• 0

Afboeken?

Hallo mensen,

 

Ik heb een probleem(pje).

Ik heb een klant die al maanden te laat is met betalen.

Nu wil ik de samenwerking opzeggen, voor het deel waarvoor ik al dingen gemaakt heb een incasso bureau in de arm nemen.

(weet iemand een goeie in omgeving Rotterdam? :) )

 

En het overige deel wat ik al wel gefactureerd heb, maar nog niet voor "gewerkt" heb wil ik laten vervallen.

 

Enige probleem is dat ik dit al opgegeven heb bij mijn derde kwartaal van 2002. :-X

 

Hoe haal ik dat er nou weer "af" ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Enige probleem is dat ik dit al opgegeven heb bij mijn derde kwartaal van 2002.

 

Hoe haal ik dat er nou weer "af" ?

 

Ik neem aan, dat je je btw aangifte bedoeld. Maar dat ter zeide.

 

A: Ik zou niks afboeken voor je een overeenstemming hebt over de betalingen van de eerdere facturen. Je zou de actuur kunnen gebruiken als wisselgeld in de onderhandelingen.

 

B: Je moet wel BTW afdragen natuurlijk, Dat is vervelend als je geen kans maakt de factuur te innen.

 

Volgens het boekje moet je een creditnota maken (een rekening met een negatief bedrag) op de zelfde naam als de originele nota. Dan kun je ze tegen elkaar wegstrepen en kan je op je volgende aangifte, in het daartoe bestemde hokje, aangeven dat je de btw weer terug wil hebben wegens oninbaarheid van de eerdere vordering.

 

In principe moet je die creditnota ook naar je klant sturen, maar dan heb je geen vordering meer. Ik ken mensen (ik noem geen namen) die de credit nota vergeten op te sturen naar de klant. In de boekhouding is de factuur dan weggeboekt. Als de klant dan alsnog betaalt, wordt er voor dat bedrag een nieuwe nota gemaakt. Betaalt die niet, dan kan je lekker blijven zeiken, zonder dat je werkkapitaal bij de belastingdienst staat te schimmelen.

 

Ik weet niet op het helemaal zo hoort, maar het is een optie.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Op het aangifteformulier voor de BTW staat onderaan (volgens mij, de envelope voor Q4 zit al dicht, ik kan het niet meer checken) een vakkie waar je iets kan invullen in de trend van misgelopen inkomsten ofzo. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, dus ik weet niet precies hoe het werkt, maar je moet geloof ik wel bijlagen bijsturen (aanmaningen ofzo???).

 

Ik weet het niet precies.

 

Alef

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat is het vakje! Als bijlage kan je de creditfactuur toevoegen, of een faillisementsbericht of zo iets. Ik weet niet of de opdracht aan een incasso bureau voldoet. Dat betekend dat er nog een kans is dat de factuur geïnt daat worden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.