• 0

maatschap: meerdere namen

Hallo,

 

Ik heb al een tijdje zitten lezen op het forum, maar kon geen direct antwoord op mijn vraag vinden, dus dan stel ik 'm hier maar...

 

Op dit moment heb ik met mijn vriendin een maatschap(we zijn allebei artiest) en ik wil eigenlijk een internet boekingskantoortje opzetten. In principe vanuit mijn huiskamer. Nu wil ik hiervoor een andere naam gaan gebruiken. Op dit moment staat de maatschap niet bij de kvk ingeschreven. Ik vroeg me af of ik gewoon een andere naam kan gaan gebruiken voor het boekingskantoor of dat ik dat moet melden bij de belastingdienst? Ik las namelijk dat je bij de kvk wel meerdere namen kan registreren. Is het dan misschien toch slim om me in te schrijven en dan meerdere handelsnamen te registreren? Of valt een boekingskantoor niet onder de vrije beroepen...?

 

Andere optie is om toch een tweede bedrijf op te starten... eenmanszaak naast de maatschap. Maar die vraag kan ik beter in een ander gedeelte stellen...

 

alvast bedankt!

 

Tjaco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Tjaco,

 

Als jij een nieuwe onderneming opstart (boekingskantoor) moet je dit aanmelden bij de fiscus via het formulier Startende ondernemer. De Belastingdienst zal het een worst wezen hoe jouw boekingskantoor gaat heten, maar wellicht kun je via de KvK laten onderzoeken of de naam niet al in de markt gebruikt wordt door een andere partij. Dit om toekomstige claims te voorkomen.

 

Het klopt dat je je bij de KvK kunt laten registreren onder meerdere namen. De KvK registreert nl. ondernemingen en niet ondernemers. Een ondernemer kan meerdere ondernemingen hebben.

 

Een boekingskantoor is geen vrij beroep, dus registratie lijkt me verplicht. Een maatschap lijkt me niet de juiste ondernemingsvorm voor een boekingskantoor. Ik zou kiezen voor een v.o.f. of eenmanszaak. Dit kan gewoon naast de maatschap.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Odeon,

 

Bedankt voor je antwoord. Ik werk al een paar jaar in een maatschap. Dit is niet het boekingskantoor waar ik het ober heb, maar gewoon een bedrijf samen met mijn vriendin(man-vrouw firma) maar dan als maatschap omdat we een vrij beroep uitoefenen. Via dit bedrijf doe ik optredens, lesgeven etc...

Het boekingskantoor is een nieuw bedrijf wat ik wil beginnen. Ik begrijp nu dus dat dat niet onder de vrije beroepen valt.

Waarschijnlijk is het dan het beste om voor het boekingskantoor een eenmanszaak op te richten, ook omdat ik nog niet zeker ben of er andere mensen mee gaan werken.

 

Is het trouwens niet vreemd als ik via een eenmanszaak inkomsten uit het boekingskantoor haal en via de maatschap juist meer individuele inkomsten uit optredens en lesgeven? Of doet dat er eigenlijk niet toe?

 

Ik denk dat ik trouwens sowieso maar eens mijn bedrijven bij de kvk ga inschrijven...

 

Groeten,

 

Tjaco

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat is niet vreemd. Je mag meerdere inkomsten uit meerdere bronnen hebben.

 

Volgend jaar gaat er mogelijk wel het één en ander veranderen op het gebied van personenvennootschappen (v.o.f., maatschap), dus hou de berichtgeving hierover een beetje in de gaten (ook op dit forum) of laat je hierover voorlichten bij de KvK.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.