Wij leveren een webapplicatie aan non-profitorganisaties en kleinzakelijke gebruikers.
Na het plaatsen van een bestelling sturen wij een licentieovereenkomst e.d. op papier naar de betreffende klant ter ondertekening.
Na ontvangst van de ondertekende documenten (en na betaling van de bijbehorende factuur) gaan wij over tot levering.
Tot op dit moment archiveren wij alle ondertekende documenten in mappen, maar met het groeien van het aantal klanten worden dit natuurlijk steeds meer mappen met papier waar je verder eigenlijk nooit meer iets mee doet.
Wij overwegen nu om dit papieren archief om te zetten in een digitaal archief, door alle ondertekende overeenkomsten te scannen en op die manier te bewaren.
De originele papieren versie zouden we dan dus willen weggooien. Dat zou lekker opruimen hier in de kast!
Maar dat betekent dat we niet meer de originele overeenkomsten + handtekening van de klanten hebben, maar alleen nog de gedigitaliseerde versie daarvan.
Is het verplicht om de originele papieren versie van contracten e.d. te bewaren? Of is de gedigitaliseerde versie ook rechtsgeldig?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MarjaR
MarjaR
Wij leveren een webapplicatie aan non-profitorganisaties en kleinzakelijke gebruikers.
Na het plaatsen van een bestelling sturen wij een licentieovereenkomst e.d. op papier naar de betreffende klant ter ondertekening.
Na ontvangst van de ondertekende documenten (en na betaling van de bijbehorende factuur) gaan wij over tot levering.
Tot op dit moment archiveren wij alle ondertekende documenten in mappen, maar met het groeien van het aantal klanten worden dit natuurlijk steeds meer mappen met papier waar je verder eigenlijk nooit meer iets mee doet.
Wij overwegen nu om dit papieren archief om te zetten in een digitaal archief, door alle ondertekende overeenkomsten te scannen en op die manier te bewaren.
De originele papieren versie zouden we dan dus willen weggooien. Dat zou lekker opruimen hier in de kast!
Maar dat betekent dat we niet meer de originele overeenkomsten + handtekening van de klanten hebben, maar alleen nog de gedigitaliseerde versie daarvan.
Is het verplicht om de originele papieren versie van contracten e.d. te bewaren? Of is de gedigitaliseerde versie ook rechtsgeldig?
Marja de Vroed
Club Webware / Webware Systems BV
http://www.clubwebware.nl
http://www.prikhetop.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/12508-rechtsgeldigheid-digitaal-klantendossier/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag