forge Geplaatst: 2 oktober 2007 forge 1 0 Geplaatst: 2 oktober 2007 Hallo, Ik ben al weken, zo niet maanden aan het zoeken naar hoe ik de inkomstenbelasting (en voorschotten/verrekeningen) op de balans moet opvoeren. Dit lijkt mij een hele simpele vraag maar ik kan nergens een concreet antwoord vinden. Als ik inkomstenbelasting betaal van mijn zakelijke rekening, moet het dan als prive onttrekking geboekt worden? Betaal je dan niet 2x belasting over hetzelfde bedrag omdat het bij eigen vermogen blijft staan? Uiteindelijk wordt er gekeken naar het verschil in eigen vermogen, dus ik verwacht dat dubbel belasting betalen niet gebeurt, maar nu blijft mijn eigen vermogen tot in de eeuwigheid te hoog omdat alle prive onttrekkingen van vorige jaren nog steeds tot het eigen vermogen behoren; dat geld is allang uitgegeven. Dus, doe ik het goed als de inkomstenbelasting als prive onttrekking opvoer, of moet dit anders? Moet ik voorschotten (voorlopige aanslagen ivm schatting) ook zo boeken? Hoe zorg ik er voor dat mijn eigen vermogen (bedrijfsvermogen dus) afneemt na betaling belasting? Of moet dit niet? Alvast hartelijk dank! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/13529-inkomstenbelasting-eenmansz-op-balans/ Delen op andere sites More sharing options...
0 renep Geplaatst: 2 oktober 2007 renep 2,4k 117 Geplaatst: 2 oktober 2007 hoe ik de inkomstenbelasting (en voorschotten/verrekeningen) op de balans moet opvoeren. Niet. Het is een privéverplichting, geen zakelijke verplichting. Als ik inkomstenbelasting betaal van mijn zakelijke rekening, moet het dan als prive onttrekking geboekt worden? Inderdaad. Betaal je dan niet 2x belasting over hetzelfde bedrag Nee. Hoe zorg ik er voor dat mijn eigen vermogen (bedrijfsvermogen dus) afneemt na betaling belasting? Zoals het afneemt door elke privéonttrekking. Dat is een mutatie op het eigen vermogen. René Applinet - informatieve websites | Lancelots - informatie en forum voor freelancers / zzp'ers Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/13529-inkomstenbelasting-eenmansz-op-balans/#findComment-130716 Delen op andere sites More sharing options...
0 JorisV Geplaatst: 2 oktober 2007 JorisV 43 1 Geplaatst: 2 oktober 2007 nu blijft mijn eigen vermogen tot in de eeuwigheid te hoog omdat alle prive onttrekkingen van vorige jaren nog steeds tot het eigen vermogen behoren; Dit lijkt me een structurele fout in je balanspositie opleveren. Hoe verantwoord je dat al die jaren aan de activazijde van je balans? Van der Velden Administratie & Advies Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/13529-inkomstenbelasting-eenmansz-op-balans/#findComment-130718 Delen op andere sites More sharing options...
0 ecofin Geplaatst: 2 oktober 2007 ecofin 520 23 Geplaatst: 2 oktober 2007 Beschouw het Eigen vermogen als een schuld van de onderneming aan de eigenaar van die onderneming; dat is ook de verklaring voor het feit dat dat eigen vermogen aan de creditzijde van de balans is opgenomen. Het eigen vermogen kan toenemen door: - winst - privé stortingen en afnemen door: - verlies - privé opnamen Dus elke onttrekking aan liquide middelen (daling debetzijde van de balans of toename creditzijde als de bankschuld daardoor groter wordt) veroorzaakt een afname van het eigen vermogen. Dit staat los van de vraag waarvoor dat geld wordt gebruikt (huishoudgeld; privé betaling of belastingbetaling IB). Uiteraard valt de btw hier buiten want dat is een zakelijke betaling. SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/13529-inkomstenbelasting-eenmansz-op-balans/#findComment-130719 Delen op andere sites More sharing options...
forge
forge
Hallo,
Ik ben al weken, zo niet maanden aan het zoeken naar hoe ik
de inkomstenbelasting (en voorschotten/verrekeningen) op de balans
moet opvoeren. Dit lijkt mij een hele simpele vraag maar ik kan
nergens een concreet antwoord vinden.
Als ik inkomstenbelasting betaal van mijn zakelijke rekening,
moet het dan als prive onttrekking geboekt worden?
Betaal je dan niet 2x belasting over hetzelfde bedrag omdat
het bij eigen vermogen blijft staan?
Uiteindelijk wordt er gekeken naar het verschil in eigen vermogen,
dus ik verwacht dat dubbel belasting betalen niet gebeurt,
maar nu blijft mijn eigen vermogen tot in de eeuwigheid te hoog
omdat alle prive onttrekkingen van vorige jaren nog steeds tot
het eigen vermogen behoren; dat geld is allang uitgegeven.
Dus, doe ik het goed als de inkomstenbelasting als prive
onttrekking opvoer, of moet dit anders?
Moet ik voorschotten (voorlopige aanslagen ivm schatting) ook
zo boeken?
Hoe zorg ik er voor dat mijn eigen vermogen (bedrijfsvermogen dus)
afneemt na betaling belasting? Of moet dit niet?
Alvast hartelijk dank!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/13529-inkomstenbelasting-eenmansz-op-balans/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag