• 0

copyright op productfoto's

Beste mensen, ik maar hiervan een nieuw topic aan, omdat de enige vergelijkbare topic over dit onderwerp niet helemaal to-the-point meer was en de laatste posting uit 2005 was.

 

Ik bezit een aantal webwinkels waarbij de productfoto's één van mijn onderscheidende factoren is. Mijn conculega's denken er blijkbaar ook zo over en ik zie mijn foto's dan ook steeds vaker op Marktplaats of andere webshops staan.

Soms is men zelfs zo brutaal dat men mijn watermerk/log niet eens goed verwijdert. Ik ben er eigenlijk helemaal klaar mee en zou graag deze mensen eens goed willen aanpakken. Het probleem is dat een juridische procedure natuurlijk handenvol geld kost en ik deze kosten bij winst slechts maar ten dele kan verhalen bij de tegenpartij.

 

Wie heeft er goede tips voor mij. Een sommerende e-mail sturen heeft slechts enkele keren effect. Het betreffen nota bene vaak bedrijven met een kvk en BTW nummer! Dus geen beunhazen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Je kunt - al dan niet met behulp van een advocaat - schadevergoeding en/of winstafdracht vorderen op grond van de auteurswet. In de persfotografie is een norm (gebaseerd op jurisprudentie): vergoeding bij schending is driemaal het normale tarief dat overeengekomen zou zijn bij een legitieme plaatsing. Dat gaat meestal in de vorm van een schikkingsvoorstel + factuur.

 

Of dat bij een klein fotootje op een obscure website ook zo geldt moet je maar afwachten. Als je tegenpartij niet instemt dan krijg je alleen gelijk via de rechter en dan moet je maar afwachten wat die ervan vindt.

 

Wat ik meestal doe bij ernstige schendingen (zeker door commerciële concurrenten) is: één e-mail sturen die de gelegenheid biedt "de schending zonder verdere gevolgen te staken". Tot nu toe werkt dat in 99% van de gevallen. Bij geen gehoor of niet voldoen ga ik dan naar een advocaat die een formele sommatie met schikkingsvoorstel stuurt. Tot nu toe werkt dat bij de resterende 1%.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.