• 0

importeren uit china

Goedendag,

Ik ben van plan om te gaan importeren uit China (o.a. vibrators en glazen sextoys).

Ik heb hiervoor al een leverancier gevonden en heb een lijstje klaar liggen met producten waarvoor ik een sampel wil bestellen.

 

De sampel zal via luchtpost aan mij verzonden worden.

 

Nu is dit echter geheel nieuw voor me en vind ik het nog wat lastig om uit de verschillende info op deze site, douane.nl en kvk.nl te achterhalen wat nu precies de extra kosten zullen zijn.

 

Zo lees ik wel over invoer rechten maar kan ik zo niet vinden wat dat voor deze producten zou zijn (hoeveel % van de inkoop prijs).

 

Verder lees ik over o.a. BTW, maar onduidelijk is of ik over deze goederen dus BTW moet betalen en of ik die dus daarna weer egwoon kan terugvragen van de belastingdienst.

 

Wie kan me hier iets meer wegwijs uit maken zodat ik de extra kosten kan berekennen.

 

Tevens zal ik als de sampels goed bevallen een grotere bestelling gaan doen die dan per schip verzonden zal worden. Daarbij geeft de leverancier aan dat dat ongeveer 20 dagen zou duren vanuit china naar een locatie in europa. Op verschillende plekken lees ik echter over termijnen van 4 tot 8 weken.

Moet je bij verzending per schip zulke ruime marges aanhouden kwa levertijd of zijn er wel mogelijkheden om dat vrij nauwkeurig te regellen?

 

Zeker omdat ik hier net mee begin wil ik niet gelijk erg grote hoeveelheden gaan importeren en wil ik zendingen liefst zo snel mogelijk binnen kunnen hebben maar is luchtpost wat ik zo begrepen heb veel te duur.

 

Hoe pak ik zoiets goed aan zonder dat ik zelf me teveel met details moet bezighouden en met alle papier troep?

mvg

 

Daniël Feenstra

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb nu van het bedrijf een offerte voor de samples.

Daarbij komt 385 euro verzendkosten via DHL (door to door) of 300 voor AIR carco (geen door to door).

Zijn dat normale prijzen voor luchtpost?

Het gaat om een pakje van 70 kilo.

 

is in elkgeval goedkoper als via fedex, daar gaf de reken module aan dat een pakje van dit gewicht ongeveer 1500 euro kosten om te verzenden ;D(zal wel een fout op hun site zijn)

Link naar reactie
  • 0

Beste Daniël,

 

Pakje van 70 kilo?

DHl kosten lijken me zeer redelijk, luchtvracht is wat aan de hoge kant, kan aan de locatie van de fabriek liggen (ver van het vliegveld).

Importeren en afleveren kost in Nederland al snel iets van 150 euro. Ik zou dus voor DHL gaan.

 

Een container naar Nederland staat iets van 3-4 weken op het schip. Reken daar minimaal een week vook voor het laden en formaliteiten in China en al snel 2 weken voor het uitladen/inklaren/afleveren in Nederland (LCL).

 

Ik zou voor je importheffingen even bellen met de douane. Voor inklaren en afleveren gebruik ik op het moment www.kamino.com, maar er zijn natuurlijk nog tientallen andere forwarders in Nederland.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

wat ik hier zo uit begrijp is het met dhl helemaal klaar?

Komen dus geen extra btw en dergelijke meer bovenop en geen verdere douane gedoe? Is immers door to door.

 

Maar bij grotere hoeveelheden wat per boot komt moet je dus rekening houden dat het 4 weken duurt tot het in nederland is en daarna nog 2 weken voor het kleine pokke stukje hier in nederland vanwege douane gedoe?

Link naar reactie
  • 0

Nee, met DHL moet je natuurlijk nog wel BTW en importheffingen afdragen. Bestel je een paar samples, dan kan de fabrikant eventueel een factuur opmaken voor een miniem bedrag (1 dollar ofzo). Dan hoef je geen btw en importheffingen af te dragen.

 

Voornamelijk het uitladen van containers kost erg veel tijd. Vraag me niet waarom, maar helaas is het zo.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

C&F is oud voor CFR

een incoterm.

Zie bijvoorbeeld:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Incoterms

 

Zeg maar een soort gestandaardiseerde leveringsvoorwaarden. Je moet in dit geval eventueel zelf voor verzekering tijdens het transport zorgen. De verkoper betaald de vrachtkosten tot Nederland. DHL is DDU.

Link naar reactie
  • 0

Oke duidelijk,

Alleen wanneer en aan wie draag je die btw af?

Brengt DHL die in rekening? Of gaat dat via een belasting aangifte?

Ik zal de douane even bellen voor de import heffing (hoe hoog die is).

Maar inderdaad absurt wat lang het duurt om de container uit te laden en bij mij af te leveren.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt op de internetsite hier vand het evd hier veel info over terugvinden. Via de HS code kun je dan precies de invoerrechten bepalen.

