• 0

wel of geen btw?

ik heb nog maar pas een eigen onderneming en na toetsing van belastingdienst val ik niet onder de omzetbelasting. Ik heb dus geen btw nummer en reken op mijn facturen dus ook geen extra btw. Volgens mij doe ik daar wat verkeerd, want ik krijg nog steeds regelmatig vragen of mijn bedragen nu inclusief of exclusief btw zijn. Een klant van mij zei dat ik dat toch maar eens even moest checken.

 

[titel aangepast - mod]

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je diensten levert en daarvoor een factuur verstuurd ebn je btw-plichtig. Misschien ben je nog geen ondernemer voor de inkomstenbelsating, maar wel voro de omzetbelasting. Er zijn maar een beperkt aantal beroepen daarvan vrijgesteld (o.m. medische diensten) en maar een paar rechtsvormen (stichting, maar ook dat kan met btw-plicht).

 

Ik zou gewoon een btw-nummer aanvragen.

Link naar reactie
  • 0

Als je diensten levert en daarvoor een factuur verstuurd ebn je btw-plichtig. Misschien ben je nog geen ondernemer voor de inkomstenbelsating, maar wel voro de omzetbelasting. Er zijn maar een beperkt aantal beroepen daarvan vrijgesteld (o.m. medische diensten) en maar een paar rechtsvormen (stichting, maar ook dat kan met btw-plicht).

 

Ik zou gewoon een btw-nummer aanvragen.

 

ok, maar ik handel op dit moment wel juist door geen extra btw te rekenen? Ik ga denk ik de belsting vragen of ze mijn aanvraag willen herzien en mij een btw nummer willen geven

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Voorzover ik kan beoordelen handel je niet juist:

Uw omzet en de BTW

Over de belaste omzet die u maakt, moet u btw betalen. De btw wordt berekend over de vergoedingen die u in rekening brengt voor het leveren van goederen of het verrichten van diensten in Nederland. U vermeldt de btw op de factuur.

 

Let op!

 

In bijzondere gevallen draagt u geen btw af over uw omzet, maar over uw winstmarge. Dit gebeurt bijvoorbeeld als u gebruikte goederen, antiquiteiten of kunstvoorwerpen verkoopt. U past dan de margeregeling toe.

 

Verschuldigdheid van BTW

De verschuldigdheid over de BTW-omzet kan omvatten:

 

verschuldigde BTW vanuit uitgereikte facturen (factuurstelsel) of kasontvangsten (kasstelsel);

verschuldigdheid wegens correcties op facturen (zoals bij kredietbeperkingstoeslag);

verschuldigdheid bij betalingen in natura (ruiling) door de afnemer van de goederen of diensten.

U hoeft geen BTW te betalen over doorlopende posten en ontvangen schadevergoeding. Bij schadevergoeding is er namelijk geen causaal verband tussen prestatie en vergoeding. Of u over fooien, symbolische vergoedingen en subsidie BTW bent verschuldigd, hangt af van uw situatie. Er geldt een bijzondere regeling voor kortingen en voor honorarium van een curator.

 

Betaling met muntjes of fiches

Het komt voor dat ondernemers, bij voorbeeld in de horeca, enz., de betaling van de door hen verrichte prestatie laten plaatsvinden met door hen verkochte muntjes of fiches, enz. De daadwerkelijke betaling van de prestatie is het moment waarop de muntjes of fiches ter zake van de geleverde prestatie worden ingewisseld (en dus niet op het tijdstip waarop de muntjes en fiches worden aangeschaft). Niet–ingewisselde muntjes, enz. kunnen niet tot de BTW-omzet worden gerekend.

 

U bent zelf verantwoordelijk voor het vaststellen van de BTW die u bent verschuldigd over uw belaste BTW-omzet. Deze BTW moet u aangeven op uw aangifte Omzetbelasting.

 

Tenzij je onder een van de vrijstelling valt, bent je btw-plichting. Heeft de belastingdienst je aangegeven waarom ze je een btw-nummer heben geweigerd? Volgens mij is het nl. praktisch een formaliteit: als jij als ondernemer een btw-nummer wilt, krijg je dat.

Link naar reactie
  • 0
Als je diensten levert en daarvoor een factuur verstuurd ben je btw-plichtig.

 

Dat is niet helemaal juist. Je meldt je aan als startend ondernemer en de belastingdienst beoordeelt dan of je al dan niet btw-plichtig bent.

 

Als dat inderdaad zo is dan krijg je een btw-nummer en moet je btw heffen, anders niet.

Link naar reactie
  • 0

spruce, bedoel je met "toetsing van de belastingdienst" de beslissing na het insturen van de "Opgaaf Startende onderneming eenmanszaak, vof, cv of maatschap".

 

Het gaat namelijk hierom:

 

"Als u een onderneming start, een vereniging of stichting opricht of een vrij beroep gaat uitoefenen, kunt u te maken krijgen met de heffing van diverse belastingen. Om te kunnen beoordelen welke belastingen u moet betalen, heeft de Belastingdienst informatie van u nodig.

[...]

De Belastingdienst bepaalt vervolgens voor welke belastingen u in de administratie wordt opgenomen."

bron: Aanmelden bij de Belastingdienst

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.