• 0

Afhandeling betaling China

Ten eerste geweldig forum hier,

 

meteen mijn eerste vraag ook dan maar.

 

Ik heb via email contact gehad met een leverancier van voor ons interessante producten.

 

Na veel heen en weer gemaild en vragen over het product heb ik uiteindelijk, ook naar aanleiding van berichten op dit forum besloten een eerste sample order te doen.

 

Ik heb een Proforma Invoice opgestuurd gekregen.

Deze heb ik als bijlage toegevoegd aan dit bericht, ik heb hier en daar wat gegevens onleesbaar gemaakt.

Ze verzenden by DHL Courier from door to door

 

Nu mijn vragen:

1)Heb ik aan deze gegevens genoeg om de betaling te doen, als ik naar de bank ga (rabobank)?

2)Kan ik deze betaling ook zelf via internet bankieren?

3)Ze geven twee banken op, en geven aan het liefst te ontvangen op standard chartered bank New York is dit normaal?

4)En welk IBAN nummer hoort daar dan bij, ik zie dat er alleen een swiftcode voor de New York bank is opgegeven of kijk ik ergens overheen?

 

5) Welke extra kosten kan in verwachten naast de kosten die op de invoice staan? + 10%(douane) +19%(btw)?

 

6)Ze hebben nooit om een DHL relatienummer gevraagd, en ook niet om een import express relatienummer. Is het verstandig om deze wel te geven, of absoluut niet?

Als ik in de DHL tarieven bekijk zie ik verzendkosten van E373 China(zone 6) 18KG. Hoe komen ze dan zelf ooit aan USD 215?

 

7) In welk formaat moet ik ons adres aan ze door geven zodat het hier aankomt?

 

Ik hoop een antwoord op deze vragen te kunnen krijgen.

 

Gr,

Daan

 

[titel aangepast - mod]

Afbeelding_1.thumb.jpg.5e30d49ed8931283f176f70489f85a1f.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

1)Heb ik aan deze gegevens genoeg om de betaling te doen, als ik naar de bank ga (rabobank)?

Ja, eigen rekeningnr wel meenemen. ;D

 

2)Kan ik deze betaling ook zelf via Internetbankieren?

Kun je buitenland betalingen doen bij de Rabo? ABN kan en is geen probleem.

 

3)Ze geven twee banken op, en geven aan het liefst te ontvangen op standard chartered bank New York is dit normaal?

Ik begrijp dat ook niet helemaal, maar volgens mij is het iets typisch voor de VS (via zo'n bank kan de boeking sneller gaan, niet elke kleine bank daar boekt regelmatig over naar China). Direct is ook gewoon goed.

 

4)En welk IBAN nummer hoort daar dan bij, ik zie dat er alleen een swiftcode voor de New York bank is opgegeven of kijk ik ergens overheen?

Je boekt ook niet over naar New York, de betaling loopt via New York. Zo'n intermediary bank is een apart vak op je buitenland overboekingsformulier.

 

5) Welke extra kosten kan in verwachten naast de kosten die op de invoice staan? + 10%(douane) +19%(btw)?

Ja, en waarschijnlijk 2% rentetoeslag op deze bedragen en eventueel een DHL toeslag.

 

6)Ze hebben nooit om een DHL relatienummer gevraagd, en ook niet om een import express relatienummer. Is het verstandig om deze wel te geven, of absoluut niet?

Ja doen! Wel even doorgeven dat jij niet wilt betalen natuurlijk, maar de afhandeling (inklaring) door DHL is sneller.

 

Als ik in de DHL tarieven bekijk zie ik verzendkosten van E373 China(zone 6) 18KG. Hoe komen ze dan zelf ooit aan USD 215?

In China ontvangt iedereen die ooit iets verstuurt al snel een korting van 50% of meer. Zo niet, dan geven ze de pakketjes mee aan iemand die dat wel krijgt. Versturen van Nederland naar China is veel duurder dan andersom.

7) In welk formaat moet ik ons adres aan ze door geven zodat het hier aankomt?

bedrijf x

adres

postcode

plaats

The Netherlands

Contactpersoon

telnr

Ik hoop een antwoord op deze vragen te kunnen krijgen.

