• 0

Fiscale voordeel mbt aandelenverdeling

Hallo eenieder,

 

Ik ben vandaag op dit forum gestuit en er is een wereld voor mij open gegaan. Ik wist niet dat er zo'n onuitputtelijke bron van info was...maar gelukkig heb ik deze gevonden.

 

Mijn vraag zal wel al eens gesteld zijn, maar ik kan niet zo veel hierover vinden. Mijn geval is alsvolgt. Ik heb samen met een compagnon een BV opgericht en de verdeling is 60% voor hem, 40% voor mij. Eigenlijk allemaal begonnen als "grapje", maar het begint nu serieuse vormen aan te nemen. We hebben beide een fulltime job, maar ik ga binnenkort mij meer focussen op de zaak (en dus minder voor mijn huidige werkgever werken)

Nu wil het feit, dat ik regelmatig tegen weloverwogen beslissingen aanloop, welk op niets stranden, daar mijn zakenpartner hier geen "heil" in ziet. Maw ik wil doorgroeien, hij heeft het te druk met zijn eigen werk (dus niet de BV) en vindt het prima zoals het loopt. Rendabel is het allemaal nog niet, maar de kant gaan we wel op, althans...ik wil die kant op.

 

Nu heb ik eens ergens vernomen, dat er fiscaaltechnisch een voordeel behaalt kan worden, als een vennoot een 4%-aandelenbezit heeft in de BV. Je plukt dan wel de belastingtechnische vruchten, terwijl er geen beslissing bij deze persoon ligt.

 

Klopt dit? Of heb ik ergens een klok horen luiden, maar niet wetende waar de klepel hangt. Ik wil nl mjin compagnon deze optie aanbieden om zijn meerderheid over te nemen en zo een florerend internationaal bedrijf op te zetten!

 

Ik wacht de reactie graag af,

 

MVG

Herman

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Bij een aandelenbezit van 5% of meer als privé-persoon heb je een "aanmerkelijk belang". Verkoop je je aandelen dan moet je 25% "aftikken" over de verkoopwinst (In 2007 geldt eenmalig een gereduceerd tarief van 22%). Bij een aandelenbezit van minder dan 5% heb je geen aanmerkelijk belang en hoef je bij verkoop dus geen inkomstenbelasting te betalen.

 

Overigens kun je de ab-heffing gemakkelijk omzeilen door het oprichten van een Holding-BV.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Begrijp mij niet verkeerd, het betreft hier dus een overname van zijn aandelen. Hij is nu dus DGA en zal, middels de constructie die ik voor ogen heb, een minderheidsbelang krijgen. Wil het hem zo interessant mogelijk hierbij maken, zodat ik dus +/- 55% van zijn aandelen overneem. (en dan totaal 95% in bezit heb)

Note daarbij: Het is een "lege" BV, nettowinst 2006 is "te verwaarlozen", niemand op de payrol, etc. Zal wel wat pijn en moeite kosten.

 

Ik heb hier iets gelezen van een vraag van iemand die 20% van de aandelen aan zijn personeel wil geven. Hem werd geadviseerd dit middels een stichting te doen. Zo hebben zijn 20% aandeelhouders wel recht op het dividend, maar geen zeggenschap in de BV.

 

Jullie lezen...ben redelijk "groen" voor wat betreft deze zaken :-\

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.