Zie: http://www.evd.nl/info/landen/land.asp?land=chn. Zie bijlage vorr de hs code

 

Bij transport via de lucht hielt ik alijd 2.25 euro per KG aan

 

De transporttijden met de container kunnen wel uitlopen tot 8 weken. Uiteraard hangt dit af welke route het schip vaart. Bij netpas.net kun je gratis een routeplanner over zee downloaden

 

Hylke

 

 

Goedendag,

Ik ben van plan om te gaan importeren uit China (o.a. vibrators en glazen sextoys).

Ik heb hiervoor al een leverancier gevonden en heb een lijstje klaar liggen met producten waarvoor ik een sampel wil bestellen.

 

De sampel zal via luchtpost aan mij verzonden worden.

 

Nu is dit echter geheel nieuw voor me en vind ik het nog wat lastig om uit de verschillende info op deze site, douane.nl en kvk.nl te achterhalen wat nu precies de extra kosten zullen zijn.

 

Zo lees ik wel over invoer rechten maar kan ik zo niet vinden wat dat voor deze producten zou zijn (hoeveel % van de inkoop prijs).

 

Verder lees ik over o.a. BTW, maar onduidelijk is of ik over deze goederen dus BTW moet betalen en of ik die dus daarna weer egwoon kan terugvragen van de belastingdienst.

 

Wie kan me hier iets meer wegwijs uit maken zodat ik de extra kosten kan berekennen.

 

Tevens zal ik als de sampels goed bevallen een grotere bestelling gaan doen die dan per schip verzonden zal worden. Daarbij geeft de leverancier aan dat dat ongeveer 20 dagen zou duren vanuit china naar een locatie in europa. Op verschillende plekken lees ik echter over termijnen van 4 tot 8 weken.

Moet je bij verzending per schip zulke ruime marges aanhouden kwa levertijd of zijn er wel mogelijkheden om dat vrij nauwkeurig te regellen?

 

Zeker omdat ik hier net mee begin wil ik niet gelijk erg grote hoeveelheden gaan importeren en wil ik zendingen liefst zo snel mogelijk binnen kunnen hebben maar is luchtpost wat ik zo begrepen heb veel te duur.

 

Hoe pak ik zoiets goed aan zonder dat ik zelf me teveel met details moet bezighouden en met alle papier troep?

mvg

 

Daniël Feenstra

Link naar reactie
  • 0

Tonino... bedankt voor alle info, is me al een heel stuk meer duidelijk. Binnenkort misschien ook maar eens naar een bijeenkomst van de kvk over importeren denk ik.

 

JRLSHIPBUILDING... bedankt voor de link, ga ik morgen of maandag eens even verder kijken. zag daar overigens niet zo snel een bijlage ofzo met hs codes.

 

Kan je mij vertellen hoe jij dat dan doet/deed als je 2.25 euro per kilo aanhielt voor verzenden?

Ik kom nu namelijk op 5.42 euro per kilo.

 

Maar voor 2.25 euro per kilo kan ik ook straks wat grotere zendingen (500 - 700 kilo) mogelijk de eerste tijd via luchtpost laten komen zodat ik de voorraad iets kleiner kan houden en toch snel producten die op dreigen te raken weer snel binnen heb. Mijn marge op de producten is dan wel iest kleiner maar nog altijd ruim voldoende.

Link naar reactie
  • 0

Bij luchtvracht heb je altijd een tarief (2,25) en de daarbij komende kosten. Denk bijvoorbeeld aan vervoer naar de luchthaven, formulieren, eventuele export vergunning, etc. etc. Bij en kleine zending van 70 kilo komen er al snel euro's bij de prijs op. desalniettemin, ik schreef eerder al dat het tarief wat aan de hoge kant is. Ik kom trouwens uit op EUR 4.29.

 

In China worden, om het makkelijk te houden, enkel de termen EXW, FOB en CIF/CFR gebruikt. Niets om je zorgen over te maken dus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oke bedankt Tonino.

Je komt inderdaad op 4,29 bij de optie AIR cargo.

Bij de optie DHL kom ik op 5,50.

 

Maar wat ik dus begrijp gaat de verzendkosten bij grotere orders per kilo dus flink omlaag.

Ik heb het bedrijf overigens ook al verzocht bij een offerte te doen toekomen voor grotere zendingen (400 - 500 kilo) en aan te geven wat de verzendkosten dan zijn per boot en per vliegtuig.

 

Het bedrijf is overigens gevestigd op Jiangdong District , Ningbo, Zhejiang

 

Enig idee of dat inderdaad ver van een vliegveld gelegen is? (kan vast zelf wel vinden of er een vliegveld in de buurt is maar geen idee dan of daarvandaan vracht transporten plaatsvinden).

Link naar reactie
  • 0

Ik zit zelf in Guangdong, heb weinig ervaring in die regio en het kan evt. best zo zijn dat de airargo word 'gerouted' zoals jij zegt maar het lijkt mij eerlijk gezegd sterk dat - gezien de groote, status en populariteit - Hangzhou geen eigen vliegveld heeft. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Hangzhou_Xiaoshan_International_Airport

Inkoop, oem/odm productie, inspectie en logistiek in China www.query-enjoy.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.