Gelukt? ;)

Link naar reactie
  • 0

Ontzettend bedankt voor je snelle reactie.

 

Met uw antwoorden zijn een hoop van mijn vragen beantwoord.

Ik heb een formulier buitenlandbetaling gevonden.

Kan geen vakje intermediary bank of iets gelijknamig vinden, ook geen vakje voor een tweede swift code.

Ik zal langs de bank gaan en daar vragen wat de beste methode is om deze betaling te doen. Ik zal hier posten wat mijn bevindingen zijn.

 

1)Je noemt een toeslag van DHL, over wat voor bedrag spreek je dan ongeveer? Kan ik deze eventueel bij DHL opvragen.

 

2)Nog een vraagje, ik kan bij buitenlandbetaling kiezen uit verschillende methode.

a.o:

)WereldPlus SHA € 18 Kosten in het buitenland voor begunstigde (‘SHA’)   

)WereldPlus OUR € 18 + toeslag Alle kosten voor opdrachtgever (‘OUR’)   

)WereldPlus BEN € 0 Alle kosten voor de begunstigde (‘BEN’)

 

De extra toeslag bij OUR is € 10 tot € 35 + nacalculatie.

Als ik dus kies voor OUR komt er bijna E28 tot E50,00 aan transactie kosten bij. Dit vind ik nogal een bedrag over E450.

Wat is gebruikelijk om te kiezen bij een buitenland betaling (‘SHA’) (‘OUR’) of (‘BEN’), ze hebben in eerder email verkeer het volgende over hun betalingscondities gezegd: “Our pay term is T/T payment.FOB terms.”

 

3)U schrijft over ABN, heeft u eens betalingen naar China gedaan? Wat waren de kosten voor de transactie voor u?

 

Ik heb ze mijn DHL relatienummer doorgegeven, samen met het adres in het door u genoemde formaat.

De lage verzendkosten zijn met uw uitleg ook te begrijpen ze krijgen een soort van staffelkorting begrijp ik.

 

Nogmaals bedankt voor uw snelle reactie.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Daan,

 

Het opgeven van een intermediary bank kan ik ook niet via een overboekingformulier op internet (ABN), dan dus maar niet. Gaat altijd goed. Wel erg scherp zijn dat je geen fouten maakt in de naam, plaats of het rekeningnummer van het bedrijf. Je betaling komt dan na een maand ofzo pas terug tegen erg hoge kosten. ABN – Bank of China kost normaal gesproken maar 3 of 4 dagen.

 

Ik weet niet wat DHL normaal voor tarieven rekent voor het importeren. Bij TNT zijn deze inclusief en daar verzend ik meestal mee. Het beste kun je DHL bellen of je contractnummer van DHL doorgeven aan je leverancier. Wel hem natuurlijk laten betalen voor de verzending.

 

Ik neem altijd "shared costs", dat is namelijk het goedkoopst. De normale banken in China rekenen geen kosten voor het ontvangen van een buitenland betaling, slechte start van je relatie als je leverancier daarover moeilijk zou doen.

 

ABN brengt mij voor het doen van een boeking via internet E 5,50 in rekening. Op papier bij de bank zelf meer. TT is simpelweg een overboeking, FOB betekent dat ze geen verantwoording willen dragen voor eventuele transportschade.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

voor wat het (nog) waard is hier mijn reacties (heb al meerdere partijen en betalingen gedaan van en uit Azie:

 

--------------------------------------------------------------------------------

Quote : Daan. op Vandaag om 17:35:28

2)Kan ik deze betaling ook zelf via Internetbankieren?

Kun je buitenland betalingen doen bij de Rabo? ABN kan en is geen probleem.

 

JA, bij rabo geen probleem, kan zowel met het standaard als ook met het zakenlijkpakket van rabobank telebankieren

 

Quote : Daan. op Vandaag om 17:35:28

3)Ze geven twee banken op, en geven aan het liefst te ontvangen op standard chartered bank New York is dit normaal?

Ik begrijp dat ook niet helemaal, maar volgens mij is het iets typisch voor de VS (via zo'n bank kan de boeking sneller gaan, niet elke kleine bank daar boekt regelmatig over naar China). Direct is ook gewoon goed.

