• 0

Hindoestaanse koerier

Voor mijn verblijf heb ik een woning gehuurd in Paramaribo.

 

Nu moet ik betalen per koerier, aangezien ik het niet begreep, heb ik een mailtje terug gestuurd. Dit was het antwoord:

 

Mijnheer Persoon,

' per koerier' wil zeggen bij de Surse ( hindostaanse ) winkel.

Ik weet niet waar van Holland u woont, maar in amsterdam en rotterdam en Denhaag zijn er een heleboel van die cambio's waar je zo'n tranactie kan doen. u betaalt 10 of 15 euro extra en binnen 24 uur is het geld hier.

 

Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit van gehoord, wat is dit voor iets "duisters"?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het goed heb zijn dat 'winkeltjes', vaal belhuizen etc, waar je geld kunt overmaken met een soort Western Union systeem. Het komt erop neer dat jij hier bijvoorbeeld $500 naar zon belhuis brengt, en een ander die $500 bij een bank/koerier/whatever in het land van oorsprong vrijwel direct kan ophalen.

 

Het duistere element zit hem erin dat deze constructie vaak in verband wordt gebracht met witwassen van zwart geld, aangezien er contant betaald wordt bij het belhuis, en het geld met bonnetje aan de andere kant wordt afgehaald.

 

Ik zou zeggen: check of er geen veiliger methode is (creditcard, ter plaatse betalen, ?), en zorg anders dat je in ieder geval een - liefst ondertekend - bewijs meekrijgt van de storting.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt allemaal erg duister! Ik heb even iemand opgebeld, die een beetje van Suriname wat afweet. Die zei dus ook al dat het gewoon een winkel is, waar ze nasi en bami verkopen... en ook wel een beetje geld overmaken naar dit soort landen! Ze rekenen dan een x% provisie en het geld is er binnen 24 uur.

 

Via de bank duurt gewoon heel lang, zeker 10 dagen. Daarbij wordt het geld vastgehouden voor een x-aantal dagen. Vandaar dat de bank niet populair is!

 

Weet iemand zo'n koerier te zitten in Den Haag?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Hi Persoon,

 

Ik ben zo een beetje de boel aan het verkennen hier en ik stuitte op deze thread.

Het is vrij gangbaar voor Suriname om geld via Western Union of Money Gram over te maken. Het geld is er binnen enkele minuten en de ontvanger kan het geld ophalen in Euro's, dollars of Surinaamse guldens.

Via de bank is het een crime( duurt lang).

 

Je betaalt een bepaald percentage aan provisie (afhankelijk van het bedrag )wat overigens bij Western Union iets lager ligt dan bij Money Gram.

In Suriname zijn er legale cambio's met een Western Union agentschap die het geld uitbetalen.

Voor Western Union moet je zijn bij de meeste( grote) postkantoren in Nederland, of any ander tokootje die daartoe geautoriseerd is. Voor Money Gram kun je terecht bij de Grenswisselkantoren in Nederland Money Gram heeft een redelijk kantoor op de Dr. Sophie Redmondstraat in Suriname.

 

Regelmatig fluctueert de koers in Suriname. De officiele bankkoers is een richtlijn en vaak ongunstiger. De cambio's hanteren daarom de marktwaarde. Je begrijpt dat dit allemaal afhankelijk is van de vraag naar buitenlandse valuta.

Ik geloof dat de koers op dit moment op de parallelmarkt 1 op 3000 is. Terwijl de bank je dus veel minder geeft.

Make sure dat je je geld als je dat wisselt altijd bij een legale cambio in Suriname doet. Die zijn er legio. Je ziet het vanzelf staan, Cambio, geldwisselkantoor. Kijk uit voor malafide straathandelaren.

 

Wat het huis betreft, ik hoop dat je goede zaken hebt gedaan met een betrouwbare verhuurder. Wat ik niet hoop is dat je alles in een keer hebt betaald. Maar goed laten we ervan uitgaan dat je een goede deal hebt gedaan. Mochten er nog vragen zijn, zal ik gaarne voor je uitzoeken hoe of wat.

 

Succes

Zeze

 

Link naar reactie
  • 0

Voor mij kwam het nogal vreemd over, had er nooit van gehoord. Je noemt nu de postkantoren, kon ik dus ook gewoon naar een groot postkantoor toe stappen?

 

Voor de woning in Paramaribo heb ik alleen een borg en aanbetaling gedaan, het resterende bedrag nemen we mee om daar persoonlijk te overhandigen. Onze woning hebben we via Cynthia Renta a House gereserveerd.

 

Voor het geld heb ik begrepen dat pinnen er moeilijk is en we beter travelercheques mee kunnen nemen. Kan je die het beste bij een grote bank inwisselen of beter bij zo'n Cambio?

 

Straathandelaren heb ik het zo-ie-zo niet zo op, dus ik zal er niet snel gebruik van maken...

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Jazeker kun je bij de postkantoren terecht. De meesten hebben een agentschap van WU. En de GWK's hebben er een van Money Gram. Je moet wel een legitimatie bewijs meenemen. Je geeft naam van de persoon door, adres is niet nodig zelfs en je krijgt netjes een bewijs van overmaking met de tegenwaarde die men daar ontvangt.

Tevens krijg je een ID nummer mee, ( je kunt die dan doorbellen of mailen aan de persoon) waarmee die dan in Suriname het geld kan ophalen.

 

Als je wilt kun je dus degene in Suriname het ID nummer doorgeven, zodat hij daarmee het geld kan ophalen. Veelal hoeft dat niet eens. Maakt het wel makkelijker zoeken voor de employee daar. Als de persoon gewoon gaat met een legitimatie bewijs en zegt er ligt geld hier voor mij uit Nederland dan krijgt hij dat uitbetaald.

 

Ik maak zelf nooit gebruik van traveler cheques. Je kunt die wel bij de bank inwisselen. De cambio's dacht ik niet. Maar daar ben ik niet zeker van.

Ik gebruik liever mijn credit card. Daarnaast zorg ik voor wat handgeld. die wissel ik daar om als de koers gunstig is. Verder laat ik als ik geld nodig heb via familie in Nederland geld overmaken via WU, zodra de koers weer gunstig is. Een telefoontje en het is geregeld.

 

Cynthia heb ik persoonlijk vorig jaar gesproken. Naar mijn idee best betrouwbaar, maar niet mijn ideale verhuurbedrijf. Persoonlijk vind ik ze ietwat aan de dure kant en te opdringerig.

Ik begrijp ook niet waarom zij niet op de hoogte is van de meest gangbare methoden van betalingen en jou zo krakkemikkig adviseert om bij een hindustaanse winkel te gaan en uiteindelijk een neef als oplossing aandraagt. Maar goed ieder zijn deel.

 

Zeze

 

Zeze

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.