• 0

Overlopende passiva

Hallo,

nog even een vraagje om te achterhalen of ik juist heb begrepen wat ik gelezen heb hier op het forum.

 

Mijn vennoot en ik gaan een opdracht doen en de betaling vindt verspreid plaats over '07 & '08 (50%-50%). Aangezien we in '07 al wel 50% ontvangen, maar nog niet 50% vd totale arbeid gaan verrichten, hebben we de 1e factuur opgesplitst in 2 gedeeltes:

 

-1. 'vergoeding werk in '07'

-2. 'voorschotnota 2008'

 

Ik heb begrepen dat bij de Inkomstenbelasting het gedeelte voorschotnota'08 opgevoerd moet worden als 'overlopende passiva'. Klopt het dat dat bedrag dan niet wordt meegeteld bij je verzamelinkomen? (en je dus hier nog geen belasting over betaalt)

 

Stel de totale 50% is 10.000. De vergoeding werk in '07 is 5000,- en het gedeelte voorschot is ook 5000,-. En onze werkverdeling onderling is 50%-50%. Klopt het dan dat mijn verzamelinkomen 5000-2500(overlopende passiva)=2500,- is?

 

 

Mijn 2e vraag is(iets korter), ik verwacht dit jaar minder betrokken te zijn bij het project dan mijn vennoot (minder uren te maken). Het jaar daarop evenveel. Moet ik dit ergens vastleggen, of kijken we aan het eind van het jaar gewoon wie hoeveel uur heeft gedraait en verdelen zo de winst? (en neemt de belastingdienst met zo'n manier van verdelen genoegen?)

 

Alvast hartelijk dank voor de reacties!

Gerard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien je boekt:

 

Bank

aan Overlopende passiva/Voorschotten

 

wordt dat niet in de winst meegenomen.

 

In 2008 boek je

 

Overlopende passiva

aan Omzet

 

en dan is het wel winst

 

Uiteraard moet je wel BTW afdragen over de voorschotten, voor zover van toepassing. Je hebt immers wel gefactureerd.

 

 

Wat betreft de winstverdeling":

 

Het is vennoten in een v.o.f. vrij de winst te verdelen zoals ze dat zelf goed dunkt, mits de winstverdeling zakelijk is. Leg dit wel vast in het winstartikel van de v.o.f-akte (die hebben jullie toch wel?)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo en bedankt voor de reactie,

ik ben nadat ik zojuist de belastingtelefoon heb gebeld volledig in twijfel!

 

Zij zeggen dat werken met 'overlopende passiva' niet mogelijk is. Dat ookal is het een voorschot je het moet aangeven in dit jaar, omdat je het dit jaar hebt gekregen (ongeacht je er voor hebt gewerkt of niet).

Hij was hier zeer stellig in.

Hij zei dus dat het onmogelijk is dit jaar geld te ontvangen op de VOF_rekening en daar pas volgend jaar belasting over te betalen.

Zijn jullie het hier mee eens?

 

Nog even over de winstverdeling, ik heb niks vastgelegd met mijn vennoot omdat we aan het eind van het jaar willen kijken hoeveel elk van ons heeft gewerkt. En we nu nog geen idee hebben hoe dit gaat lopen.

Is dit erg onverstandig? En gaat de belastingdienst hier accoord mee (we houden wel een urenverantwoording bij).

 

Erg bedankt alvast!!

Gerard

Link naar reactie
  • 0

Het is altijd beter om een v.o.f.-akte te maken. Niet zozeer voor de Belastingdienst, maar om de onderlinge afspraken met je partner vast te leggen. Als er conflicten zijn, kun je altijd op de akte terugvallen. Mondelinge afspraken zijn over het algemeen van weinig waarde.

 

Elke winstverdeling is akkoord, zolang die maar zakelijk is.

 

De Belastingtelefoon moet je niet bellen, zeker niet voor ondernemersvragen. Zij geven zeer vaak foute antwoorden. De lijnen worden bemand door mensen met weinig ervaring en gebrekkige opleiding.

 

Ik kom nog even terug op mijn eerste advies:

 

Je moet een goede boekhouder inschakelen die aan al je twijfels een einde maakt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.