• 0

Aandachtspunten bij overname

Hallo allemaal,

 

Ik zit met de volgende situatie. Ik heb aandelen in een holding en mijn compagnon heeft mij aangeboden om mij uit te kopen. Ik werk inmiddels meerder jaren samen met deze compagnon. Zowel hij als ik werken voor een van de werkmaatschappijen van deze holding, hebben echter op dagelijkse basis niet veel met elkaar te maken. De beslissing om dit traject in te zetten heeft dan ook niets te maken met onenigheid. Hij wil graag door, ik zou (mits het bod juist is) wel willen stoppen.

 

Er ligt een redelijk concreet bod op tafel wat op zich redelijk overzichtelijk is. Het bestaat uit een vast bedrag voor de aandelen met een kleine discount hierop die veroorzaakt wordt door het feit dat als ik vervroegd vertrek, we niet helemaal aan bepaalde verplichtingen voldoen (aandelen die terug ingekocht worden door een van de dochtermaatschappijen door vervroegd vertrek). Op zich is dat relatief eenvoudig allemaal.

 

Ik zit met een paar korte vragen die ik jullie voor wil leggen:

 

- wat is in deze situatie gebruikelijk mbt tot een intentieverklaring. De overnemende partij moet nog een financiering regelen. Wat is een gebruikelijke periode voor een dergelijk bod. Is het gebruikelijk bij dergelijke situaties boeteclausules op te nemen die gelden in geval de aankopende partij zijn bod niet nakomt?

 

- de vraag is natuurlijk altijd: wat weet de overnemende partij wat ik niet weet. Wat zou je kunnen doen om 'handel met voorkennis' te ondervangen? Is het gebruikelijk een soort van grace-period op te nemen waarin het niet significants met de eigendom van de werkmaatschappijen mag gebeuren (denk: ineens gaat de tent IPO, of wordt ie voor 10x zoveel verkocht en dat 2 weken na 'onze' deal).

 

Zijn er nog andere dingen die zo bij je opkomen die eventueel belangrijk kunnen zijn?

 

thanks,

J.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Jantabak,

 

Bedankt voor je vraag!

 

- Er is geen gebruikelijke periode: hoe veel tijd wil je je compagnon geven voordat je de deal afblaast Dit geldt ook mbt een boeteclausule kan: wil je dat, kan je partner dat betalen? Overigens: kunnen jullie na het afblazen nog wel met elkaar verder?

 

- Tja, dat is het risico van het vak. Jij wilt verkopen dan zul je moeten accepteren dat je partner het bedrijf daarna kan voor meer geld aan een ander kan verkopen, zelfs na een paar dagen, weken of maanden. Je kan wel proberen een periode af te spreken waarin er niets kan gebeuren maar dan doet je partner een eventuele deal gewoon na afloop van het verstrijken ervan.

 

Bij al je vragen geldt bovendien: je kunt bijna alles afspreken, de vraag is altijd staat je onderhandelingspositie toe dat je dat kan eisen.

 

Je kunt me altijd bellen voor een korte discussie over je situatie!

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Ties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.