 

ik betaal altijd direct, is sneller en goedkoper

 

Quote : Daan. op Vandaag om 17:35:28

4)En welk IBAN nummer hoort daar dan bij, ik zie dat er alleen een swiftcode voor de New York bank is opgegeven of kijk ik ergens overheen?

Je boekt ook niet over naar New York, de betaling loopt via New York. Zo'n intermediary bank is een apart vak op je buitenland overboekingsformulier.

 

Na mijn weten is IBAN alleen voor Europa en bij Internationaal een SWIFT. als het goed is en je vult het swift nummer in, in je telebankieren dan verschijn de bankgegevens automatisch (ter controle)

 

Quote : Daan. op Vandaag om 17:35:28

5) Welke extra kosten kan in verwachten naast de kosten die op de invoice staan? + 10%(douane) +19%(btw)?

Ja, en waarschijnlijk 2% rentetoeslag op deze bedragen en eventueel een DHL toeslag.

 

kosten;

- kosten DHL, DHL toeslag heb ik nog niet eerder van gehoord

- kosten invoerrecht (percentage hangt af van welk soort producten het zijn, je kan op de website van de belastingdienst / douane dan nazoeken welk percentage. je kan ze ook bellen, zijn tegne mij altijd vriendelijk geweest. ervaring is echter dat ze bij kleine bestellingen (via een courier) een samengesteld tarief nemen van 25%

- BTW

 

Quote : Daan. op Vandaag om 17:35:28

6)Ze hebben nooit om een DHL relatienummer gevraagd, en ook niet om een import express relatienummer. Is het verstandig om deze wel te geven, of absoluut niet?

Ja doen! Wel even doorgeven dat jij niet wilt betalen natuurlijk, maar de afhandeling (inklaring) door DHL is sneller.

 

de meest evan deze leveranciers hebben speciale deals met couriers bedrijven. zij rekenen jou bv. 100 euro door en betalen zelf maar 50 (kijk maar is op Ebay, daar koop je producten voor 1 of 2 dollar maar betaald wel 20 dollar verzendkosten). dat is waarom ze liever met hun eigen courier werken, grotere bedrijven hebben echter deals met diverse couriers. als je ene relatienummer hebt is dat aan te bevelen omdat je dan de kosten vaak niet vooruit hoeft te betalen, maar deze gewoon op factuur lrijgt. het is inderdaad zo dat ene zending via een curier velen malen sneller gaat, zo heb ik zelf nog nooit gehad dat de douane inzage in ene zending wou hebben terwijl dit wel vaak gebeurd als ik het via een freight forwarder laat komen. dit verspoedigd het proces zeker met 1 of 2 dagen. nadeel is dat ene courier duur is, maar voor kleine sample zendingen is dit niet het grootste probleem, het is overigens een nobele gedachte dat de verkoper voor de vracht moet betalen. als je gekken vindt die dit betalen voor je dan weet je zeker dat ze het debbel en dwars in hun verkoopprijs hebbne doorberekend, kopen in het buitenland is altijd op FOB basis (free on board, niets anders dan dat zij het aan de courier geven)

 

Quote : Daan. op Vandaag om 17:35:28

Als ik in de DHL tarieven bekijk zie ik verzendkosten van E373 China(zone 6) 18KG. Hoe komen ze dan zelf ooit aan USD 215?

In China ontvangt iedereen die ooit iets verstuurt al snel een korting van 50% of meer. Zo niet, dan geven ze de pakketjes mee aan iemand die dat wel krijgt. Versturen van Nederland naar China is veel duurder dan andersom.

 

dit zijn die volume deals waarover ik het had

 

 

suc6

mot nog veel gebeuren, maar het is in ieder geval een start http://www.fotocube.nl

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor zijn/haar snelle reacties.

Deze week ga ik langs bij de bank om de betaling in orde te maken.

Ik houd rekening met een 25 a 30% extra kosten bovenop het aangebode factuurbedrag.

Ik heb begrepen dat DHL dit allemaal afhandeld (BTW, douane, eventuele toeslag) en ik van hun ook een factuur zal krijgen.

Ben benieuwd, iedereen bedankt i.i.g.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.