Jump to content
vlouisa
Verberg

Hoe boek ik een eenmalige samenwerking

vraag

Hallo,

 

Ik heb een aantal vragen over samenwerking tussen een (VOF en een eenmanszaak) en de daarbij behorende boekhouding.

 

Ik run nu een aantal jaren samen met mijn vrouw een muziek en dansstudio. Wij willen nu, eenmalig, een hele grote dansshow organiseren. Nu hebben wij een aanbod gehad van een collega dansstudio. Deze collega wil samen met ons de dansshow organiseren. De afspraak is nu dat we de kosten en de opbrengsten 50/50 gaan delen.

 

1. Kosten

Voor die show huren we de schouwburg af voor 2000,- excl 19% BTW. Nu stuurt de schouwburg maar 1 factuur. Hoe moet ik die dan nu administratief verwerken?

 

Moet ik dan de factuur normaal boeken?

 

Huur 2000,-

Te vorderen BTW (19%) 380,-

aan Crediteuren 2380,-

 

 

en vervolgens de collega dansstudio een factuur sturen voor 1190,- met daarop als omschrijving "Bijdrage huur schouwburg"

Die ik dan als volgt boek:

 

Debiteuren 1190,-

aan Huur 1000,-

aan Te betalen BTW 190,-

 

Is dit de juiste manier?

 

2. Opbrengsten

Hoe administreer ik dan de opbrengsten uit de kaartverkoop. De kaarten worden besteld en op ons rekeningnummer gestort. Hoe moet/kan ik dit dan boeken.

 

Moet ik dan eerst alle opbrengsten op een tussenrekening zetten en achteraf de verdeling journaliseren?

 

Bank 4240,-

aan Tussenrekening Kaartverkoop 4240,-

 

 

en na afloop:

 

Tussenrekening Kaartverkoop 4240,-

aan Opbrengst kaartverkoop 2000,-

aan te betalen BTW (6%) 120,-

aan bank 2120,- (Betaling aan collega dansstudio)

 

Doe ik het dan administratief juist??

 

 

En moet ik die collega dan ook een soort van creditfactuur sturen ofzoiets? Of is dat niet van belang?

 

3. Contract

Is het handig/verplicht om een soort van samenwerkingscontract af te sluiten? En wat moet daar dan precies in komen te staan?

 

 

Groeten,

Victor

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 1
  • Rate this answer

vlouisa,

 

Uitgaande van een verdeling 50/50 zou ik de kosten als volgt boeken:

 

Huur 2000 ex

 

Huur 1000

Te verrekenen met partner 1000

Te verrekenen BTW 380

Aan Crediteuren 2380

 

 

Opbrengsten stel 3000 ex

 

Kas (Bank) 3570

Aan Te betalen BTW 570

Aan Te verrekenen met partner 1500

Aan Opbrengsten 1500

 

Vervolgens maak je een afrekening voor de partner (op factuur)

 

Verkregen opbrengsten 3000

Huurkosten 2000

Per saldo 1000

waarvan uw tegoed 50% 500

BTW 19% 95

 

Komt u toe 595

 

Waarvan je boekt

Te verrekenen met partner 500

Aan te Verrekenen BTW 95

Aan Bank 595

 

M.a.w. laat dat gedeelte dat verrekend moet worden over de tussenrekening "Te verrekenen met partner" lopen. Dat vergemakkelijkt straks ook de afrekening. Alle creditbedragen ben je verschuldigd; alle debetbedragen heb je van hem te vorderen.

 

Het lijkt me verstandig om een contractje op te stellen. Wat daar precies wel en niet in moet komen te staan kan ik je niet direct zeggen. Mogelijk dat hier bezoekende juristen hier meer over kunnen vertellen.

 

Succes met het dansfeest.

 

Ecofin


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ecofin,

 

Dank je voor je snelle reactie. Ik zit alleen nog dan met 1 vraag en dat is de BTW.

 

De (te betalen) BTW over de opbrengsten bedraagt 6% en de (te vorderen) BTW over de kosten 19%.

 

Hoe komt dit dan tot uitdrukking in de afrekening/factuur die ik aan mijn collega stuur? Of moet ik te allen tijde 19% op de afrekening zetten (ook al moet ik zelf 6% afdragen over de opbregsten)

 

Bedankt,

Victor

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Oh, maar dat is vrij eenvoudig. Ik heb immers netjes de kosten en de opbrengsten die te verrekenen zijn met de partner gesplitst. Dan kan je daarover dus ook de BTW splitsen. Uitgaande van het voorbeeld dat ik gebruikte, wordt de afrekening met de partner:

 

Kosten

huur 2000 waarvan voor rekening partner 1000

BTW 19% 190

Door partner te vergoeden aan u 1190

 

Baten

Kaartverkoop 3000 w.v.voor rekening partner 1500

BTW 6% 90

Door u te vergoeden aan partner 1590

 

Partner ontvangt per saldo 400

 

De boekingen zoals ik die gaf blijven in principe hetzelfde; slechts de bedragen zullen wijzigen door het verlaagde btw tarief.

 

ecofin


SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 131 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept