Een vraag over financiering/overheidsgarantie.

Ik heb een eenmanszaak en ben inmiddels een klein jaar naast mijn gewone werkzaamheden actief.

Nu wil ik mijn gewone baan (die inmiddels al naar 40% is afgebouwd) helemaal stop gaan zetten om me volledig op mijn eigen bedrijf te richten.

Voor ik met mijn (nu zo-goed-als-uitgewerkte) businessplan naar de bank stap ben ik me aan het oriënteren op wat de mogelijkheden tot financiering zijn. Ik heb nl. het gevoel dat het niet echt gunstig uitpakt als je bij een accountmanager binnenloopt met een wens die sowieso onrealistisch is.

Wat zou ik van de bank willen: Een (persoonlijke) lening van 30.000 euro. Zonder eigen huis of een vaste aanstelling lijkt het op het eerste gezicht erg lastig om een lening van dergelijke omvang af te sluiten.

Ik heb wel een driejarig contract met een (kleine) klant en een aantal 'losse' klanten. Daarnaast een klein 'eigen vermogen' van zo'n 5000 euro.

Ik heb weinig behoefte om in zee te gaan met bijv. een business angel of ander venture capital. Naast de vraag of ik wel 'groot genoeg' ben, raak je ook altijd een deel van je bedrijf kwijt. Aangezien het hier in mijn ogen om een relatief 'kleine' investering gaat, hou ik het liever in eigen handen cq. eenvoudig.

Nu is het zo dat de bank een lening met overheidsgarantie kan verstrekken als er te weinig zekerheden aanwezig zijn. Wat bij mij duidelijk het geval is...

Ik heb alle formele regelgeving omtrent deze garantie al doorgespit en ben nu dus vooral op zoek naar de praktische kant.

-Zijn er hier mensen die in een vergelijkbare situatie hebben gezeten?

-Schat ik mijn kansen op krediet te somber in?

-Hoe moeilijk is het om een lening met overheidsgarantie als relatieve starter te krijgen?

Ik kijk uit naar reacties! ;)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1223-lening-en-overheidsgarantie/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk geformuleerd: Ik verwacht niet direct dat mijn wens onrealistisch is, maar wil VOOR ik verder ga praten met mijn (en andere) banken wel zo goed mogelijk voorbereid voor de dag komen.

En daarom ben ik beniewd of men hier ervaring heeft met een lening van een dergelijke omvang, mogelijkerwijs onder overheidsgarantie.

• 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

zo goed mogelijk voorbereid voor de dag komen.

Een oriënterend gesprek met je eigen bank, alvorens je voor een definitieve aanvraag op bezoek gaat bij andere banken is ook een idee? Ik zou in ieder geval (zoals je zelf al aangeeft), bij meerdere banken de uiteindelijke aanvraag doen. Want elke bank heeft zijn eigen proviciedoorberekening (= rente die jij betaald voor de lening).

En daarom ben ik beniewd of men hier ervaring heeft met een lening van een dergelijke omvang, mogelijkerwijs onder overheidsgarantie.

Er zijn wel meerdere members in HL geweest die vragen hebben gesteld over het borgstellingskrediet. Zie bijvoorbeeld deze topic en andere topics over kleinschalige leningen, maar nog geen ervaringsverhalen hierover gehoord.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

• 0

Banken willen zo veel mogelijk garantie en zekerheid zien, iets waarvoor mijn gesprekken bij banken nooit perfect gingen (was te entrepreneurial, te enthousiast).

Ik heb wel een aantal leningen voor mijn bedrijfjes los kunnen krijgen. Aangezien je al een langlopend contract hebt (voor hoeveel?) en je wat andere klanten hebt, zou je het bedrag misschien gefaseerd kunnen lenen?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar