze weer naar prive haalt, zul je dus ook BTW moeten gaan afrekenen. De volgende keer er weer een zakelijke auto van te maken, wordt de auto opeens een marge auto en is de BTW aftrek beperkt geworden.

 

Overigens moet je weer een kilometeradministratie gaan bijhouden om het voordeel eruit te halen. Ik weet best dat sommigen proberen een zo optimaal mogelijk fiscaal resultaat te bereiken, maar ik denk dan altijd ook - let niet op de bijtelling maar op de inspanning!

 

Succes met invullen en de laatste lootjes.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ah, op die manier dus.... Vgl mij moet het nu lukken!!! :D

Thx!!!

 

Bedenkend dat ik natuurlijk ook nog BTW moet afdragen over het prive gebruik auto.... Hmmm als ik niet oppas kost de auto mij zakelijk alleen maar geld!(Yeaahhh, dit jaar e 35 voordeel ;) Oh nee, meer, ik vergeet de BTW over de autokosten die ik allemaal heb mogen aftrekken.....)

 

Wat ik niet begrijp; als ik de auto weer naar prive breng, moet ik dan gaan navragen wat een reele prijs (ex BTW) op dit moment (hopelijk gelijk aan boekwaarde)en dan zakelijk die 19 % afdragen aan de belastingdienst?. Is daarmee dan voor mij de kous af?

Link naar reactie
  • 0

Om discussies met de belastingdienst te voorkomen in de toekomst (verdenking van bevoordeling en zo een verlies creeren in de onderneming om weer minder belasting te hoeven af te dragen) is het raadzaam om een taxatie te laten uitvoeren een of twee autobedrijven. Deze prijs hanteren voor de verkoop en de BTW inderdaad netjes aangeven en afdragen.

 

Vervolgens zijn alle kosten van de auto weer voor jou rekening (brandstof, afschrijving, motorrijtuigenbelasting, onderhoud en reparatie, verzekering, etc). Je kunt een kilometerdeclaratie opstellen voor die 0,19 de kilometer als je een zakelijke rit uitvoert met deze nu weer prive geworden auto.

 

Succes met wikken en wegen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.